Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara för att... ikväll var jag tvungen köra en hard-reboot på min mac. Då är det väl bara en eller två kvar den här månaden...

/Maverick

Är du inte nöjd med mac sälj den och kör pc svårare än så är det inte. Ingen tvingar dig att köra mac. Är jag missnöjd med något då väljer jag annat jag blir mer nöjd med.
 
Lennart, för att sammanfatta allt det här kan man väl säga:

1. Det finns människor som kör Mac och är nöjda.
2. Det finns människor som kör Windows och är nöjda.
3. Det finns människor i kategori 1 och 2 som inte tål att andra människor tycker annorlunda än de själva.
4. Det finns människor som måste visa hur mycket de kan genom att tjafsa i det oändliga på forumet.

Mitt tips: är du sugen på mac, köp en mac och prova, det kanske passar dig bra? Om inte är andrahandsvärdet på mac:arna rätt så skapligt...

/Lars - som inte förstår att vissa människor orkar...
 
Ah, därför jag valde Mac på jobbet? Snälla, du är också en sådan som drar till med gissning och påhitt, vad är det för fel med fakta och relevans?

Ok det här är rätt kul du säger att du valde mac till jobbet?
varför väljer du något som är så dåligt jämfört med pc enligt dig?
 
Bytte till Mac efter närmare 20 år med Windows och kommer troligtvis aldrig att byta tillbaka.

Har en iMac 27" nu som är tyst, snabb, snygg och där jag får minimalt med dialogrutor, minimalt med frysningar, inga krascher, inga omstarter och en allmän känsla att jag inte behöver leta ny hårdvara inom 10 månader.

Windows 7 är säkert jättebra och kommer att vara allt det andra Windowsversioner misslyckats med i 20 år. Eller så är det samma visa som vanligt? Har XP på jobbet nu och efter ett antal service-pack och IT-teknikers tweakande, så kraschar det kanske bara 2-3 gånger i veckan. Alla andra versioner jag haft har kraschat oftare om jag har datorn igång på heltid. Min Mac har jag kört i snart två månader utan minsta krångel.
 
Är du inte nöjd med mac sälj den och kör pc svårare än så är det inte. Ingen tvingar dig att köra mac. Är jag missnöjd med något då väljer jag annat jag blir mer nöjd med.

Exakt hur försvarar du det ekonomiskt? Värdeminskningen av vilken dator som helst gör att det inte går sälja och byta rakt av. Därtill kommer licenskostnaderna som vida överstiger datorns värde. Men sånt bryr du kanske inte dig om. Nästa gång det blir aktuellt att köpa en CS-licens så kommer jag dock att ta det i beaktande.

Ber om ursäkt för att jag är en femtekolonnare som sabbar alla macister våta drömmar. Jag vill bara förtydliga att jag dissar inte mac helt, anser bara att de är på samma nivå som pc fast dyrare.

/Maverick
 
Vill vill köra samma bil hela livet?

Skönt att det finns folk som vill titta på något annat än det storebror Microsoft bestämt att vi ska ha.

Jag bytte till Mac för tre år sedan efter att ha kört PC med Windows i evigheter. Och det ångrar jag inte en sekund. Jag upplever Macen som elegant, användarvänlig och rolig. Kan nog säga att det både gjort det roligare att sitta framför datorn och jag har därmed blivit mer produktiv.

Kan tillägga att jag arbetar som IT-pedagog på ett universitet och därmed arbetar med människor dagligen som använder både Mac och PC/Windows och de flesta som bytt från Windows till Mac är mycket glada för det. Det som dock är viktigt är att du er dig lite tid att lära dig Macen och att du inte till varje pris måste göra som du alltid gjort i Windows. Att använda iPhoto till exempel. Det är ett suveränt bildhanteringsverktyg om du lär dig hantera det. Det är inte ett bildredigeringsverktyg som Photoshop, utan ett verktyg för att HANTERA, betrakta, och njuta av sina bilder och det har massor av trevliga finesser, men det fungerar inte som de windowsverktyg du kanske är van vid.
 
De går att installera macOS på en windowsburk precis som de går att installera windows på en mac-dator. Man kan till o med ha båda installerade o göra ett val i början... .

Säljer alltså Apple fristående licenser av MacOS? Är det tillåtet för andra datortillverkare än Apple att sälja datorer med MacOS installerat?

/ Janne
 
När jag skummar igenom tråden (skummar eftersom den på detaljnivå blivit oläslig...) inser jag, kanske inte helt oväntat, att mitt sätt att anväda datorn måste skilja sig rejält från många andras. När jag startat min privata dator gör jag i princip något av följande:

- Startar webbläsaren

- Startar ett bildhanteringsprogram

- Startat ett bildredigeringsprogram

Det är alltså dessa applikationer & verktyg som är viktiga inte hur ikonerna ser ut eller om man klickar med höger eller vänster musknapp för att flytta en fil... Jag använder en väldigt liten andel av min tid framför datorn (gäller även på jobbet) med att sitta och "knappa" i OS-funktionerna. Givetvis är arbetssättet annorlunda för andra men mitt arbetssätt innebär att jag - som vanligt - har väldigt svårt att förstå de intensiva känslor som alltid dyker upp så snart Win <-> Mac frågan diskuteras...

Personligen har jag de senaste 20 åren använt bägge i olika perioder. De flesta har fungerat utmärkt, vissa exemplar har varit mindre lyckade men det gäller såväl datorer från Apple som datorer från andra tillverkare.
 
tur?

Bytte till Mac efter närmare 20 år med Windows och kommer troligtvis aldrig att byta tillbaka.

Har en iMac 27" nu som är tyst, snabb, snygg och där jag får minimalt med dialogrutor, minimalt med frysningar, inga krascher, inga omstarter och en allmän känsla att jag inte behöver leta ny hårdvara inom 10 månader.

Windows 7 är säkert jättebra och kommer att vara allt det andra Windowsversioner misslyckats med i 20 år. Eller så är det samma visa som vanligt? Har XP på jobbet nu och efter ett antal service-pack och IT-teknikers tweakande, så kraschar det kanske bara 2-3 gånger i veckan. Alla andra versioner jag haft har kraschat oftare om jag har datorn igång på heltid. Min Mac har jag kört i snart två månader utan minsta krångel.



oj du måste oxå haft lika mycket tur som jag med mina maccar. Visserligen har jag haft tur i ca 10 år nu. Det är det jag betalar för att det fungerar och då finns det ingen anledning att byta oavsett om pc skulle vara gratis.
 
Ok det här är rätt kul du säger att du valde mac till jobbet?
varför väljer du något som är så dåligt jämfört med pc enligt dig?
Du måste läsa, även ifall det verkar svårt. Jag har skrivit att det är samma skit, både W7 och OS X har sina för och nackdelar. Att det blivit mycket "Apple si och så" de senaste sidorna är för att vissa personer alltid känner att de måste dra till med rena lögner om hur uselt Windows är, alltid utan några grunder. Det ger inte en korrekt och intressant uppställning för de som faktiskt måste göra ett val mellan W7 och OS X då hyffsad objektivitet är rätt så relevant i sammanhanget.
Sen förstår jag inte varför man tjatar om XP och Vista heller, fullkomligt meningslösa argument. Ska man jämföra bör man se till att ha erfarenhet av båda de relevanta systemet och inte bygga sina argument med "en kille på internet skrev i ett forum att hans bakgrundsbild var ful, alltså kommer Windows med fula bakgrundsbilder". Att sen peka på ett estimerat siffervärde från Google som någon faktakälla är mest sorgligt och skrattretande på samma gång.
 
Exakt hur försvarar du det ekonomiskt? Värdeminskningen av vilken dator som helst gör att det inte går sälja och byta rakt av. Därtill kommer licenskostnaderna som vida överstiger datorns värde. Men sånt bryr du kanske inte dig om. Nästa gång det blir aktuellt att köpa en CS-licens så kommer jag dock att ta det i beaktande.

Ber om ursäkt för att jag är en femtekolonnare som sabbar alla macister våta drömmar. Jag vill bara förtydliga att jag dissar inte mac helt, anser bara att de är på samma nivå som pc fast dyrare.

/Maverick

För mig är driftsäkerhet viktigare än att det kostar pengar, dessutom flera program kan du så vitt jag vet svitcha licens från mac-pc såsom photoshop. Är man inte nöjd så byter man för ingen tvingar dig att köra i mac träsket så fördrar du pc sumpmarker byt till dom.
 
Hej debattörer
Tar risken att min fråga drunknar i denna flod.. Har någon erfarenhet av hur Adobe förhåller sig till att man byter PC>Mac>PC (välj riktning själv) och vill uppdatera sin licens för CS4? Går det att göra rakt av eller är det struligt?
 
Säljer alltså Apple fristående licenser av MacOS? Är det tillåtet för andra datortillverkare än Apple att sälja datorer med MacOS installerat?

/ Janne
Nä, det gör de inte och orkar du läsa det finstilta står det att du inte får installera det på något annat än Apples egna burkar. Men man behöver inte leta särskilt länge för att hitta instruktioner hur man gör för att få in det på andra maskiner. Det finns rent av prylar man kan installera som gör att OS X tror att den kör på en Apple dator. Då blir en "Mac" rent av prisvärd: ett helt ok OS för endast 300 spänn på en fulburk. Och det följer med några klisterlappar med ett äpple på för att förhöja upplevelsen.
 
Nä, det gör de inte och orkar du läsa det finstilta står det att du inte får installera det på något annat än Apples egna burkar. Men man behöver inte leta särskilt länge för att hitta instruktioner hur man gör för att få in det på andra maskiner. Det finns rent av prylar man kan installera som gör att OS X tror att den kör på en Apple dator. Då blir en "Mac" rent av prisvärd: ett helt ok OS för endast 300 spänn på en fulburk. Och det följer med några klisterlappar med ett äpple på för att förhöja upplevelsen.

En sådan "fullösning" är rimligen bara av ett intresse för ett fåtal. Det ser ut att dröja innan Mac-spekulanterna kan glädja sig åt lite konkurrens och prispress med andra ord...
 
För mig är driftsäkerhet viktigare än att det kostar pengar, dessutom flera program kan du så vitt jag vet svitcha licens från mac-pc såsom photoshop. Är man inte nöjd så byter man för ingen tvingar dig att köra i mac träsket så fördrar du pc sumpmarker byt till dom.

Såvitt jag kunnat utröna så går det inte att byta en CS-licens från mac till PC. Vart har du hittat den informationen?

/Maverick
 
En sådan "fullösning" är rimligen bara av ett intresse för ett fåtal. Det ser ut att dröja innan Mac-spekulanterna kan glädja sig åt lite konkurrens och prispress med andra ord...
Ja, det lär dröja. Apples historia är ju inte förknippad med öppenhet direkt. Det märkliga är att folk inte verkar ha några problem med att låsa in sig med Apple (jag säger bara iPod/iTunes) medan Microsoft alltid beskrivs som den stora proprietära busen.
 
Bytte till Mac efter närmare 20 år med Windows och kommer troligtvis aldrig att byta tillbaka.

Har en iMac 27" nu som är tyst, snabb, snygg och där jag får minimalt med dialogrutor, minimalt med frysningar, inga krascher, inga omstarter och en allmän känsla att jag inte behöver leta ny hårdvara inom 10 månader.

Windows 7 är säkert jättebra och kommer att vara allt det andra Windowsversioner misslyckats med i 20 år. Eller så är det samma visa som vanligt? Har XP på jobbet nu och efter ett antal service-pack och IT-teknikers tweakande, så kraschar det kanske bara 2-3 gånger i veckan. Alla andra versioner jag haft har kraschat oftare om jag har datorn igång på heltid. Min Mac har jag kört i snart två månader utan minsta krångel.

Om din dator kraschar 2-3 gånger i veckan är det något fel på den och den behöver repareras.

Datorn jag skriver detta på (Vista x64) har gått i snart två år 24-7 utan en enda blue-screen eller hängning. Min tre veckor nya mac har hängt sig en gång.

Att en dator blir instabil över tiden beror oftast på att man installerat och avinstallerat en massa dåligt skriva program.
 
Ja, det lär dröja. Apples historia är ju inte förknippad med öppenhet direkt. Det märkliga är att folk inte verkar ha några problem med att låsa in sig med Apple (jag säger bara iPod/iTunes) medan Microsoft alltid beskrivs som den stora proprietära busen.

Enligt min mening beror det på att Apple är väldigt duktiga på att vårda sitt varumärke inklusive att vårda sin roll som "underdog" och "kreativ rebell". Med den strategin vill man knappast se en massa "Macar" från t.ex Acer och Toshiba för under 5000 :- på stormarknaden...

Idealet skulle väl vara att du som kund väljer en dator utifrån design och hårdvarukrav, sedan drar säljaren på det OS du vill ha samtidigt som hon/han skriver ut garantin...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.