Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ledsen att behöva säga det, men strulande pc = skit bakom spakarna.
Så kan man ju också desperat uttrycka sig:)

Nävars, för de allra flesta är det nog skitsamma om man kör OSX eller Windows. Jag har kört Windows sedan -96, men gick över till Mac för något år sedan. Och ångrar inte en sekund. Extremt mycket snyggare datorer (ja, ska datorn ha en central plats i rummet ska den banne mig vara snygg) och jag har ännu inte sett en windowslaptop som rent byggmässigt inger samma kvalitets-känsla som en MacBook. Det finns kanske, men även de mest hängivna Windowsmänniskorna får lite av ett mys-leende när lyfter locket på en MacBook. Jag har precis skaffat en Air 11" och det är ingen rolig upplevelse att peta på en mini-pc i jämförelse.

Och OSX är stabilt, enkelt. Och snyggt.

Men det är ju Windows 7 också, vad jag har förstått. Jag tror det är i mångt och mycket är en attitydfråga. Skaffar man Mac har man inte lika många hårdvarualternativ. Skulle jag spela på datorn är Mac inte mycket att hänga i julgranen, trots att Steam finns numera. Det går i princip inte att uppdatera min iMac. Den är vad den är, kan man säga. Byta hd, mer RAM. That´s it.

Och jooooo, en Mac kan hänga sig, det har hänt mig. Men jag tror också att Mac-folk är mer benägna om att inte prata om eventuella problem än vad "Windowsmänniskan" överlag är. De är inte trogna ett märke. Ena dagen Acer, nästa Dell.

Att en Windowsmaksin skulle vara så mycket krångligare i vardagsbruk än en Mac är köper jag inte. Det är samma mappar att spara i, du kan bestämma lika mycket i OSX som i W7, det är lika enkelt att installera program i Windows som i OSX. Det är ingen skillnad numera.

Men för mig passar Macen bättre, det liksom "bara är så". Vad gäller tillgången på programvara saknar jag ingenting från Windowsperioden, framförallt nu när man börjar frångå de extremt omoderna dvd:erna och säljer programmen direkt i App Store.
 
Så kan man ju också desperat uttrycka sig:)
Inget desperat med det, jag tycker bara det är så roligt när folk som har så mycket strul med windows byter till mac och allt är kalas. Fast det är klart, det visar väl att osx kanske är lite mer idiotsäkert än windows...och det är väl bra.
 
Det här snacket om strulande PC = SBS är ju rätt tramsigt. Jag har jobbat med utveckling och byggt datorsystem från grunden (schema, layout, drivrutiner, BSP, RTOS, applikationer) sedan 1990 och kört PC med DOS, Win3.1, 3.11, 95, 98, 2000 och XP. Visst de har med stor disciplin en del meck och många timmars felsökning fåtts att fungera.

När man håller på med videoredigering, musikprogram, bildbehandling, programmering mm på PC:n så ÄR det struligt! Dual boot, antivirusprogram, avstängt nätverk mm mm.

Bytte till en Mac 2006 och vips så kan man installera de program man vill ha och sedan bara köra datorn :)
Cubase funkar bra ihop med det externa firewire-ljudkortet, USB-TV mottagaren funkar också, liksom photoshop, Lightroom, terminalen, USB-serieporten, WLAN, mobilt nät via både bluetooth/USB mot mobiltelefon eller 3G USB-sticka, externa hårddiskar funkar också bra både via FW400/800, USB eller nätet.

Programmera kan man göra i Apples (gratis medskickade) Xcode eller mha eclipse, netbeans eller nåt opensource, samtidigt som LR konverterar bilder och live TV visas...

Men visst jag är ju bara en köpt apple fanboy och kan naturligtvis inget om datorer, jobbar ju bara med utveckling av datorsystem...

En dator är ett arbetsredskap, totalt ointressant rent känslomässigt egentligen men mac vs pc debatten piskar dock fram en viss mängd adrenalin :D
 
Inget desperat med det, jag tycker bara det är så roligt när folk som har så mycket strul med windows byter till mac och allt är kalas. Fast det är klart, det visar väl att osx kanske är lite mer idiotsäkert än windows...och det är väl bra.
Du såg :) va?

Och man kan nog klanta till det ganska bra i OSX också. Men det kanske är säkrare, vad vet jag?

När jag körde W95 och W98 var det problem hela tiden, det var faktiskt bara skit. Men jag hade ingen större huvudvärk med min Dell och XP, tre år smärtfritt arbete.

Så sedan XP (Vista har jag aldrig använt) vill jag nog påstå att systemen är relativt likvärdiga för normalanvändaren. Vill man rota i register och stöka till det går det alldeles utmärkt även i OSX:)
 
När man håller på med videoredigering, musikprogram, bildbehandling, programmering mm på PC:n så ÄR det struligt! Dual boot, antivirusprogram, avstängt nätverk mm mm.
Där ser man, jag har faktiskt glömt, eller snarare förträngt, det där med antivirus-program. De jag körde under Windowstiden funkade ok, men visst är det skönt att slippa dem. Än så länge....!
 
Tre år senare, men okej. Och på vilket sätt är gamla operativsystem relevanta?
På vilket sätt är det relevant att kontra Francis upplevelse 2006 med att det idag finns Windows 7 som gör det han önskade 2006? Det var huvudpoängen med min kommentar.

Jag bytte själv till Mac för 10 år sedan, och orkar inte lägga mig i den här oändliga diskussionen om OSX vs Windows mer än så. En siffra på hur många som byter från Mac till PC vs PC till Mac och är nöjda med bytet skulle dock vara intressant. Oavsett vad som är "bästa systemet" så verkar ju Apple ha fattat vad folk vill ha. Att de ligger längre fram än Microsoft på det visar ju inte minst iOS.
 
Jag bytte själv till Mac för 10 år sedan, och orkar inte lägga mig i den här oändliga diskussionen om OSX vs Windows mer än så. En siffra på hur många som byter från Mac till PC vs PC till Mac och är nöjda med bytet skulle dock vara intressant. Oavsett vad som är "bästa systemet" så verkar ju Apple ha fattat vad folk vill ha. Att de ligger längre fram än Microsoft på det visar ju inte minst iOS.
Det enda jag stör mig på är folk som påstår att windows är så jävla krångligt och sen syftar på en version som är över tio år gammal. Jag ser inte vad som är så intressant med statistik på hur många som byter os och är nöjda, när dom bara är en pytteliten bråkdel av det totala antalet användare. Och antalet användare som uppenbarligen är nöjda och inte byter till mac är ju fler än dom som gör det.
 
Det enda jag stör mig på är folk som påstår att windows är så jävla krångligt och sen syftar på en version som är över tio år gammal. Jag ser inte vad som är så intressant med statistik på hur många som byter os och är nöjda, när dom bara är en pytteliten bråkdel av det totala antalet användare. Och antalet användare som uppenbarligen är nöjda och inte byter till mac är ju fler än dom som gör det.

En sak som jag stör mig på är den gruppen Windowsanvändare som i det fördolda försöker omvända alla andra. Jag är av den åsikten att bägge systemen har sin plats och sina användare. Att med näbbar och klor sitta på ett forum och försvara ett OS blir för mig lite grann (ursäkta mig nu) dagisnivå på något sätt.

När Francis beskrev hur nöjd han var med sitt byte 2006 så fick du genast lov att kontra med ett OS som vid det tillfället inte var uppfunnet ännu... Sånt kan jag i och för sig också störa mig på lite grann.

Varför kan vi inte vara eniga om att vi är oeniga om vad just vi gillar och anser vara bra!
 
