Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokyo-Seoul-taipei-manila

Produkter
(logga in för att koppla)
Slutsatsen blir, köp hemma och gynna de lokala handlarna. Samtidigt besparar man sig besväret med tull moms och punktskatt, för att inte nämna problem med ev. garantier. Resa kan man göra ändå.

Nej, jag raljerar inte, detta var ett helt seriöst inlägg i diskussionen, afe.

Slutsatsen blir, köp hemma och gynna de lokala handlarna. Samtidigt besparar man sig besväret med tull moms och punktskatt, för att inte nämna problem med ev. garantier. Resa kan man göra ändå.

Nej, jag raljerar inte, detta var ett helt seriöst inlägg i diskussionen, afe.

Vad trevligt, det där var precis min utgångspunkt för 6 sidor sedan :)

Jag har varit i kontakt med Tullverket om detta, och enligt dem ska alla moderna kameror som kan filma (vilket väl är typ alla utom Nikon Df) tullas som videokamera. Detta innebär 14% tull vilket förstås gör en inte helt obetydlig skillnad.
Om nu inte reglerna har ändrats nyligen så skall kameran kunna filma 30 minuter eller längre för att räknas som en digital filmkamera.
(Det är pga den tullregeln som systemkameror inte kan filma längre än så. Sen att det går att programmera om kameror till ngt annat är en annan sak.)

Enligt tulltjänstemannen jag talade med (som också kollade med kollegor) saknar 30-minutersgränsen helt betydelse. Gissningsvis är det något gammalt EU-påhitt.

Direkt kopierat från Tullverkets hemsida:
benämning, tullsats, moms, varukod

Digitalkamera 0 % 25 % 8525 80 30 00
Objektiv till kamera 6,7 % 25 % 9002 11 00
Videokamera 14 % 25 % 8525 80 99 00
Väskor 2,7-9,7 % 25 % 4202
Webbkamera 4,9 % 25 % 8525 80 19 90

Ja, det framgår ju av länken som postades innan. Digitalkamera avser enligt tjänstemannen jag talade med enheter som inte kan användas för filmning med hög upplösning. Lite luddigt förstås, men det var den uppgift jag fick.

Jag har varit i kontakt med Tullverket om detta, och enligt dem ska alla moderna kameror som kan filma (vilket väl är typ alla utom Nikon Df) tullas som videokamera. Detta innebär 14% tull vilket förstås gör en inte helt obetydlig skillnad.
Gäller inte 30-minutersregeln längre (eller har inte videofilmande stillbildskameror den begränsningen numera)?

Ja, det är ett gammalt EU-påhitt, men Sverige brukar ju vara ett av de länder som är piggast på att följa EUs direktiv.

Gäller inte 30-minutersregeln längre (eller har inte videofilmande stillbildskameror den begränsningen numera)?

Tullverket kunde inte hitta någon relevans för den begränsningen ur deras perspektiv, men det är möjligt att den har betydelse i EU i stort.

Ni som inte tror mig får förstås gärna kontakta Tullverket själva och meddela om ni får andra svar. Det är inte omöjligt att tjänstemannen jag pratade med inte hade en aning (och inte hans kollegor heller).

Man skiljer i alla fall på: Digitalkamera, Videokamera & Webbkamera
Men vad som är vad står inte.
Utgår vi ifrån NE så:
digitalkamera, elektronisk kamera, kamera som använder en platta med ljuskänsliga kiselceller, CCD (charge-coupled device), eller CMOS (complementary metal oxide.

videokamera, TV-kamera, apparat som omvandlar en bild till en videosignal, analog eller digital.
Objektivet avbildar motivet på en eller flera sensorer inne i videokameran. Sensorn var förr ett kamerarör, t.ex. plumbikon eller vidikon. Numera används en typ av halvledarelement, ccd (charge-coupled device), som består av en tumnagelstor halvledarplatta, ett chips, vars yta är tätt belagd med ljuskänsliga bildpunkter, pixlar

Det är nog bäst att inte väcka den tulltjänsteman som sover....

Som jag tolkat det:

Digitalkamera - en manick med möjlighet att göra stillbilder och möjligen video i låg kvalitet
Webbkamera - en manick som ger usel videokvalitet, men ändå främst är avsedd för rörliga bilder
Videokamera - en manick som kan filma i hög upplösning (typ HD och uppåt) eller som främst är avsedd för filmning och portabel (till skillnad från webbkameran).

Jag tycker jag gjorde ett klipp i somras. Köpte en Canon 6D med EF 24-105 nytt för 13k i Tokyo. Kameran är för den lokala marknaden och har därför endast engelska, japanska och något ej definierbart språk till installerat. För att inte gå vilse i menyerna fick jag be dem öppna boxen i butik och byta språk till engelska. Personalen pratade inte engelska så vi fick "konversera" via google translate.

Laddaren funkar med en vanliga amerikansk adapter. Minns inte vad butiken hette, men den låg rätt nära Yodobashi Camera (som är dyrare).

Ta med dig passet så kan du lyfta momsen.

Tokyo

Jag gjorde en resa 2006 och min erfarenhet från då var att jag blev mycket överraskad över de billiga priserna i Tokyo då man bara hade hört hur dyrt Japan var.
Jag köpte 2 objektiv då och och jag minns rätt sparade jag ca 30% jämfört med Sverige. Allt original (till min dåvarande Konica Minolta) och inga japaner som försöker lura dig. Garantier är världsomfattande men det som kan skilja är just saker som språkmenyer. Men klarar du dig på engelska i menyn så är det inget problem.
Oavsett om du ska shoppa eller ej så måste du besöka området Akihabara, en stadsdel med enbart elektronik-butiker.

Jag fortsatte vidare till bla Beijing, Shanghai och Hong Kong och där låg HK bäst i pris men som någon nämnt så var det mycket fuffens där också så jag avstod i slutändan från att köpa något dyrare där. Magkänslan som satte stopp.

Bangkok besökte jag senast nu i nov och där är det inte speciellt billigt om man ska ha original-grejer. Anledningen är Thailands höga import-skatter.

Stället jag köpte kameran på heter mapcamera. Det låg väldigt diskret inne i ett höghus och det var nog mest tur att jag hittade dit.

https://www.mapcamera.com/

Urvalet på begagnat är helt fantastiskt. Hoppas jag får chans att åka dit snart igen, då blir det en beggad EF135/2.0.

Jag tycker jag gjorde ett klipp i somras. Köpte en Canon 6D med EF 24-105 nytt för 13k i Tokyo. Kameran är för den lokala marknaden och har därför endast engelska, japanska och något ej definierbart språk till installerat. För att inte gå vilse i menyerna fick jag be dem öppna boxen i butik och byta språk till engelska. Personalen pratade inte engelska så vi fick "konversera" via google translate.

Laddaren funkar med en vanliga amerikansk adapter. Minns inte vad butiken hette, men den låg rätt nära Yodobashi Camera (som är dyrare).

Ta med dig passet så kan du lyfta momsen.

Den japanska ja, den svenska måste du fortfarande betala.

Enligt tulltjänstemannen jag talade med (som också kollade med kollegor) saknar 30-minutersgränsen helt betydelse. Gissningsvis är det något gammalt EU-påhitt.

Beklagar att dra upp tråden igen. Men tycker de låter väldigt konstigt.
Men om det är så, då kan man ju få skatta en mobiltelefon som just mobil, filmkamera och digitalkamera. Kommer aldrig köpa en mobil utanför eu iaf.

Beklagar att dra upp tråden igen. Men tycker de låter väldigt konstigt.
Men om det är så, då kan man ju få skatta en mobiltelefon som just mobil, filmkamera och digitalkamera. Kommer aldrig köpa en mobil utanför eu iaf.

Och betraktas som TV-mottagare? :)

Nej du behöver säkert bara betala för det högsta av de tre, inte summan eller produkten.

Gissningsvis hanteras telefoner snällare eftersom de faktiskt främst är ämnade att telefonera eller surfa med nu för tiden. En DSLR är nog betydligt vanligare att man använder som videokamera och inget annat (vilket är tydligt om man deltar i vilket stort mediatäckt evenemang som helst).

Update....

Samma dag som jag satte mig i taxin för att betala skatt i mitt kära hemland.
Kring 03.30 åker jag genom Bangkok. Märker efter en stund att det tar lite längre tid, tänker att han kanske inte kör Highwayen. Märker det uppenbart när han kör i på en bakgata där det sitter 3 sura killar på sina motorcyklar.

För att fatta mig kort. Jag var livrädd trots att de inte visade något vapen men trots det gjorde jag inte mkt motstånd. Internettuffingar hade säkerligen rånat dem.
Den stora resväskan hade bara kläder som de inte besvärade sig så mkt med och lämnade. För er som vill veta så kostade D810an cirka 18,000HKD och kvittot låg såklart i väskan de tog.
Så där gick jag runt livräddm fan nästan med tårar i ögonen och rädd för att bli rånad på min klädväska i kanske 8h före jag hittade en chauflörr som kunde ta mig till hotellet.
Värsta dagen i mitt liv.

Det finns inte ord för hur förbannad och besviken jag är just nu. Men samtidigt kunde de ha gått mycket värre oxå. Men de känns mest hopplöst nu.
Förresten, min laptop är köpt begagnad och tror inte jag har kvitto till den. Finns det någon möjlighet att få ut försäkring då? Om ens försäkring täcker laptop och mobil.

Update....

Samma dag som jag satte mig i taxin för att betala skatt i mitt kära hemland.
Kring 03.30 åker jag genom Bangkok. Märker efter en stund att det tar lite längre tid, tänker att han kanske inte kör Highwayen. Märker det uppenbart när han kör i på en bakgata där det sitter 3 sura killar på sina motorcyklar.

För att fatta mig kort. Jag var livrädd trots att de inte visade något vapen men trots det gjorde jag inte mkt motstånd. Internettuffingar hade säkerligen rånat dem.
Den stora resväskan hade bara kläder som de inte besvärade sig så mkt med och lämnade. För er som vill veta så kostade D810an cirka 18,000HKD och kvittot låg såklart i väskan de tog.
Så där gick jag runt livräddm fan nästan med tårar i ögonen och rädd för att bli rånad på min klädväska i kanske 8h före jag hittade en chauflörr som kunde ta mig till hotellet.
Värsta dagen i mitt liv.

Det finns inte ord för hur förbannad och besviken jag är just nu. Men samtidigt kunde de ha gått mycket värre oxå. Men de känns mest hopplöst nu.
Förresten, min laptop är köpt begagnad och tror inte jag har kvitto till den. Finns det någon möjlighet att få ut försäkring då? Om ens försäkring täcker laptop och mobil.

Tolkar jag dig rätt, dvs att du blev rånad på plats? Det jag har gjort tidigare är att anmäla i det land där stölden/rånet har skett, den anmälan visar du sedan upp för ditt försäkringsbolag, i polisanmälan skall stå vad som saknas.

Så har jag gjort och det bör väl gälla även idag?

/Ulf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar