Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
T.ex. for att inte avsloja for mycket, NT 4.0 kunde innan SP4 vara igang langre an 47 dagar utan att fa en blaskarm. Tanka sig att det tog till SP4 innan det upptacktes, eftersom systemet inte var stabilt nog for att den buggen skulle hittas. Liknande finns i varje version av Windows, utom 7, som jag inte har hort nagot om an.

Fniss, den var ju rolig. Var det inte så att MS till och med definierade om uptime-begreppet för att få bättre siffror?

Sun kör ju helt korrekt uptime som den tid det är mellan omstarter medan windows ville räkna tid mellan icke planerade omstarter.
(För att det krävdes omstarter pga uppdateringar som sabbade statistiken vilket inte Sun drabbas av på samma sätt)
 

tozz skrev:
Var finns den garantin? Det lär du iaf kunna hänvisa till.

Min hemmabyggda PC är stabilare än min köpta Macbook Pro, det är inget jag påstår, det är fakta.
Du missade det viktigaste; drivrutiner som fungerar. Simple as that.

Hemmabyggda PC, laptop eller inte. Men det ar ju lustigt att du skulle jamfora en stationar PC med en laptop.. Men men. Det ar val sa som du resonerar.
 
Jepps, det är så jag resonerar. Har du lärt dig läsa change logs ännu? Kanske t.om. insett hur fundamentalt galen ditt påhitt om garantier var?
 
Nej det gör dom inte, det ser du ju i patch notes själv. Datum för patchen och faktiskt release av paketet. Enkel mattematik.

Pratar du om ett paket, typ 10.6.2, eller pratar du om patchar sa som denna http://support.apple.com/kb/DL972 ?

Det ar ju viss skillnad, och det kan ju inte jamforas, eftersom ett patchcluster och individuella patchar knappast ar samma sak och ett patchcluster innehaller flera patchar slappta pa olika datum.
 
Ska du ge mig ditt operativ system nu eller inte? Radd for att du har fangats i en logn som du inte kan ta dig ur?

Garantin finns pa sidan jag visade dig.
Du som är så duktig, länka till den bindande garantin som Apple åtager sig, tror många är intresserade av en sådan garanti nämligen.
Jag körde (den kör fortfarande) XP på den burken.
 
Fniss, den var ju rolig. Var det inte så att MS till och med definierade om uptime-begreppet för att få bättre siffror?

Sun kör ju helt korrekt uptime som den tid det är mellan omstarter medan windows ville räkna tid mellan icke planerade omstarter.
(För att det krävdes omstarter pga uppdateringar som sabbade statistiken vilket inte Sun drabbas av på samma sätt)

Jo, nagonting sadant, kommer inte ihag detaljerna, men jag har for mig att de andrade hur de raknade upptid.

En annan rolig historia var ju nar Microsoft kopte hotmail och ville anvanda det som en testbas och bevisa att Windows kunde hantera den mangden trafik. Gick ju inte sa bra, de lyckades aldrig implementera NT4 i hotmail, med 2000 Server klarade de av att fa en del av hotmail frontend, men med 157 servrar i stallet for de 20 som hotmail korde med, det var forst med 2003, 6 ar senare, som de lyckade migrera hela hotmail fran BSD, med betydligt fler servrar an vad som kravdes med FreeBSD.
 
Jo, nagonting sadant, kommer inte ihag detaljerna, men jag har for mig att de andrade hur de raknade upptid.

En annan rolig historia var ju nar Microsoft kopte hotmail och ville anvanda det som en testbas och bevisa att Windows kunde hantera den mangden trafik. Gick ju inte sa bra, de lyckades aldrig implementera NT4 i hotmail, med 2000 Server klarade de av att fa en del av hotmail frontend, men med 157 servrar i stallet for de 20 som hotmail korde med, det var forst med 2003, 6 ar senare, som de lyckade migrera hela hotmail fran BSD, med betydligt fler servrar an vad som kravdes med FreeBSD.

NT4 finns det ju hur många roliga historier kring som helst :)

Det fanns ett test av säkerhet på NT4 som de gick igenom (och klarade), som Microsoft sedan använde i sin marknadsföring. NT4 var ett certifierat säkert OS minsann.

Vad man inte berättade var att förutsättningen för att NT4 skulle klara sig var att den inte var kopplad till ett nätverk.

Det var rätt stort stohejj kring detta ett tag.
 
Latt att saga, svart att bevisa, eller hur? Eftersom detta var ett riktigt fall, som du sager, sa kan du ju visa att sa var fallet.

Nar du har Apple care, antingen som privatperson eller som foretag, sa tar de hand om dig, utan att tveka. Har sjalv varit med om att de har bytt harddiskar, batterier, grafikkort, osv, sa fort det har varit nagot problem.

Menar du att jag lämna ut namn och telefonnummer så att du kan ringa och kontrollera eller vad?

/Maverick
 
Ah, då blir det ju en helt annan pannkaka :)
I Sverige har man väl dessutom 2år garanti på elektronik, något som alla försäljare försöker glömma.
Andra året har begränsningar men det finns där.

Nej man har inte 2 års garanti. Man har 6 månader garanti enligt konsumentverket. Men alla butiker och tillverkare ger 1 års garanti ändå, men lagen säger 6 månader.
Däremot så har man 3 års reklamationsrätt men då är det du själv som skall bevisa att du inte har orsakat felet. Bevisbördan är iofs väldigt låg.
 
Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?

Tacksam för råd!

Varför inte byta till en Mac eller iMac?

Det går ju att byta tillbaks en dag om det skulle kännas alldelens galet. Eller bara partitionera den och köra Windows på din Mac.
När jag köpte min första Mac var det "snabel a" och "utforskaren" som märktes mest och krävdes lite omlärning, annars fanns ju allt som behövdes där och lite till.

Rekommenderar boken "The Missing Manual" från O REILLY och Pogue Press till nya som gamla Macägare. En annan bok är "Visual Quickstart Guide" av Langer, Peachpit Press.
Båda böckerna är illustrerade och har bra sökregister om man vill hoppa mellan funderingarna och inte mala igenom hela luntan på drygt 890 sidor.
Finns lite web-forum också att hämta information ur: på www.99mac.se, http://macworld.idg.se/

Sitter själv med en Bärbar MacBook PRO 15" och en separat skärm, men det står en 21.5" iMac här bredvid och blänker. Det enda man märker av den förresten, då den är så förbaskat tyst.

Står i kö på en 27" iMac och varför en iMac då.
Först och främst vill jag ha en Mac, sedan är den ca: 10kkr billigare än en liknande Mac Pro.
Jag får en pixeltät skärm för samma slant som också ger gott om utrymme för verktygspalletter och fin redigeringsyta. Visst finns det skärmar som erbjuder exaktare värden, men gissar att den duger.
Att sedan bli av med en massa sladdar känns inte heller så tokigt.

Annars gillar jag konceptet med en bärbar MacBook PRO och en lös skärm, då är man både mobil och hyffsat prestandautrustad.
 
Nej man har inte 2 års garanti. Man har 6 månader garanti enligt konsumentverket. Men alla butiker och tillverkare ger 1 års garanti ändå, men lagen säger 6 månader.
Däremot så har man 3 års reklamationsrätt men då är det du själv som skall bevisa att du inte har orsakat felet. Bevisbördan är iofs väldigt låg.
Ska man vara petig så ger lagen ingen rätt till garanti alls. Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren.

Reklamationsrätten gäller, som du skriver, i tre år och täcker "ursprungliga fel" (dvs fel som fanns redan när du köpte varan). Är varan mindre än 6 månader gammal antas alla fel vara ursprungliga om inte säljaren kan bevisa motsatsen.
 
Är varan mindre än 6 månader gammal antas alla fel vara ursprungliga om inte säljaren kan bevisa motsatsen.

Precis, det är ju exakt samma sak som garanti, det var därför jag sa 6 månader.

Så om du köper en vara så måste butiken behandla ett fel som ett garantiärende eller bevisa att du har gjort något fel inom de första 6 månaderna. Däremot så gör alla butiker och tillverkare exakt samma sak inom hela första året.
 
Mac :)

Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?

Tacksam för råd!

Jobbar själv nästan enbart i Mac så vad jag fördrar behöver jag kanske inte berätta...
Har däremot en hel del folk i min omgivning som nästan dagligen är tvungna att använda båda plattformarna, INGEN av dem föredrar PC!

/Janne
 
Tillbaka till frågan!

Det var ett jävla teknikrunkeri i denna tråd!

Vad säger rubriken! Trött på PC! Dags för Mac?
Ja, är man trött på något är det väl dags att pröva något nytt. Så är det med allt. Inte fortsätter man med något man är trött på! Världen går inte under om man gör ett val som sedan inte passar en. Man bytar till man hittar något man gillar.
 
Apple kontrollerar innehållet i min telefon via i-tunes .. det mest värdelösa program jag stött på, dålig media support och helt sinnesjukt gränsnitt som av misstag lätt synkar bort innehåll i telefonen bara genom att koppla upp sig till programmet.
Varför tillåter inte apple mig att via enhetshanteraren få åtkomst till telefonen..som alla andra tillverkare lyckats med sedan usbkontakten uppfanns?

Välj “Manually manage music and video.” i nån setup nånstans i iTunes, så slipper du synk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.