Det enda jag stör mig på är folk som påstår att windows är så jävla krångligt och sen syftar på en version som är över tio år gammal. Jag ser inte vad som är så intressant med statistik på hur många som byter os och är nöjda, när dom bara är en pytteliten bråkdel av det totala antalet användare. Och antalet användare som uppenbarligen är nöjda och inte byter till mac är ju fler än dom som gör det.
Jo, fast antalet användare behöver ju inte ha någon betydelse för "vad som är bäst" eller "vilka som är nöjdast". Sitter man på ett företag med specialutvecklad mjukvara för Windows så går det ju inte att bara byta system. Och har man Windows hemma som man "alltid" har haft så tror jag snarare det är rädslan och oviljan att behöva lära sig ett nytt system som avgör än att man anser att OSX är sämre än Windows.

Vad de som bytt OS i någon riktning tycker tror i.a.f. jag är en bättre värdemätare för vad människor uppfattar som bäst än att mäta antalet användare. Att mäta antalet användare är ju lite samma sak som att säga att gamla tekniker/arbetssätt/åsikter är bättre än nya bara för att ingen testat de nya.
 
Och har man Windows hemma som man "alltid" har haft så tror jag snarare det är rädslan och oviljan att behöva lära sig ett nytt system som avgör än att man anser att OSX är sämre än Windows.

För mig är det då i alla fall fullkomligt ointressant vad okunniga människor tycker i frågan om operativsystem, så huruvida dom människorna är nöjda när dom byter system är skit samma.

Jag kör windows av två anledningar; jag gillar inte osx alls (framför allt gäller det Finder) och vill ha mest kräm för pengarna när jag köper (bygger) dator.
 
Att basera sin uppfattning om nåt på inaktuella fakta är aldrig en bra sak.

Det var helt aktuellt 2006 och ja, det finns nyare versioner av både Windows och osx nu - än sen?

På jobbet kör vi fortfarande winXP (stort företag och outsource:ad it-drift). Det fungerar lite sådär även idag och känns därför högst aktuellt för min del :)

Hemma har vi 3 mac:ar och 1 pc laptop med win7. Gissa vilken dator som segar och har hyss för sig ;) Vid byte av antivirusprogram så slutade webkameran att funka. Filladdning via bluetooth har också självdött, men det har säkert inget med win7 att göra...
 
Hemma har vi 3 mac:ar och 1 pc laptop med win7. Gissa vilken dator som segar och har hyss för sig ;) Vid byte av antivirusprogram så slutade webkameran att funka. Filladdning via bluetooth har också självdött, men det har säkert inget med win7 att göra...
Är nog mer troligt att det beror på antivirusprogrammet, laptopen i sig eller drivrutiner än win7.
Saker självdör heller inte utan vidare, det finns alltid en orsak. Men den okunnige skyller nog gärna ofta på windows och menar att osx är så mycket bättre.

Att ni kör xp på jobbet beror väl till stor del på att det praktiskt taget skulle vara omöjligt att administrera (nåja, oerhört mycket krångligare i alla fall) ett mac-nätverk på ett sådant sätt man kan med ett windows-dito i kombination med att det vore en väldigt stor investering att byta till 7:an när det redan funkar med xp.
 
Senast ändrad:
Är nog mer troligt att det beror på antivirusprogrammet, laptopen i sig eller drivrutiner än win7.
Saker självdör heller inte utan vidare, det finns alltid en orsak. Men den okunnige skyller nog gärna ofta på windows och menar att osx är så mycket bättre.
Den kunnige borde ju inse att även om Windows i sig inte har några problem alls, så påverkar ju upplevelsen av annan (nödvändig) mjukvara intrycket av Windows. Att OSX inte kräver antivirusprogram, har skräddarsydd hårdvara samt ofta inte kräver installation av drivrutiner påverkar ju intrycket av systemet, även om eventuella problem med Windows egentligen inte beror på Windows i sig.
 
Den kunnige borde ju inse att även om Windows i sig inte har några problem alls, så påverkar ju upplevelsen av annan (nödvändig) mjukvara intrycket av Windows. Att OSX inte kräver antivirusprogram, har skräddarsydd hårdvara samt ofta inte kräver installation av drivrutiner påverkar ju intrycket av systemet, även om eventuella problem med Windows egentligen inte beror på Windows i sig.
Väljer man rätt hårdvara till windows är det inga problem, så vad är problemet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.