Fundera på vad stativet ska användas till. Ska det bäras omkring så är storlek och vikt (kolfiber?) faktorer att tänka på. Hur tung utrustning ska det bära.? Kan det stabiliseras när det blåser?
Hur högt behöver det kunna bli utan att använda vingliga utdragsmittpelare? Det är obekvämt att stå böjd bakom kameran. Hur lågt behöver det kunna gå? Grodperspektiv? Mittstolpen är ofta begränsande faktor.
Att köpa "rätt" från början är nog det bästa tipset.
Enbensstativ i all ära. Det säljs hur många som helst på tradera. Jag har ett Manfrotto enbens sedan många år men har kanske använt det en gång. Men det finns många som använder dem också. Jag tycker inte de minskar skakningsoskärpan särskilt mycket då de fortfarande vinglar i sidled. Men de är förstås bra som avlastning för tunga objektiv.
Jag använder sällan stativet. Kanske för att det är för stort och tungt.
Ett stabilt gammalt Gitzo med stålrörsben som väger flera kilo. Kommer inte på fråga att bära det med på promenad men det är väldigt bra stationärt och om man fraktar det med bil.
Stativhuvud är också viktigt att välja efter behov. Kulleder är snabba men har dålig precision (slokar gärna något, särskilt med teleobjektiv). Trevägs är bättre men kan vara långsammare att använda. Växelhuvud dyra och långsamma men kameran kan riktas med precision. Jag använder alla men trevägs är det mest använda.
En fördel är om alla stativhuvud använder likadan snabbplatta. Då kan man snabbt byta kamera om man har flera.
Till den lätta fickkameran använder jag med fördel ofta ett litet hama fickstativ, så går det att ta bilder i mörker också. Till videokameran ett superlätt enkelt Hama aluminiumstativ för där behövs inget stabilare. För film med systemkamera har jag ett bra men tungt och sällan använt manfrotto videostativ med oljedämpat videohuvud.
Kan lägga till att alla mina stativ är köpta begagnade, som i stort sett all övrig utrustning.