Annons

Trött på PC! Dags för Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt min mening beror det på att Apple är väldigt duktiga på att vårda sitt varumärke inklusive att vårda sin roll som "underdog" och "kreativ rebell".
Jo, rätt varumärke är ju viktigt för många har jag förstått, på allt från kläder till prylar. Företag som Apple skulle ju knappast överleva utan alla dessa nyttiga idioter som villigt slickar i sig allt de producerar.

Men Apple har varit nära undergången förr pga slutenheten. Det skall bli intressant att se vad som händer när t.ex. Android lyfter eller om de stora drakarna som Adobe börjar släppa sina produkter på Linux.
 
Jag har blivit fast i Mac-träsket. Mycket därför att jag inte är så intresserad av att meka med datorer och bara vill att allt ska fungera så osynligt som möjligt. Det kan vara allt från automatisk säkerhetsbackup till synkronisering av mobiltelefonen.

Jag har känslan av att man kan göra samma sak med Windows men att det kostar lite mer tid för att komma igång med prylarna.
 
Jo, rätt varumärke är ju viktigt för många har jag förstått, på allt från kläder till prylar. Företag som Apple skulle ju knappast överleva utan alla dessa nyttiga idioter som villigt slickar i sig allt de producerar.

Men Apple har varit nära undergången förr pga slutenheten. Det skall bli intressant att se vad som händer när t.ex. Android lyfter eller om de stora drakarna som Adobe börjar släppa sina produkter på Linux.

Man kan nog utan tvekan ge Apple erkännandet att vara helt outstanding bland datortillverkare när det gäller att bygga kundlojalitet. För egen del har jag aldrig träffat på någon "fanatisk" anhängare av ett varumärke som t.ex HP eller Dell för att ta två ur högen av alla femtioelva tillverkare av datorer som levereras med Windows.

På samma sätt är väl Apple unika i branchen med att ha lyckats bredda varumärket till andra produkter utan att det försvagats. Från datorleverantör till "livsstilsleverantör" - smart ;-)
 
Hej debattörer
Tar risken att min fråga drunknar i denna flod.. Har någon erfarenhet av hur Adobe förhåller sig till att man byter PC>Mac>PC (välj riktning själv) och vill uppdatera sin licens för CS4? Går det att göra rakt av eller är det struligt?

Visst går det.
Detta förutsatt att du har en licens för den senaste versionen av den aktuella mjukvaran, samt att du inte flyttat licensen från ett operativsystem, till ett annat tidigare.
 
Man kan nog utan tvekan ge Apple erkännandet att vara helt outstanding bland datortillverkare när det gäller att bygga kundlojalitet. För egen del har jag aldrig träffat på någon "fanatisk" anhängare av ett varumärke som t.ex HP eller Dell för att ta två ur högen av alla femtioelva tillverkare av datorer som levereras med Windows.

På samma sätt är väl Apple unika i branchen med att ha lyckats bredda varumärket till andra produkter utan att det försvagats. Från datorleverantör till "livsstilsleverantör" - smart ;-)


Tycker nästan allt stämmer.

Är väl inte märkena som sådana som är viktigt eller anledning att vara fanatisk över.
Handlar mer om OSX eller Windows än Apple vs Dell eller något annat märke "tycker jag".

Tänk att det är så känsligt.....
Om någon petar in Linux eller Obuntu och nu Google chrome i sina Windowsapparater är det ingen fara. Men nämner någon Apple och OSX för en Windows"kille" går de direkt i försvarsställning.

Men visst har du rätt i att Apple är lite unika. Känner faktiskt själv samma känsla som någon beskrev att behovet av att byta maskin hela tiden har minskat sedan systembytet. Kan kanske delvis tillskrivas ändrade datorvanor också, och minskade behov av senaste grafikkorten mm.
För den inbitna "gamern" kanske det ännu är sug efter nya heta grafikkort mm, och då är det väl bara att köra en PC. Med leksaker får man väl helt enkelt räkna med lite underhåll. ;-)

Dessutom kan jag inte heller komma på någon annan produkt som har mer lättanvända gränssnitt än Apples samtliga produkter. Gissar att Apples filosofi bygger i stor utsträckning på "gränssnitten".


( Why build a competitive product, if no one could use it? )

Översättning: Varför bygga en konkurrenskraftig produkt om ingen kan använda den?

Finns så mycket bra prylar, som man bara slarvat bort ett användarvänligt gränssnitt på.
Som jämnförelse har jag två bra NAS diskar av olika märken. Den ena är fullsmockad med finesser och lull-lull, men ändå ett jäkla mörker att administrera. Medans den andra har riktigt användarvänligt gränssnitt och ett nöjje att mickla med.
 
Tycker nästan allt stämmer.

Är väl inte märkena som sådana som är viktigt eller anledning att vara fanatisk över.
Handlar mer om OSX eller Windows än Apple vs Dell eller något annat märke "tycker jag".

Ja - och där ligger nog också en stor del av förklaringen. Apple kan leverera ett "paket" och antingen köper du hela paketet eller också låter du bli. Microsoft är inte en datorleverantör och datorleverantören (förutom Apple) har ingen affär i själva operativsystemet...

Känner faktiskt själv samma känsla som någon beskrev att behovet av att byta maskin hela tiden har minskat sedan systembytet. Kan kanske delvis tillskrivas ändrade datorvanor också, och minskade behov av senaste grafikkorten mm.
För den inbitna "gamern" kanske det ännu är sug efter nya heta grafikkort mm, och då är det väl bara att köra en PC. Med leksaker får man väl helt enkelt räkna med lite underhåll. ;-)

Dessutom kan jag inte heller komma på någon annan produkt som har mer lättanvända gränssnitt än Apples samtliga produkter. Gissar att Apples filosofi bygger i stor utsträckning på "gränssnitten".

När jag hade Mac tror jag inte det fanns möjlighet att köpa andra komponenter än de Apple valde att leverera. Minns jag inte fel var du som kund helt förbjuden att över huvud taget öppna burken. Vet inte om det fortfarande gäller men i så fall har man valt bort de kunder som har behov av att uppgradera enskilda komponenter d.v.s. de som vill "skruva själva".

Jag har inte använt Mac på länge så jag kan inte uttala mig om hur gränssnittet är jämfört med andra OS. Baserat på de skärmdumpar jag sett kan jag inte upptäcka någon fundamental skillnad men jag har som sagt inte provat.

Privat har jag nu en burk med Vista som har rullat på ett par år utan krångel och fungerar alldeles utmärkt för mina behov. Skulle jag av någon anledning idag vara tvungen att köpa en ny dator finns det fyra skäl som talar emot att jag skulle köpa en Mac:

1. Det OS jag har nu har fungerat alldeles utmärkt för mina behov. (För andra är det givetvis annorlunda)
2. De applikationer jag använder (och har betalat licens för) finns inte för Mac.
3. Jag får mycket mer dator för pengarna om jag väljer en annan leverantör än Apple.
4. Jag gillar inte Apples design.

Eftersom det förhoppningsvis dröjer ytterligare några år innan jag behöver byta kan bilden givetvis se helt annorlunda ut då - det är ingen principfråga...
 
När jag hade Mac tror jag inte det fanns möjlighet att köpa andra komponenter än de Apple valde att leverera. Minns jag inte fel var du som kund helt förbjuden att över huvud taget öppna burken. Vet inte om det fortfarande gäller men i så fall har man valt bort de kunder som har behov av att uppgradera enskilda komponenter d.v.s. de som vill "skruva själva".
Jag har själv bytt (uppgraderat) både minne (tredjepartsminnen) och hårddisk på min MacBook.
Instruktionerna hittade jag faktiskt på Apples supportsidor.
Bytet är fullt tillåtet, och garantin påverkades inte över huvud taget.
(Bortsett från det självklara faktum att garantin för de delar jag bytte ut såklart inte omfattas av Apples garanti för själva datorn).

Men visst, det är generellt inte lika enkelt att byta hårdvara på en Mac som på en "PC".
 
Felet är i många fall det skit som sitter vid tangentbordet eller möjligtvis trasig hårdvara.
Jag har aldrig upplevt att windows hänger sig , kanske för att jag mest kört win2k och nu sitter med XP pro vilka båda är stabila OS.
Win98 minns jag dock som problematiskt ,men det är antik historia idag.

Mac kanske fungerar lika stabilt .. men sen jag köpte iphone och insåg hur apple ville kontrollera mina behow och den totala avsaknaden av flexibilitet och valfrihet vågar jag inte prova .. misstänker att samma
storebrors mentalitet är inbyggt i mac datorn.

Trevlig design dock.
 
Felet är i många fall det skit som sitter vid tangentbordet eller möjligtvis trasig hårdvara.
Jag har aldrig upplevt att windows hänger sig , kanske för att jag mest kört win2k och nu sitter med XP pro vilka båda är stabila OS.
Win98 minns jag dock som problematiskt ,men det är antik historia idag.

Mac kanske fungerar lika stabilt .. men sen jag köpte iphone och insåg hur apple ville kontrollera mina behow och den totala avsaknaden av flexibilitet och valfrihet vågar jag inte prova .. misstänker att samma
storebrors mentalitet är inbyggt i mac datorn.

Trevlig design dock.

för oss som är lite äldre förstår nog inte riktigt vad du menar att Apple kontrollerar då dina eller mina behov, jag köpte en Iphone och jag har aldrig varit så glad för en telefon/liten surfmaskin eposthämtare etc tidigare. Jag har haft mobila telefoner sedan 1986.

Likaså jag som arbetar med bilder upplever bara fördelar med Mac och OSX, det är ganska skönt att allt fungerar.
Dessa trådar tenderar till att bli ovanligt fåniga.
Köp en mac och var glad, vill man använda billigt pcjox köp då det, när pc joxet börjar ha lite kvalitet så skiljer det inte mycket i pris från en Mac ,jag har själv en utmärkt HP med mycket bra skärm men då kostar den också som en macbook pro.

Tyvärr kan jag inte köra Mac OSX på HPn (utan större besvär)

Fäkta vidare
 
Hej debattörer
Tar risken att min fråga drunknar i denna flod.. Har någon erfarenhet av hur Adobe förhåller sig till att man byter PC>Mac>PC (välj riktning själv) och vill uppdatera sin licens för CS4? Går det att göra rakt av eller är det struligt?

Skall fungera oavsett man stor licens kund eller ej.

Via John Nack, Principle Product Manager for Adobe Photoshop:

Q. Can I switch my product from Windows to Mac or vice-versa?

A. Yes. Just call Adobe Customer Service (800-833-6687 in the US; 020 7365 0733 in the UK; more country-by-country numbers here) for assistance. The process, as I understand it, involves signing an agreement stating that you’ve destroyed the product on one platform, and in return Adobe will send you the product for the other platform. According to the service folks, there may be a cost involved; verification of product is required; and restrictions apply.
 
för oss som är lite äldre förstår nog inte riktigt vad du menar att Apple kontrollerar då dina eller mina behov, jag köpte en Iphone och jag har aldrig varit så glad för en telefon/liten surfmaskin eposthämtare etc tidigare. Jag har haft mobila telefoner sedan 1986.

Likaså jag som arbetar med bilder upplever bara fördelar med Mac och OSX, det är ganska skönt att allt fungerar.
Dessa trådar tenderar till att bli ovanligt fåniga.
Köp en mac och var glad, vill man använda billigt pcjox köp då det, när pc joxet börjar ha lite kvalitet så skiljer det inte mycket i pris från en Mac ,jag har själv en utmärkt HP med mycket bra skärm men då kostar den också som en macbook pro.

Tyvärr kan jag inte köra Mac OSX på HPn (utan större besvär)

Fäkta vidare
Det är väl skönt att leva i ignorans, då slipper man bry sig, men för många andra är det inte ett alternativ.
http://arstechnica.com/apple/news/2...tm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss

Sen är det roligt att du påstår trådarna blir "fåniga" och sen slänger in "pcjox".
 
Edit: se Erik Johansson länk ..apple är som sagt inget för den kreative


mikael risedal :

Apple kontrollerar innehållet i min telefon via i-tunes .. det mest värdelösa program jag stött på, dålig media support och helt sinnesjukt gränsnitt som av misstag lätt synkar bort innehåll i telefonen bara genom att koppla upp sig till programmet.
Varför tillåter inte apple mig att via enhetshanteraren få åtkomst till telefonen..som alla andra tillverkare lyckats med sedan usbkontakten uppfanns?

Varför måste jag krångla och ta hem och installera hack till telefonen bara för att göra det möjligt att få den mer personlig och tillåtas att använda precis vilka program jag vill , att få den tillgänglig i enhetshanteraren m.m .
Jag vill kunna skicka filer till och från utan att använda itunes.
För via itunes är det apple som kontrollerar och godkänner vad som ska finnas att tillgå till iphone.. inte du.

Listan kan göra längre ... Apple är en riktig storebror , inget för den kreative användare utan är en dyr design gimmick.
 
Visst är det lite storebror över dom men nog f-n finns det ett utbud som gör att DU kan välja vad du vill ha till just ditt ändamål?
Jag har aldrig kännt mig styrd att välja ett spec prog då det oftast finns enormt många att välja på.
 
Det finns lite tva lager nu nar det pratas om valmojligheter och "kreativitet".

Helt klart finns det de som vill valja egen hardvara och mecka med drivrutiner precis sa som du kan gora med Windows och Linux. Men det ar ocksa det som ar en fordel med Mac OS, Solaris, HPUX, AIX, iSeries, osv, att du inte kan gora det. Du valjer en prestanda niva som du vill ha, sen har tillverkaren fixat resten sa att du inte behover bekymra dig och du kan vanda dig till en tillverkare for support. Detta ger sjalvklart ett stabilare system ocksa, oavsett vad Windows fanatiker vill pasta, for att du har EN tillverkare som testar ALLA mojliga kombinationer av den hardvaran som de saljer.

Angaende iPhone, om du vill anvanda den som en harddisk, sa ar det val upp till dig, men det kanns som att ett usb minne for 100kr ar nagot smidigare, billigare och battre for det andamalet.

Jag tyckte valdigt mycket om att leka med hardvara en gang i tiden, och gor fortfarande till viss del, men sen vaxte jag upp och ville ha ett system som bara fungerar, utan en massa konstigheter och extra tid.
 
Det är väl skönt att leva i ignorans, då slipper man bry sig, men för många andra är det inte ett alternativ.
http://arstechnica.com/apple/news/2...tm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss

Sen är det roligt att du påstår trådarna blir "fåniga" och sen slänger in "pcjox".

Jag kan inte se att det skiljer speciellt mycket mellan pyttemjuk & äpplet i inlåsningsfrågan.

Båda gör sitt bästa för att låsa fast folk, kan du inte se Microsofts försök?
Sedan är Microsoft världsmästare på att hitta på egna standarder som har ett syfte: att försvåra samexistens mellan olika system och att låsa fast folk vid deras plattform.

I denna fråga är nog ingen oskyldig skulle jag säga.
 
Jag kan inte se att det skiljer speciellt mycket mellan pyttemjuk & äpplet i inlåsningsfrågan.

Båda gör sitt bästa för att låsa fast folk, kan du inte se Microsofts försök?
Sedan är Microsoft världsmästare på att hitta på egna standarder som har ett syfte: att försvåra samexistens mellan olika system och att låsa fast folk vid deras plattform.

I denna fråga är nog ingen oskyldig skulle jag säga.
Klart att ingen är oskyldig, det jag ville ha fram är att båda sidor är samma skrot och korn (även ifall jag personligen lider mer av det Apple håller på med än Microsoft). Man kan inte hitta på en egen standard, en standard är en standard. Microsoft har hittat på egna protokoll och system, men inte egna standarder.
 
g PC eller skall man byta till en iMac? Vad säger ni???? Varför byta till iMac, de flesta är ju ändå nöjda med PC, eller...?

Tacksam för råd![/QUOTE]

Jag bytte till Mac Book Pro för 1 månad sedan, en ny värd öppnar sig.
Den är redan förberedd för fot o musikprogram. många gratisprogram på nätet att hämta, t.ex office online.
Köp du ångrar dej inte.
SP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.