Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokyo-Seoul-taipei-manila

Produkter
(logga in för att koppla)
Sverige har rätt hög moms (världens högsta?), om vi kunde sänka den skulle vi upptäcka att vi faktiskt har rätt ok pris på elektronik och optik.

Håller med. Vi har väldigt bra priser här hemma, kostnadsläget påverkar också förutom skatten.

Jag har varit ganska mycket i Thailand och att jämföra priser är kul, utan att för den skull uppmuntra till brottsliga handlingar.

Min erfarenhet,,,att köpa tjänster är väldigt billigt, köpa ny bil är mycket prisvärt,,,tex en platt-tv - 20%, likaså en dammsugare -20% (där är Sverige redan bra) en kamera som kanske räknas som sällanvara, iaf om vi talar top notch,,,runt 30 - 35%. Där påverkar säkert NikCanon's grundpriser här hemma, medan hushållsprylar generellt är det vilda västern när det gäller prissättning?

Kan tyvärr inte hjälpa dig här. Kanske någon annan kan lägga upp en bild på originalhandlingar av Sonys fabrikat, så du vet vad du skall titta efter. Kom bara ihåg, om det är förfalskningar är dom inte sällan väldigt välgjorda, så det gäller att titta noga.

Lycka till !

Kan tyvärr inte hjälpa dig här. Kanske någon annan kan lägga upp en bild på originalhandlingar av Sonys fabrikat, så du vet vad du skall titta efter. Kom bara ihåg, om det är förfalskningar är dom inte sällan väldigt välgjorda, så det gäller att titta noga.

Lycka till !

Gott tips! Ska fråga i sony forumet och googla lite
Men som jag uppfattar det menar du att dem ör välgjorda? Och det kanjag tro! Nu slog tvivlet in. Man skulle haft mwd sig en äkta kopia

Senast ändrad:
Slog precis på Canon 5diii, den diffar här hemma från 24 - 38 000 spänn för ett hus, om jag läste rätt. Exakt samma förhållanden gäller i Asien, det går att köpa hur dyrt som helst, likväl som man kan hitta bra priser.

I min värld går det inte att säga en mening om vad som gäller utomlands, här hemma har vi blivit bra på att hålla förmånliga priser på elektronik, men kostnadsläget är generellt högre här hemma.
Och i HK kan man få ett sådant hus för 17 680:-, en prisskillnad på 28% jämfört med Sverige. en ganska god affär, med andra ord. Detta även om man betalar tull när man kommer hem.

Och i HK kan man få ett sådant hus för 17 680:-, en prisskillnad på 28% jämfört med Sverige. en ganska god affär, med andra ord. Detta även om man betalar tull när man kommer hem.

Exakt, såg samma hus i Bangkok för 17 300 i vintras (i Sverige då 25 000), det blir väl ungefär samma med tanke på kronans försvagning och jag kollade på shopar som var uppenbart seriösa, vilket kanske påverkar priset lite uppåt. Som sagt ingen vill bli lurad ;)

Exakt, såg samma hus i Bangkok för 17 300 i vintras (i Sverige då 25 000), det blir väl ungefär samma med tanke på kronans försvagning och jag kollade på shopar som var uppenbart seriösa, vilket kanske påverkar priset lite uppåt. Som sagt ingen vill bli lurad ;)

Haha är det möjligt att de är så billigt alltså???
Flickvännen har en asp-c kamera som det blir att använda ifall mina utrökningar blir att tull och skatt blir dyrare. Men de verkar ju nästan inte vara någon risk.
Sen så blir de roligare med full spegelös format. Något jag aldrig har prövat

Haha är det möjligt att de är så billigt alltså???
Flickvännen har en asp-c kamera som det blir att använda ifall mina utrökningar blir att tull och skatt blir dyrare. Men de verkar ju nästan inte vara någon risk.
Sen så blir de roligare med full spegelös format. Något jag aldrig har prövat

Nu vill inte någon här uppmana dig att göra några oegentligheter, vilket är viktigt att betona, utan vi talar bara prisskillnader, men visst,,,det är ruggigt. Tänkt dig en hel fotoutrustning med samma klass på grejerna rakt igenom, det blir mycket pengar för en fotoentusiast.

Kan man dra av prylarna i sin verksamhet så är man inte lika känslig för prisbilden, vilket är uppenbart.

Nu vill inte någon här uppmana dig att göra några oegentligheter, vilket är viktigt att betona, utan vi talar bara prisskillnader, men visst,,,det är ruggigt. Tänkt dig en hel fotoutrustning med samma klass på grejerna rakt igenom, det blir mycket pengar för en fotoentusiast.

Kan man dra av prylarna i sin verksamhet så är man inte lika känslig för prisbilden, vilket är uppenbart.

Om du syftade på att jag använde nig av uttrycket "att det nästan inte verkar vara någon risk". Så menade jag att uträkningar på tull och skatt verkar risken liten att det blir dyrare att köpa i ex hong kong trots skatt och tull :)

Om du syftade på att jag använde nig av uttrycket "att det nästan inte verkar vara någon risk". Så menade jag att uträkningar på tull och skatt verkar risken liten att det blir dyrare att köpa i ex hong kong trots skatt och tull :)

Jag har rest mycket med kameror, iPads, datorer och mobiler. Även om tullen struntar i det så är det viktigt att vara korrekt och upplysa om att det är olagligt, så att det inte blir några missförstånd. Det är också svårt att upptäcka, tex hur många bär med sig kvitton för att kunna verifiera ovan nämnda prylar när dom flyger?

Senast ändrad:
Jag har rest mycket med kameror, iPads, datorer och mobiler. Även om tullen struntar i det så är det viktigt att vara korrekt och upplysa om att det är olagligt, så att det inte blir några missförstånd. Det är också svårt att upptäcka, tex hur många bär med sig kvitton för att kunna verifiera ovan nämnda prylar när dom flyger?

Ja... De har du ju helt korrekt i. Aldrig någonsin har jag letat kvittona för armbandsuret, ipaden kameran etc etc flre jag flyger. Men de går inte kontrollera så noga, köerna skulle ju sträcka sig till thailand och alla skulle få böter för alla kläder vi har på oss om du inte går med kvitto på allt hela tiden.
Jag kollar bara på nätet svenska priserna och jämför mee i lqndet jag är. Tull och skatt satserna finns ju på nätet oxå. Då kan man rökna ut om de blir billigare eller dyrare sen är de bara gp till "customs - things to declare" eller vad det kallad nu igen. Det är simpelt, lagligt och tycker inte de är något moraliskt fel eller liknande med det.
Är varan billigare i utlandet efter att du lagt på skatt, tull och deklarerat den. Vad gör man för fel då?

Läs på hemma innan du ger dig iväg och bestäm dig. När du väl bestämt dig, kontrollera vad det kostar att köpa en sådan här hemma på det billigaste stället du kan hitta.
Man behöver inte bestämma sig så jättehårt i förväg. Man kan ju alltid kolla med prisjakt.se vad en grunka kostar hemma i Sverige när man är på plats och har hittat nåt man tror är billigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar