Man kan nog utan tvekan ge Apple erkännandet att vara helt outstanding bland datortillverkare när det gäller att bygga kundlojalitet. För egen del har jag aldrig träffat på någon "fanatisk" anhängare av ett varumärke som t.ex HP eller Dell för att ta två ur högen av alla femtioelva tillverkare av datorer som levereras med Windows.
På samma sätt är väl Apple unika i branchen med att ha lyckats bredda varumärket till andra produkter utan att det försvagats. Från datorleverantör till "livsstilsleverantör" - smart ;-)
Tycker nästan allt stämmer.
Är väl inte märkena som sådana som är viktigt eller anledning att vara fanatisk över.
Handlar mer om OSX eller Windows än Apple vs Dell eller något annat märke "tycker jag".
Tänk att det är så känsligt.....
Om någon petar in Linux eller Obuntu och nu Google chrome i sina Windowsapparater är det ingen fara. Men nämner någon Apple och OSX för en Windows"kille" går de direkt i försvarsställning.
Men visst har du rätt i att Apple är lite unika. Känner faktiskt själv samma känsla som någon beskrev att behovet av att byta maskin hela tiden har minskat sedan systembytet. Kan kanske delvis tillskrivas ändrade datorvanor också, och minskade behov av senaste grafikkorten mm.
För den inbitna "gamern" kanske det ännu är sug efter nya heta grafikkort mm, och då är det väl bara att köra en PC. Med leksaker får man väl helt enkelt räkna med lite underhåll. ;-)
Dessutom kan jag inte heller komma på någon annan produkt som har mer lättanvända gränssnitt än Apples samtliga produkter. Gissar att Apples filosofi bygger i stor utsträckning på "gränssnitten".
( Why build a competitive product, if no one could use it? )
Översättning: Varför bygga en konkurrenskraftig produkt om ingen kan använda den?
Finns så mycket bra prylar, som man bara slarvat bort ett användarvänligt gränssnitt på.
Som jämnförelse har jag två bra NAS diskar av olika märken. Den ena är fullsmockad med finesser och lull-lull, men ändå ett jäkla mörker att administrera. Medans den andra har riktigt användarvänligt gränssnitt och ett nöjje att mickla med.