Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokyo-Seoul-taipei-manila

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Ulf
Tror faktiskt inte det blir npgon thai vistelse denna gång. Tönkte hinna med några 4-5 dagars huvudstäder oxh sedan slappa i Filippinerna. Blir det Thailand så blir det nok betydligt löngre än npgra dagar i bkk. Även om jag faktiskt älskar den staden.
Ingen som har info om japan? Tänkte de skullee vara billigt där då de mesta är därifrån

Förövrigt kanske jag skipper Seoul. Vi får se hur vädret ser ut :)
En 6D idag i Sverige kostar lika mycket som en 6D gjorde i Japan i början av 2013.

En 7DII går på 13500 kr, Nikon D750 på 13000 kr. Yodobashi. Man köper först nåt där, blir medlem och får ett rabattkort. Därefter kommer man tillbaka 24 eller 48 timmar senare och köper resten av tillbehören och använder sin rabatt. Minneskort för 1000 kr kostar kanske då 100 kr. Eller så gör man tvärtom och köper minneskorten först och tar kameran på rabatten. Minns inte längre riktigt.

Säg 3% sparat då men bara besöka HK är grejen. Otroligt häftig stad! Sen nån procent 3% på 20k får väl en minnes kort för :p:p
3% på 20K är 600:- så ja, grejen med att åka till HK blir väl resan dit,då. Glöm inte ett par fotriktiga skor som du med fördel kan köpa på plats till en billig peng.

Kom bara ihåg att om du skall ta med dig dom hem, så måste du betala moms, tull och ibland punktskatt. Only for your information :)))) ;).

3% på 20K är 600:- så ja, grejen med att åka till HK blir väl resan dit,då. Glöm inte ett par fotriktiga skor som du med fördel kan köpa på plats till en billig peng.

Kom bara ihåg att om du skall ta med dig dom hem, så måste du betala moms, tull och ibland punktskatt. Only for your information :)))) ;).

Resan är målet :)
Jaa de måste ju tullas något annat känns inte bra.

Resan är målet :)
Jaa de måste ju tullas något annat känns inte bra.
Är helt inne på din våglängd.

Om jag (mot förmodan) skulle få med mig någonting hem som jag införskaffat utifrån som jag inte gjort rätt för när jag kommer hem, då skulle jag få svår ångest och väldiga sömnproblem, så det är bäst att vara på den säkra sidan och deklarera för ev. tullpliktiga varor innan man kommer hem igen, det är min bestämda uppfattning.

Nu tycker jag det räcker med raljerande över det där med moms och tull. Väljer ni att följa lagar och bestämmelser så gör det, eller inte - det behöver ni inte ta upp här.

/Mod

Avslutande tips i tulldiskussionen kan vara att titta på tullverkets hemsida, det är inte all information i den här tråden som känns helt korrekt

http://www.tullverket.se/innehallao...mmandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html

Notera att tull på digitalkamera är 0 %, moms 25 %. För objektiv gäller 6,7 % resp 25 %. Men gå till källan och lita inte på mig eller någon annan som tror sig veta vad som gäller så blir det inga överraskningar.

Jag har varit i kontakt med Tullverket om detta, och enligt dem ska alla moderna kameror som kan filma (vilket väl är typ alla utom Nikon Df) tullas som videokamera. Detta innebär 14% tull vilket förstås gör en inte helt obetydlig skillnad.

Jag har varit i kontakt med Tullverket om detta, och enligt dem ska alla moderna kameror som kan filma (vilket väl är typ alla utom Nikon Df) tullas som videokamera. Detta innebär 14% tull vilket förstås gör en inte helt obetydlig skillnad.

Intressant! De borde uppdatera sin guide då tycker jag, det är inte helt uppenbart att så är fallet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar