Makten
Aktiv medlem
Det där låter rätt märkligt. Som sagt så är det ju ett stort "tomrum" i båda ändar av histogrammet när man skannar ett normalt negativ som positiv, så det borde inte alls vara några problem att lysa ut mörka partier eller tvärtom. Är det så att dina negativ är extremt täta?Jag har en enklare flatbädd med dialock från Microtek.
Som jag ser det så är det bristen på dynamiska omfång som är största bristen med flatbäddar.
Även den betydligt dyrare Epson 700/750 har otillräcklig förmåga att lysa ut mörka partier och undvika utfrätta ljusa partier i den skannade bilden. Men den har väl hyfsat bra skärpa och upplösning för mellanfomat.
Jag ska prova att fotografera av några mellanformatsnegativ från arkivet.
(Hittills har jag bara fotat småbildsdia och negativ)
Sen misstänker jag att skannern är alldeles för dålig för att utnyttja ändlägena om man nu skulle ha ett negativ som sträckte sig dit. Det är bara på-pappret-prestanda som inte är vatten värt i verkligheten.
Upplösningsmässigt har jag kommit fram till att V700 ger bra skärpa upp till 2400 DPI, om man lyckas hålla filmen plan. Det går ganska bra med mellanformat men är omöjligt med småbild om man inte ska köpa en ny filmhållare. Man får alltså en enorm vinst med 120-film.
Ett litet jävelskap är att de tre färgkanalerna inte helt sammanfaller. Så man kan få något som liknar kromatisk aberration i en riktning, men det syns bara i skarpa kontrastövergångar. Jag hade dock inte tolererat det om jag skulle skriva ut bilder.
Här är en 6x7-bild tagen med Kodak Ektar: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/test/img_009.jpg
100% crop av 2400 DPI: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/test/img_009_crop.jpg
Den upplösningen duger nog rätt långt och då är bilden tagen vid full bländaröppning med ett 90/2,8 som inte är superskarpt om man inte bländar ner en skvätt. Men man ser också färgfelet jag nämnde, i kartongkanten till höger. Ibland är det bra mycket värre än sådär. Att himlen är utbränd beror på att Ektar har väldigt snävt omfång, så det har inte med skannern att göra.