Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns lite tva lager nu nar det pratas om valmojligheter och "kreativitet".

Helt klart finns det de som vill valja egen hardvara och mecka med drivrutiner precis sa som du kan gora med Windows och Linux. Men det ar ocksa det som ar en fordel med Mac OS, Solaris, HPUX, AIX, iSeries, osv, att du inte kan gora det. Du valjer en prestanda niva som du vill ha, sen har tillverkaren fixat resten sa att du inte behover bekymra dig och du kan vanda dig till en tillverkare for support. Detta ger sjalvklart ett stabilare system ocksa, oavsett vad Windows fanatiker vill pasta, for att du har EN tillverkare som testar ALLA mojliga kombinationer av den hardvaran som de saljer.

Angaende iPhone, om du vill anvanda den som en harddisk, sa ar det val upp till dig, men det kanns som att ett usb minne for 100kr ar nagot smidigare, billigare och battre for det andamalet.

Jag tyckte valdigt mycket om att leka med hardvara en gang i tiden, och gor fortfarande till viss del, men sen vaxte jag upp och ville ha ett system som bara fungerar, utan en massa konstigheter och extra tid.
Fast nu säger du emot dig själv totalt. Om jag testar mina komponenter mot varandra så gör jag samma test som vilken annan datortillverkare som helst, du får inte mer stabilitet för att en tillverkare gör det. Dessutom kan du se till att du inte råkar ut för bristfälliga komponenter (som grafikkorten och moderkorten i senaste Mac Pro t.ex.)
Jag tror inte de som fått sina datorer crashade av Apple issued updates håller med dig om stabilitet :)
 
Fast nu säger du emot dig själv totalt. Om jag testar mina komponenter mot varandra så gör jag samma test som vilken annan datortillverkare som helst, du får inte mer stabilitet för att en tillverkare gör det. Dessutom kan du se till att du inte råkar ut för bristfälliga komponenter (som grafikkorten och moderkorten i senaste Mac Pro t.ex.)
Jag tror inte de som fått sina datorer crashade av Apple issued updates håller med dig om stabilitet :)

Men snalla lilla Erik, du kan ju knappast pa nagot satt saga att nar du testar en komponent med en annan ar detsamma som att en tillverkare ger garanti pa ett helt system. Det ar ju ett fruktansvart korkat uttalande.

Japp, jag har haft harddiskar, grafikkort, moss, tagentbord, minnesmoduler som har rasat i stort satt alla operativ system. Skillnaden ar att Apple, Sun etc, tog ansvar och skickade ett nytt omedelbart. Med en PC, ar det inte riktigt som sa, inte ens om man har en markes PC, alltid. Hardvara gar sonder, oavsett system.

Jojo, du far garna pasta det, samtidigt som du ignorerar att ett SP till Windows gor betydligt storre skada varje gang.
 
Klart att ingen är oskyldig, det jag ville ha fram är att båda sidor är samma skrot och korn (även ifall jag personligen lider mer av det Apple håller på med än Microsoft). Man kan inte hitta på en egen standard, en standard är en standard. Microsoft har hittat på egna protokoll och system, men inte egna standarder.

Det har du rätt i. Pyttemjuk brukar ta en befintlig standard, ibland en som de själva varit med att ta fram och tweeka den lite så den inte längre är kompatibel med standarden.
Att de har total dominans på desktop gör att alla som implementerat standarden är rökta för det funkar inte längre med Microsoft och då spelar inte standarden någon roll.

Presto Microsoft har köpt sig en utvecklingscykels försprång genomn att göra ebn riktig fuling.
 
Men snalla lilla Erik, du kan ju knappast pa nagot satt saga att nar du testar en komponent med en annan ar detsamma som att en tillverkare ger garanti pa ett helt system. Det ar ju ett fruktansvart korkat uttalande.

Japp, jag har haft harddiskar, grafikkort, moss, tagentbord, minnesmoduler som har rasat i stort satt alla operativ system. Skillnaden ar att Apple, Sun etc, tog ansvar och skickade ett nytt omedelbart. Med en PC, ar det inte riktigt som sa, inte ens om man har en markes PC, alltid. Hardvara gar sonder, oavsett system.

Jojo, du far garna pasta det, samtidigt som du ignorerar att ett SP till Windows gor betydligt storre skada varje gang.
Vad hände med stabilitet? Du går från stabilitet till garanti, det är två totalt olika saker.

Hur var det, 51miljoner resultat enligt Google kan inte ha fel?
 
Vad hände med stabilitet? Du går från stabilitet till garanti, det är två totalt olika saker.

Hur var det, 51miljoner resultat enligt Google kan inte ha fel?

Hardvara gar sonder, i alla operativ system. Men Apple, Sun, HPUX osv behover inte dras med hardvara som inte fungerar tillsammas av antingen 1) drivrutins problem 2)hardvaru proglem .

Jo, du har inga argument, men du pastar dig kunna saker och ting, till den vilda grad att du kan testa operativ system kompabilitetsproblem battre an Microsoft, for du har ju tillgang till kallkoden, eller hur? Du ar ju faktiskt lite mer an lite lojlig nu.
 
Vad ska du prata om, stabilitet eller garanti, bestäm dig istället för att hitta på nya saker hela tiden.
Jag behöver inte dras med hårdvara som inte fungerar på grund av drivrutinsproblem nu heller, trots att där inte är ett märke på datorn, varför skulle jag vilja göra det?
 
Men snalla lilla Erik, du kan ju knappast pa nagot satt saga att nar du testar en komponent med en annan ar detsamma som att en tillverkare ger garanti pa ett helt system. Det ar ju ett fruktansvart korkat uttalande.

Japp, jag har haft harddiskar, grafikkort, moss, tagentbord, minnesmoduler som har rasat i stort satt alla operativ system. Skillnaden ar att Apple, Sun etc, tog ansvar och skickade ett nytt omedelbart. Med en PC, ar det inte riktigt som sa, inte ens om man har en markes PC, alltid. Hardvara gar sonder, oavsett system.

Jojo, du far garna pasta det, samtidigt som du ignorerar att ett SP till Windows gor betydligt storre skada varje gang.

Ska säga det till mina fd klasskompisar som fick betala sina hårddisk-byten själva innan Apple kröp till korset och erkände att det var en felskriven maskinkod som sabbade diskarna. Vi tyckte Apple var mycket ansvarstagande... not. Kunden tycks vara skyldig tills motsatsen är bevisad hos dem.

/Maverick
 
Vad ska du prata om, stabilitet eller garanti, bestäm dig istället för att hitta på nya saker hela tiden.
Jag behöver inte dras med hårdvara som inte fungerar på grund av drivrutinsproblem nu heller, trots att där inte är ett märke på datorn, varför skulle jag vilja göra det?

Det gor du med Windows, vare sig du vill det eller inte. Lika sa med Linux, eller FreeBSD till exempel.

Drivrutinsproblem och hardvarukonflikter har definitivt med stabilitet att gora, det maste val du anda forsta ocksa?

Garanti ar en annan del av stabilitet. Men vi ar tillbaka dar du saknar kunskap om overgripande och helhets fragor, sa som SDLC...
 
Och vi är tillbaka där du gör grundlösa påståenden.
Det var du som började yra om stabilitet som om det var något man fick bara för att man köpte en dator med ett märke på, alla som hållt på med hårvara mer än några dagar vet att detta är ett befängt påhitt som bara någon som går efter Googles uppskattningsresultat kan tro på.

Vilka drivrutinsproblem är det du pratar om? Ska du göra en googlesökning på "driver problem" nu och använda den som argumentsgrund?
 
Ska säga det till mina fd klasskompisar som fick betala sina hårddisk-byten själva innan Apple kröp till korset och erkände att det var en felskriven maskinkod som sabbade diskarna. Vi tyckte Apple var mycket ansvarstagande... not. Kunden tycks vara skyldig tills motsatsen är bevisad hos dem.

/Maverick

Latt att saga, svart att bevisa, eller hur? Eftersom detta var ett riktigt fall, som du sager, sa kan du ju visa att sa var fallet.

Nar du har Apple care, antingen som privatperson eller som foretag, sa tar de hand om dig, utan att tveka. Har sjalv varit med om att de har bytt harddiskar, batterier, grafikkort, osv, sa fort det har varit nagot problem.
 
Latt att saga, svart att bevisa, eller hur? Eftersom detta var ett riktigt fall, som du sager, sa kan du ju visa att sa var fallet.

Nar du har Apple care, antingen som privatperson eller som foretag, sa tar de hand om dig, utan att tveka. Har sjalv varit med om att de har bytt harddiskar, batterier, grafikkort, osv, sa fort det har varit nagot problem.

Fast apple care är ju en extra försäkring som man faktiskt får betala för.
Den kan du ju inte riktigt ställa mot ett garantiåtagande.
 
Och vi är tillbaka där du gör grundlösa påståenden.
Det var du som började yra om stabilitet som om det var något man fick bara för att man köpte en dator med ett märke på, alla som hållt på med hårvara mer än några dagar vet att detta är ett befängt påhitt som bara någon som går efter Googles uppskattningsresultat kan tro på.

Jo jo Erik lilla. Grundlosa pastaenden, som har tidigare i traden bevisats, men du vagrade ju kannas vid detta. Du har redan bevisat att du kan en del om detaljnivan, men har absolut ingen aning om den hogre nivaerna och hur det hanger ihop.

Jag sa inte att du fick stabilitet for att du kopte en dator med marke pa, jag sa att du fick stabilitet nar du koper ett system som en helhet fran en tillverkare som ar ansvarig for hela systemet och att system fungerar sa att kunden ar nojd, inte bara ett grafikkort, eller operativ systemet.
 
AHAA!, så det FINNS problem....


:)

Nä, det var rent hypotetiska fel som de löste utan några som helst problem.

Riktiga fel förekommer givetvis inte. ;-)

BTW
Själv är jag bara nöjd med att min mac går upp och ner i standby varenda gång jag lyfter eller stänger locket på någon sekund.
Något ingen Windowsbaserad dator jag haft klarat av någon längre tid.
(Är väl inne på min 5:e Win-laptop på jobbet)
 
Jo jo Erik lilla. Grundlosa pastaenden, som har tidigare i traden bevisats, men du vagrade ju kannas vid detta. Du har redan bevisat att du kan en del om detaljnivan, men har absolut ingen aning om den hogre nivaerna och hur det hanger ihop.

Jag sa inte att du fick stabilitet for att du kopte en dator med marke pa, jag sa att du fick stabilitet nar du koper ett system som en helhet fran en tillverkare som ar ansvarig for hela systemet och att system fungerar sa att kunden ar nojd, inte bara ett grafikkort, eller operativ systemet.
Den stabiliteten får du lika lätt om du plockar ihop ett system själv, det är som sagt ingenting som har med att ett företag plockar ihop delarna eller inte.
Den stabiliten du pratar om finns iaf inte i Apples produkter (jag talar av erfarenhet), inte heller garanterar dom någon form av funktionalitet eller stabilitet (vilket hade varit idiotiskt av dem att göra då de då hade kunnat stå ansvariga för väldigt höga skadestånd).
 
Den stabiliteten får du lika lätt om du plockar ihop ett system själv, det är som sagt ingenting som har med att ett företag plockar ihop delarna eller inte.
Den stabiliten du pratar om finns iaf inte i Apples produkter (jag talar av erfarenhet), inte heller garanterar dom någon form av funktionalitet eller stabilitet (vilket hade varit idiotiskt av dem att göra då de då hade kunnat stå ansvariga för väldigt höga skadestånd).

Nej, det far du inte. Att du bara pastar det visar att du inte har nagon koll alls. Da maste du leta drivrutiner, som kan fungera, eller som inte fungerar, eller som fungerar ibland.

Apple garanterar att den hardvaran du koper fran Apple fungerar tillsammans med Mac OS X och alla andra program som foljer Objective-C standarden. Microsoft eller diverse linux distributioner gor inte detta.
 
Var finns den garantin? Det lär du iaf kunna hänvisa till.

Min hemmabyggda PC är stabilare än min köpta Macbook Pro, det är inget jag påstår, det är fakta.
Du missade det viktigaste; drivrutiner som fungerar. Simple as that.
 
Nej, det far du inte. Att du bara pastar det visar att du inte har nagon koll alls. Da maste du leta drivrutiner, som kan fungera, eller som inte fungerar, eller som fungerar ibland.

Apple garanterar att den hardvaran du koper fran Apple fungerar tillsammans med Mac OS X och alla andra program som foljer Objective-C standarden. Microsoft eller diverse linux distributioner gor inte detta.

Som litet bevis, inte for att det spelar nagon roll, du ignorerar ju dessa totalt:

http://www.smartcomputing.com/edito...y/techsupport/39w10/39w10.asp&ArticleID=31100

http://www.tomshardware.com/forum/36710-45-system-crash-driver-conflict

http://www.daniweb.com/forums/thread32908.html#

http://www.softlookup.com/view.asp?aid=19

http://forums.techarena.in/windows-device-drivers/788866.htm

http://support.microsoft.com/kb/812493

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=264&threadid=123912

http://www.computing.net/answers/networking/wifi-and-ethernet-driver-conflict/24328.html

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/driver-support/432397-driver-conflict-question.html

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=126689
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.