Annons

Tips på riktigt bra kompakt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ramses2

Aktiv medlem
Är ute efter en som tar nästan/ lika bra bilder som en systemkamera
tanken är att kunna ha den med så mycket som möjlligt
har nu en 5Dlll vill ha något lättare

Eftersom du är Canonfotograf idag. Så skulle jag rekommendera någon av Canons kompakter:
Canon PowerShot G16
Canon PowerShot G1 X Mark II

Annars tycker jag listan på länkarna ovan var bra, men de saknar Nikon Coolpix A.

/Jonas

Eftersom du är Canonfotograf idag. Så skulle jag rekommendera någon av Canons kompakter:
Canon PowerShot G16

Annars tycker jag listan på länkarna ovan var bra, men de saknar Nikon Coolpix A.

/Jonas

Ska Coolpix A vara med så bör rimligen också Ricoh GR nämnas. Båda kamerorna har ju ett mycket likartat koncept med APS-sensor och ett fast objektiv ger en bildvinkel som 28 mm på småbild.

Lumix lx-100
Fuji x100
Sony rx-1

Jag har en G15 den får alldeles för ofta vita himlar och andra utfrätta ytor för att kunna ses som ett fullvärdigt alternativ tycker jag, köp en m4/3 med en fast 20/1,7 eller en Samsung nx3000 med ett fast 30/2,0. Riktigt bra grejer i jämförelse med en g15

Man får väl exponera lite mörkare då, kan man tänka. Alla kameror har ju sina egenheter, särskilt kompakter. RAW är förstås en förutsättning och finns på alla riktigt bra kompakter.

Problemet är väl att man blir lite begränsad i omfång med en fast optik i 28mm ekv brännvidd. Nu har ju det aldrig hindrat folk att ta bra bilder, men ibland är det bra att kunna ha lite att spela med om den nu skall "ersätta" en systemkamera...

Lumix LX-100, halvformatsenor, bra ljustark leicaoptik, ordentlga rattar och reglage gör den lättanvänd, bra sökare. Fast zoom som motsvarar 24-75 mm på småbild.

Du har även Lumix GM5 som är en m4/3 systemkamera (dvs den har samma sensorstorlek som LX-100:an). Denna är dock betydligt mindre än LX-100:an. Faktiskt så liten att den känns i minsta laget för att kunna arbeta med bekvämt. Känns lite som att hålla i en tändsticksask Hur bra bilder du får beror förstås på vad du väljer för optik. Det finns ju en hel del att välja på när det gäller m4/3 formatet. Ska du ha en bra normal kan du titta på Panasonics 25/1.4 även det en leica konstruktion.

Nikon Coolpix P7800

Köp den, alltså NIKON COOLPIX P 7800. Pris: drygt 4000 sek.
Zoomomfång motsvarande 28 - 200 mm, Nikorobjektiv med grym skärpa redan på största bländare, känns som en riktig kamera å inte som en blöt tvål i händerna.

Lumix LX-100, halvformatsenor, bra ljustark leicaoptik, ordentlga rattar och reglage gör den lättanvänd, bra sökare. Fast zoom som motsvarar 24-75 mm på småbild.

Du har även Lumix GM5 som är en m4/3 systemkamera (dvs den har samma sensorstorlek som LX-100:an). Denna är dock betydligt mindre än LX-100:an. Faktiskt så liten att den känns i minsta laget för att kunna arbeta med bekvämt. Känns lite som att hålla i en tändsticksask Hur bra bilder du får beror förstås på vad du väljer för optik. Det finns ju en hel del att välja på när det gäller m4/3 formatet. Ska du ha en bra normal kan du titta på Panasonics 25/1.4 även det en leica konstruktion.

LX-100 använder dock, till skillnad från GM5, inte riktigt hela sensorn. Den är ju konstruerad så att den ger samma bildvinkel oavsett vilket sidförhållande man ställer in, vilket gör att den alltid har en del av sensorn som skärs bort. Å andra sidan är ljusstyrkan på objektivet klart högre än det som matchar GM5. Man kan förstås sätta ett ljusstarkt objektiv även på GM5, men då försvinner poängen med kameran, om man inte väljer en fast pannkaka.

Köp den, alltså NIKON COOLPIX P 7800. Pris: drygt 4000 sek.
Zoomomfång motsvarande 28 - 200 mm, Nikorobjektiv med grym skärpa redan på största bländare, känns som en riktig kamera å inte som en blöt tvål i händerna.

Visst, men det går inte att komma ifrån att sensorn är ganska liten. Det känns inte riktigt som något vettigt alternativ om man är van vid 5D mk3, om man inte tänker sig att bara fotografera i hyfsat dagsljus. Jag har försökt med på samma sensorstorlek i Olympus XZ-2 och skillnaden blir alltför stor mot min Nikon D700 så fort ljuset blir lite sämre. Nu har jag en Ricoh GR istället, men den har ju andra begränsingar i och med att det bara finns en brännvidd. Att autofokusen är ett dåligt skämt i uselt ljus jämfört med D700 behöver jag väl knappast påpeka. I bättre ljus är det däremot riktigt bra sprutt.

Tack för alla tips/synpunkter.
Har börjat att titta på Fujifilm FinePix X100S ser intressant ut, men ganska dyr för att vara kompaktkamera
är det någon som har och vill komma med synpunkter på den kameran?

Har börjat att titta på Fujifilm FinePix X100S ser intressant ut, men ganska dyr för att vara kompaktkamera

Jag vet inte om den är dyr för att vara kompaktkamera. Ofta är ju bra kompaktkameror betydligt dyrare än enklare systemkameror. Ska du ha något som kvalitetsmässigt hamnar i närheten av vad din systemkamera kan leverera kommer det att kosta.

Hej

Eftersom du skriver kompakt kamera och inte kompaktkamera i rubriken så.....

X100 är nog super men det är sånt här nedan som skapar bekymmer anser jag....;-)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xe127svart

plus den här

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=XF35

Och så spar man fortfarande lite pengar....typiskt!

mft

M 4/3 tex olympus pen, omd 5 eller 10 eller panasonic är en favorit hos mig. Köpte en omd10 och slängde ut nikon d90 tycker bilderna är jämförbara eller ofta bättre. Mycket beroende på att den är kompakt noh att hänga med ett 14-140 utanpå ryggsäcken, så den kommer med ut ofta. Men det är min personliga åsikt.

Canon PowerShot G16
Av Canons kompakter tycker jag nog att G7x är intressantast. Ganska fickvänlig. Tyvärr saknar den sökare.

Sonys tredje generation av RX100 är ganska lik och klart intressant.

Jag är också väldigt förtjust i Fujis X20/X30 (de är ganska olika och har båda fördelar och nackdelar) med fin kamerakänsla och riktig handdriven zoom.

Av Canons kompakter tycker jag nog att G7x är intressantast. Ganska fickvänlig. Tyvärr saknar den sökare.

Sonys tredje generation av RX100 är ganska lik och klart intressant.

RX100 III har dock just en (elektronisk) sökare som man kan fälla upp/ut, även om den inte är så stor. En ganska väsentlig skillnad dem emellan.

ANNONS