Annons

Tips på passande kamera önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

linda_t

Ny medlem
Jag har en Canon EOS 400D som jag funderar på att byta ut mot en enklare kamera.

Jag köpte den innan jag fick barn och hade då både tid och ork att sätta mig in i alla funktioner.

Men nu är både tid och ork en bristvara och kameran är bara för mycket för mig och jag får sällan till bra bilder nu för tiden. Jag vill inte leka med inställningar längre, jag vill bara att det ska bli bra bilder med minsta möjliga ansträngning..! Dessutom tycker jag att systemkameran är lite för bökig att ta med sig. Jag har även en vanlig kompaktkamera (Ixus 70) men den ger för dåliga och livlösa bilder.

Så.. en kamera som är bättre än en vanlig kompaktkamera men snäppet enklare än en systemkamera. Jag vill kunna ta bra porträttbilder och kunna fota både inne och ute, samt kunna fota ett livligt barn utan att det blir allt för suddigt. Vad skulle ni rekommendera?

Skulle rekommendera att kolla närmare på följande:

Canon G12
Panasonic Lumix DMC-LX5
Nikon CoolPix P7000

Utan inbördes ordning ;) Lycka till!

Lite mindre:
Canon S95, 10MP, 28-105mm f/2-4.9, 3" LCD med 460K pixels, 195 gram, 3600kr http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=606698

Lite större:
Panasonic Lumix GF2, 12MP, separat optik, 3" LCD med 460K pixels, 265 gram (utan objektiv), pris ej fastställt. http://www.dpreview.com/previews/panasonicdmcgf2/

Objektiv till GF2:
Panasonic 14/2.5 (motsvarar 28mm), 55 gram, 4000kr http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pana14
Panasonic 20/1.7 (motsvarar 40mm), 100 gram, 3900kr http://www.fotokungen.com/panasonic-af-2017-lumix-g--p-4259.aspx
Panasonic 14-45/3.5-5.6 (motsvarar 28-90mm), 195 gram, 3000kr http://www.fotokungen.com/panasonic-af-14453556-lumix-p-4170.aspx

Bilagor

• GF2 2.jpg
    GF2 2.jpg
    35.9 KB · Visningar: 252
Tack för dina tips! Jag satt faktiskt just och tittade på S95. Den verkar bra, men framförallt har den ett lagom format för en småbarnsmamma! ;) Fast det blir lätt att jag bara tittar på Canon eftersom jag alltid haft det.

Jag tillhör skaran "Nikonister med systemkameraprylar för ett sexsiffrigt belopp", jag anser iallafall att min S90 (Föregångaren till S95) är den absolut trevligaste kompaktkamera som tillverkats (Även om jag inser att S95 och även 1000HS är _bättre_). Jag är toknöjd med den.

Om man klarar sig utan råformat så kan även IXUS 1000HS vara ett alternativ till S90/95. Sensorn i den är riktigt trevlig.

Senast ändrad:
Jag sitter också med en Canon S90, vilken i mitt tycke ger väldigt bra bilder även i "grönt" autoläge, där du inte behöver göra annat än att rikta in kameran och trycka av i rätt ögonblick. Sen går den ju att ställa in manuellt också om man önskar. Den ger också bra bilder även när det börjar bli lite mörkt. Vad du kanske kommer att märka i jämförelse med din 400D är att autofokusen inte är lika snabb (vilket den delar med dom flesta kompakter). Det kan kanske ge lite problem om barnen blir för snabba och springer rakt emot kameran. S95 som ersättaren heter är likvärdig men har lite vassare filmläge bland annat.
Sen slinker den lätt ner i fickan, så den kan alltid vara med.

//Lars

Jag tillhör skaran "Nikonister med systemkameraprylar för ett sexsiffrigt belopp", jag anser iallafall att min S90 (Föregångaren till S95) är den absolut trevligaste kompaktkamera som tillverkats (Även om jag inser att S95 och även 1000HS är _bättre_). Jag är toknöjd med den.

Om man klarar sig utan råformat så kan även IXUS 1000HS vara ett alternativ till S90/95. Sensorn i den är riktigt trevlig.

Vad jag kan läsa om s95 så verkar den väldigt bra för att vara en kompaktkamera. Det jag är rädd för är att jag inte kommer att tycka att den är tillräckligt mycket kamera när jag är van vid min 400D. Dock blir systemkameran bara använd hemma på grund av sin storlek (man har ju en hel del annat att släpa på som mamma) och med min Ixus blir jag bara besviken på bilderna ("tänk vad fin denna bild blivit om jag hade haft systemkameran med mig istället")

Ett annat alternativ kanske är Canon PowerShot G12 för att få just mer kamera. Men då har vi ju det där med storleken igen..

Ett annat alternativ kanske är Canon PowerShot G12 för att få just mer kamera. Men då har vi ju det där med storleken igen..
G12 är inte bättre än S95, bara dubbelt så tung. Den ger i princip identiska bilder.

Systemkamerans större sensor gör att du får snyggare bilder bl.a. p.g.a. kortare skärpedjup och bättre egenskaper vid höga ISO. Bildpunkterna är inte lika tätt packade.

Canon S95 och G12 har en sensor som är 5,7 x 7,6 mm = 43 mm²
Lumix GF2 har en sensor som är 13,5 x 18,0 mm = 243 mm²
Canon 400D har en sensor som är 14,8 x 22,2 mm = 329 mm²

Jag skulle lätt välja GF2 med 20mm f/1.7 objektiv som tillsammans väger 365 gram (samma storlek/vikt som G12), framför att köpa G12. Ok, man förlorar brännviddsomfång men vinner ljusstyrka, bildkvalitet, ISO-egenskaper och möjlighet till kort skärpedjup.

Eller S95, om GF2 är för stor/tung.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto