Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till en nybörjare om efterbearbetning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det första måste rimligen bli att ta bort, eller åtminstone tona ner, bakgrunden. Det är en rätt trist miljö du tagit bilden i. Prova att helt frilägga bilen i ditt redigeringsprogram och laborera med olika bakgrunder, så kan du vad som passar.

Per.

Det är enklare att ta en bra bild från början än att ta en halvbra bild och sedan retuschera den i efterhand.

Det ända jag kan tänka på när jag ser din bild är lyktstolpen som sticker upp ur taket. ;-)

Mitt tips är att du försöker hitta någon bättre plats att fota på. Om du t.ex. fotar på en stor och tom parkeringsplats finns det inte något som stör.

Eller fota bilen i ett industriområde eller framför en vägg med graffiti för att skapa kontraster.

The Tor skrev:
Det är enklare att ta en bra bild från början än att ta en halvbra bild och sedan retuschera den i efterhand.

Absolut. Men innan vår vän ger sig ut och letar efter en lämplig miljö kan han ju manipulera hemma i stugvärmen och vara bättre förberedd när han kommer ut!

Per.

Tackar för tipsen!
Det jag tänkte på var även sånt som grejer med skärpa och sådant som folk alltid pratar om med efterbearbetning:p
Håller på att försöka lära mig fotografering och då är ju det jobbet en stor grej också.. Problemet är då att jag är så ny på det att jag inte ve vad man "gör".. (Bakgrunden får jg änka på till nästa foografering!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar