Det är dags att förnya datorn på bordet hemma och då uppstår frågan: Fortsätta jobba med PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?
Tacksam för råd!
Varför inte byta till en Mac eller iMac?
Det går ju att byta tillbaks en dag om det skulle kännas alldelens galet. Eller bara partitionera den och köra Windows på din Mac.
När jag köpte min första Mac var det "snabel a" och "utforskaren" som märktes mest och krävdes lite omlärning, annars fanns ju allt som behövdes där och lite till.
Rekommenderar boken "The Missing Manual" från O REILLY och Pogue Press till nya som gamla Macägare. En annan bok är "Visual Quickstart Guide" av Langer, Peachpit Press.
Båda böckerna är illustrerade och har bra sökregister om man vill hoppa mellan funderingarna och inte mala igenom hela luntan på drygt 890 sidor.
Finns lite web-forum också att hämta information ur: på
www.99mac.se,
http://macworld.idg.se/
Sitter själv med en Bärbar MacBook PRO 15" och en separat skärm, men det står en 21.5" iMac här bredvid och blänker. Det enda man märker av den förresten, då den är så förbaskat tyst.
Står i kö på en 27" iMac och varför en iMac då.
Först och främst vill jag ha en Mac, sedan är den ca: 10kkr billigare än en liknande Mac Pro.
Jag får en pixeltät skärm för samma slant som också ger gott om utrymme för verktygspalletter och fin redigeringsyta. Visst finns det skärmar som erbjuder exaktare värden, men gissar att den duger.
Att sedan bli av med en massa sladdar känns inte heller så tokigt.
Annars gillar jag konceptet med en bärbar MacBook PRO och en lös skärm, då är man både mobil och hyffsat prestandautrustad.