Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokyo-Seoul-taipei-manila

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte på 50% på ett 810 eller 5d mkiii-hus, det finns inte på kartan (men tar tacksamt emot tips) världen har jämnats ut. Grejerna måste köpas in även i Asien och sedan har butikerna omkostnader som alla butiker. Nu har kronan också försvagats, men i en välrenommerad butik och till bra pris,,,runt 30-35% låter rimligt idag med tanke på SKR'ans värde.

Jag tror inte på 50% på ett 810 eller 5d mkiii-hus, det finns inte på kartan (men tar tacksamt emot tips) världen har jämnats ut. Grejerna måste köpas in även i Asien och sedan har butikerna omkostnader som alla butiker. Nu har kronan också försvagats, men i en välrenommerad butik och till bra pris,,,runt 30-35% låter rimligt idag med tanke på SKR'ans värde.
Nej inte på ett 810-hus, men kanske på ett 800 eller 800E. Ren spekulation naturligtvis, men då har man något att gå på i alla fall. När man besökt några butiker och frågat, så börjar man så småningom få en bild av hur mycket det är rimligt att betala ;).

Må så vara, men de butiker som har just denna djonk, skall vara "approved" från just HK kommun el dyl. Men som regel är det större chans att man kommer igenom en affär " på rätt sätt " om man är påläst innan man åker ner till t ex HK.

På rätt sätt betyder att man inte blir lurad, att man får rätt produkt i rätt kvalitet, att utlovade garantier finns och att produkterna skattas och tullas korrekt.

Tror den typiske Hongkongfotoutrustningshandlaren missar på ...hmm...alla ovan punkter :)

Jag besökte också en modern galleria med dess fotobutiker. Det gick inte att pruta...och hör och häpna, priserna var nästan som hemma.

På rätt sätt betyder att man inte blir lurad, att man får rätt produkt i rätt kvalitet, att utlovade garantier finns och att produkterna skattas och tullas korrekt.

Tror den typiske Hongkongfotoutrustningshandlaren missar på ...hmm...alla ovan punkter :)

Jag besökte också en modern galleria med dess fotobutiker. Det gick inte att pruta...och hör och häpna, priserna var nästan som hemma.

Så om du besöker en mindre affär där inte 1000 turist fotogalningar ör på jakt och köper en kamera som de lokala gör i helt origina åker hem, skattar och tullar den. Måste man sitta i fängelse då eller?

Jo, precis som du säger, man måste besöka ett antal butiker innan man träffar rätt. Att priserna i en galleria är nästan lika höga som hemma i Svedala är inte på något sätt förvånande. Just av den anledningen skall man undvika just gallerior när man är i HK (eller andra shoppingkomplex utomlands). Dessa byggnader är som bekant inte kostnadsfria att bygga, och vem skall betala ? Ja, just det, ja... Däremot är det annorlunda i Singapore (åtminstone när jag var där iaf) där fanns det hus på tio våningar med bara elektronikprylar.

Snacka om mördande konkurrens =P !

Så om du besöker en mindre affär där inte 1000 turist fotogalningar ör på jakt och köper en kamera som de lokala gör i helt origina åker hem, skattar och tullar den. Måste man sitta i fängelse då eller?

De lokala handar billigare med risken att bli lurade men eftersom de inte korsar någon gräns med produkten är det lagligt.

Tar du hem grejerna...

Det är smuggling. Tycker du inte att det är olagligt?

Staten får in mindre skatt (utom om du fastnar i tullen förstås, då blir det tom tillägg).

Gör det ännu svårare för våra fotobutiker.

Vad gör du om det är ett kvalitetsproblem? 20% billigare men 100% sämre. Surt.

Andrahandsvärdet.

Gör bedömningen själv.

Slog precis på Canon 5diii, den diffar här hemma från 24 - 38 000 spänn för ett hus, om jag läste rätt. Exakt samma förhållanden gäller i Asien, det går att köpa hur dyrt som helst, likväl som man kan hitta bra priser.

I min värld går det inte att säga en mening om vad som gäller utomlands, här hemma har vi blivit bra på att hålla förmånliga priser på elektronik, men kostnadsläget är generellt högre här hemma.

Jo, precis som du säger, man måste besöka ett antal butiker innan man träffar rätt. Att priserna i en galleria är nästan lika höga som hemma i Svedala är inte på något sätt förvånande. Just av den anledningen skall man undvika just gallerior när man är i HK (eller andra shoppingkomplex utomlands). Dessa byggnader är som bekant inte kostnadsfria att bygga, och vem skall betala ? Ja, just det, ja... Däremot är det annorlunda i Singapore (åtminstone när jag var där iaf) där fanns det hus på tio våningar med bara elektronikprylar.

Snacka om mördande konkurrens =P !

De hade rätt garantisedlar...så det var lite som att handla i en vanlig butik hemma.

Som jag nämnde tidigare i tråden så köpte jag ett Nikon F3 kamerahus i Singapore (1988, jag vet, jag är från stenåldern) och det var ett originalhus med world wide warranty. Men som tidigare också nämnts i tråden, saker har säkert förändrats sedan jag var där.

Slog precis på Canon 5diii, den diffar här hemma från 24 - 38 000 spänn för ett hus, om jag läste rätt. Exakt samma förhållanden gäller i Asien, det går att köpa hur dyrt som helst, likväl som man kan hitta bra priser.

I min värld går det inte att säga en mening om vad som gäller utomlands, här hemma har vi blivit bra på att hålla förmånliga priser på elektronik, men kostnadsläget är generellt högre här hemma.

Sverige har rätt hög moms (världens högsta?), om vi kunde sänka den skulle vi upptäcka att vi faktiskt har rätt ok pris på elektronik och optik.

Som jag nämnde tidigare i tråden så köpte jag ett Nikon F3 kamerahus i Singapore (1988, jag vet, jag är från stenåldern) och det var ett originalhus med world wide warranty. men som tidigare också nämnts i tråden, saker har säkert förändrats sedan jag var där.

Om dina erfarenheter är från samma år kanske vi ska ta dessa med en nypa salt. Jag var där i maj.

Det är mot forumreglerna att uppmana till bl.a. skattebrott, men det är förstås inte mot reglerna att diskutera priser utomlands. Börjar ni gå in på detaljer hur man begår skattebrott säger jag stopp ;)

/mod

Visst, det är svårt. Därför (ännu en gång) bör man läsa på innan man ger sig iväg, men för att ta ditt räkne exempel 24 000 för ett Canon 5diii. Jag har för mig att det inte är någon punktskatt på just kamerahus( eller om det är gluggar) men man kan få reda på det genom att kontrollera med tullverket, slå en signal, vetja !

I vilket fall som helst, 24 000:- minus moms blir 19 200:- I detta priset ligger butikens marginaler för butikshyra, och andra omkostnader. Precis som redan nämnts i tråden, är priserna faktiskt ganska hårt pressade här i Sverige, så marginalerna är inte så stora, men säg att butiken har ett påslag på 1000:- . Då blir inköpspriset 18 200 :- det motsvarar i % en skillnad på (24 000-18 200/24 0000 = 24%) . Alltså priset bör vara minst 25 % lägre i t ex. HK om det skall löna sig att handla där överhuvudtaget.

De lokala handar billigare med risken att bli lurade men eftersom de inte korsar någon gräns med produkten är det lagligt.

Tar du hem grejerna...

Det är smuggling. Tycker du inte att det är olagligt?

Staten får in mindre skatt (utom om du fastnar i tullen förstås, då blir det tom tillägg).

Gör det ännu svårare för våra fotobutiker.

Vad gör du om det är ett kvalitetsproblem? 20% billigare men 100% sämre. Surt.

Andrahandsvärdet.

Gör bedömningen själv.

Förmodligen blir de lokala lurade mindre.
Blir en turist lurad och köper en kartong bit och betalar npgra tuden i tull och skatt. Sen böter på det för att det är olagligt. Jövligt otur isåfall

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar