Annons

Tips på kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

Twigge

Medlem
Hej alla snälla hjälpsamma *fjäskar*
Jag ska köpa en systemkamera tänkte jag ;) Är helt grön på sånna. Den ska inte vara för dyr, så får vi se om jag får kläm på det, så kan jag byta upp mej sen... Så nu ber jag om tips på vad som är mest prisvärt och lämplig för en nybörjare :)
Dom jag har fastnat för är:
Canon EOS 400D
Olympus E-420
Canon EOS 1000D
Nikon D60 eller möjligen
Sony DSLR A200 (möjlig 300).
Vilken skulle ni rekommendera (och kanske varför). Fastnade först på Olympusen, men nu är jag velig ;)
Har ni andra förslag, så shoot ;)

Begagnat?

Om du är helt ny på fotografering.

Så kanske en beg kamera är ett bättre alternativ.
På så sätt så får du chansen att lära dig mer om hur du använder en systemkamera.

När du väl lärt dig detta, så tror jag att det blir lättare för dig att veta vad du verkligen vill ha.

När det gäller märken, så är det ingen stor skillnad.
Men jag skulle nog överväga antingen Canon eller Nikon om jag vore du.
Mest för det större urvalet av objektiv (både nytt och beg).

Gällande Nikon så skiljer sig husen, vad det gäller om de har inbyggd motor för Autofokus eller inte. Vilket är viktigt att tänka på gällande just urvalet av objektiv.

(Själv använder jag Canon, men tycker att även andra märken är bra).

Tycker också att du ska "klämma" och känna på husen.
Vad som passar bäst är till stora delar individuellt.

Hoppas du blev lite klokare, och inte mer förvirrad ;)

/Daniel.

Den mest prisvärda och lämpligaste kameran för nybörjare tycker jag Pentax K200D är, den går alldeles utmärkt att växa med också, då den har mycket funktioner från mer avanserade kameror.

/kent

Om du är helt ny på fotografering.

Så kanske en beg kamera är ett bättre alternativ.
På så sätt så får du chansen att lära dig mer om hur du använder en systemkamera.

När du väl lärt dig detta, så tror jag att det blir lättare för dig att veta vad du verkligen vill ha.

När det gäller märken, så är det ingen stor skillnad.
Men jag skulle nog överväga antingen Canon eller Nikon om jag vore du.
Mest för det större urvalet av objektiv (både nytt och beg).

Gällande Nikon så skiljer sig husen, vad det gäller om de har inbyggd motor för Autofokus eller inte. Vilket är viktigt att tänka på gällande just urvalet av objektiv.

(Själv använder jag Canon, men tycker att även andra märken är bra).

Tycker också att du ska "klämma" och känna på husen.
Vad som passar bäst är till stora delar individuellt.

Hoppas du blev lite klokare, och inte mer förvirrad ;)

/Daniel.

Nja, är väl förvirrad så det räcker ändå... ;) Kanske skulle tillägga oxå att jag ska fota lite av det mesta. Inga direkta actionbilder kanske, men hundar, ungar och andra trevliga motiv man hittar ute i naturen ;)
Har läst lite recensioner här och var, men det mesta är nytt. Det är lite svårt att veta vad man ska leta efter när alla "skryter" om sina funktioner - det var därför jag slängde ut frågan här. Jag vill gärna lära mej och tänkte gå kurs senare, men vill gärna hinna testa in mej först med alla olika funktioner och namn ;) Jag är inte ute efter så många funktioner som möjligt, utan hellre färre som man kan lära sej ;)
Just nu lutar det mest åt en Nikon D60. Är lite "rädd" för att köpa beg. När man vet så lite som jag, känns det som att man kan bli lurad skjortan av ;)
Ska försöka komma iväg och "klämma och känna" till att börja med iaf..
Och tack för tålamodet

Nu följer ytterligare kanske dumma frågor..

Den mest prisvärda och lämpligaste kameran för nybörjare tycker jag Pentax K200D är, den går alldeles utmärkt att växa med också, då den har mycket funktioner från mer avanserade kameror.

/kent

Ursäkta att jag är tjatig, men om jag sökte rätt så finns det väldigt många objektiv som har samma fattning - eller har jag fattat fel. (sökte på Pentax DA och FA fattning - var det rätt?)

Och en annan sak som jag kom på som iaf verkade passa in på Pentaxen - kameran får gärna tåla lite oxå, typ duggregn, kyla och värme. Inga längre stunder kanske, men det kanske alla gör nu för tiden (i så fall glöm det sista....)
tack grönis...

Fattningen är densamma, DA är Pentax objektiv anpassade för APS-C formatet, FA är deras fullformats objektiv, bägge varianterna passar Pentax digitala systemkameror då dom inte har någon digital fullformatskamera ännu.
K200d är väderskyddad, det är Pentax ensamma om på en instegsmodell, desutom så har den antiskak funktion inbyggd i huset.

/kent

Senast ändrad:
Ang. Pentax K200D

Har själv köpt en Pentax K200D och måste säga att mer kamera för pengarna är svårt att hitta,valde bort Nikon D80 för denna kamera,den har många funktioner hämtade från dyrare kameror som vädertätning tex.Köpte den för 6.300 ( Netonnet) kr och då fick man 2 objektiv i paketet ett 18-55 och ett 50-200.Den här kameran tar mycket fina bilder,persoligen mycket bättre än Nikon D40/60.Motor och "antiskak" är inbyggt i huset.Hade själv en Nikon D40 innan vilket är en utmärkt kamera men snart känner man sig begränsad pga avsaknad av många funktioner.En rolig grej är att den har en extra skärm på ovansidan där man ser viktiga inställningar,också den hämtad från dyrare modeller.Den har 11st autofokuspunkter mot bara 3st på D40/60 och det var en sak jag retade mig på med D40:n. Dessutom har den spegeluppfällning,mycket användbart vid tex långa exponeringar.Ett orginal batterigrepp kostar 495kr och då blir det redan "stora" greppet ännu bättre.Att Pentax är billiga nu beror nog på att man vill ta igen förlorad marknad, dom var inte med riktigt i svängarna från början när vi vanliga svenssons började köpa systemare.Man måste inte ha Nikon eller Canon för att ta bra bilder i den här prisklassen men pratar man kameror för 15000 kr eller mer där är Nikon och Canon helt klart bäst och ledande.Lycka till !

De kameror som jag tycker är intressantast för en nybörjare är Nikon D60, Canon Eos 1000D & Eos 450D, Sony a300.

Nikon D60 och Canon Eos 1000D är kameror som är avsedda för nybörjare.
Sony a300 är också en kamera för nybörjare, men med lite kraftigare hus.
Canon Eos 450D är en kamera snäppet över nybörjare, men fortfarande en kamera som är lätt att komma igång med.

Mitt val när jag köpte kamera föll på Nikon D60 pga de fina brusegenskaperna vid dåligt ljus. Du har kanske andra egenskaper som du tycker är viktiga, fundera igen vad du vill att kameran ska "klara" och utgå från det.
Sen är aldrig känna & klämma fel, ofta är det det som avgör.

Skall du vara ute mycket i dåligt väder så är pentax även mitt tips att du tittar på...Den har stabiliseringen i huset vilket är för mig ett krav att en kamera har så man slipper dom dyra nya objektiven..Samt kan handla beg optik och ändå ha kvar självklara saker såsom Af samt Bildstabilisering.. Så Pentax som även andra säger om du skall ofta vara ute i skog o mark och då troligt även i ofta dåligt väder.. Sverige är ju inte direkt en solkust inte.
Pentax K200D vet jag inte hur den riktigt fungerar med manövreringen. Så det får andra berätta om...

Annars är Sony/minolta det mest "självklara" valet anser jag om du skall vara normalt både ute o inne .. Samt söker en modern kamera med alla dom funktioner en modern kamera bör ha såsom standard idag år 2008

Sony A200 eller A 300 är dessutom kameror som man inte hela tiden behöver trassla inne i menyerna för att styra hela tiden...tex.. Iso Ev samt bländare och slutare kan styras utan gå in i menyval..Det är mycket bra!!.Och förbaskat skönt att ha lättåtkomligt..

Detta gör kameran extremt bra att växa med och inte växa ur den fort.Eller lessna på fota då man lessnar ratta runt i menyval hit o dit då man blir aktivare undan för undan med sin kamera..

Alla kameror är tillräkligt bra angående iso idag..Så det är inget du egentligen behöver tänka på.. Min Sony A300 tex har jag tagit bilder med under mycket mycket dåliga ljusförhållanden inomhus med extremt svagt ljus på frihand samt med vanlig Alla kameror är tillräkligt bra angående iso idag..Så det är inget du egentligen behöver tänka på..

Min Sony A300 för att ta ett exempel har jag tagit många många bilder med under mycket mycket dåliga ljusförhållanden inomhus med vanligt Minolta 24-105 mm 3,5/4,5 zoomoptik på frihand utan storre problem,,Att sådant går är ju för stabiliseringen hjälper till samt att kameran klarar rätt tuffa ljusförhållanden också ...

Dessa bilder skall ut i ett hifi-bildrepotage på "Sweet Spot audio forum" så fort jag får rumpan ur vagnen ..

Sååå...Om du skall flänga runt ute i kasst väder bör du kanske titta djupt in i Pentaxvärlden där du får lite mer skydd..Samt i övrigt en modern kamera med stabilisering i huset osv...Kompatibel med begobjektiv utan förlora sina stabilisering ..

Inga Kameror är ubåtar eller grävmaskiner... men lite mer skydd ger ju vädertätningar. Annars skulle dom ju inte kallas just för det..

Så Sony eller pentax är mina två tips.... Och vad du skall fota mest i för miljö skulle jag låta fälla avgörandet.. Själv avskyr jag regn.. Går inte ut utan kamera i regn.. Och än mer troligt jag går ut med en kamera då... Så jag valde därför Sony själv.. men hade jag gillat regn hade det blivit pentax tror jag.. Sony pentax sony pentax..hehe... Svårt det där....

Hualigen..Skönt att ha bestämt sitt val av kameraline redan..För det var ett elände att klura sig igenom snårskogen ...

Mvh
Tobbe.

/kent
Sedan K200 släpptes finns det en hel del K100 begagnat också. En sådan kan du hitta för några tusenlappar med standardzoomen på t.ex. tradera. Köp sedan till ett FA 35/2.0 eller FA 50/1.4 och du kan fota även i väldigt ljussvaga situationer (FA 50 är även ett bra porträttobjektiv, samt ett av de skarpaste objektiv som går att få tag på). Som någon annan föreslog, köp ett billigt kamerahus så att du får känna på vad du vill ha. Det går inte att köpa 'rätt' kamera innan man vet vad man vill ha. Canon och Nikon har även de massor av bra och billiga alternativ vad gäller kameror. Generallt sett så är deras bra objektiv dock dyrare (med något undantag). Men alla kameror levererar bra bildkvalitet och det handlar mer om vilken bildkaraktär man vill ha samt hur man vill att knappar och menyer skall sitta/fungera på kameran.

Jag skulle i din sits utan tvekan satsa på en begagnad Nikon D80, dom är billiga redan nu och kommer bli ännu billigare om några månader när ersättaren (som troligen presenteras 21 september) presenteras. En otrolig kamera med bäst ergonomi av alla "icke proffskameror" och tillgång till Nikons hela objektivutbud (D60, saknar AF-motor i huset vilket gör att du måste köpa de Nikonobjektiv som har inbyggd motor om du vill ha AF) Ett lämpligt objektiv till dig som är nybörjare är utan tvekan 18-200 VR. Då har du allt från vidvinkel till tele med bildstabelisering och du slipper byta objektiv.

mvh

Fredrik

Ja, vädertätning är guld värt för den orolige. Nu klarar alla dagens kameror en hel del fukt, men ordentligt vädertätat gör ju att man känner sig tryggare och vågar använda kameran i mer extrema situationer. Mitt tips är att vänta med att köpa tills i Oktober. Under Photokina kommer säkert ett antal nya konsumentkameror att lanseras och det lär göra att dagens kameror slumpas ut. Dessa dagens kameror är fullt tillräckliga och du gör ett bra köp om du köper dessa på rea, oavsett vilken kamera du köper. Vilken modell du skall ha får du omaket och nöjet att bestämma själv. Ut i butiker och kläm på så många modeller du kan. (Och nöj dej inte med den första handlarens 3 modeller, utan unna dej att kika vidare, slantarna skall ju inte upp förrns i oktober...) Instegsmodellerna är ju inga livstidsinvesteringar, så bry dej inte för mycket om vilket system du väljer. Om du fastnar för foto och vill byta upp dej så småningom så kan du gott växla till ett annat system då (om du vill växla system så har du säkert bättre fog för detta då än nu). Din gamla kamera har gjort ett bra jobb så långt. Den ska vara enkel att navigera i och ligga skönt i handen. Instegskamerorna kan kännas för små för stora killar och proffsmodellerna kan kännas för stora för vissa tjejer. (Och Canons proffsmodeller har ett djävulskt fult prismahus... *duckar*)

Begagnat

Jag hade nog satsat på en Nikon eller Canon ändå. Även om du egentligen får mycket mer finnesser på en Pentax.
Dom är dom vanligaste och det innebär att du lättare kan få hjälp, finns mer utrustning, lättare att få service och antagligen är den lättare att sälja om du skulle vilja det en dag.
Så mitt tips är en beggagnad Nikon D40/D60 eller Canon Eos 350/400/450. Det finns många som köpt dessa som sedan tröttnat och vill bli av med dom. Och är med största sannolikhet i bra skick.
Titta på den, provfota och känn så att objektivet sitter där det ska. Inget större att klaga på så slå till. Du tjänar massor på beggagnat!
Kolla in dom på dpreview.com

Så nu är det gjort....

Det blev faktiskt en Nikon D40x helt oväntat ;) Var inte den jag hade trott själv ens, fanns inte ens med på listan. Men jag gillade den skarpt efter att iaf ha följt era råd att klämma och känna. Är väl inte så avancerad, men känns bra att börja med ;)
Men om jag fastnar för det här, så är Pentaxen nog något jag ska kika vidare på..
Men jag gillade att D40x var så liten och smidig, så om inte annat så få den väl bli en "slit och släng" om man odlar ett rejält intresse :) Den är ju iaf smidig att plocka med sej, känns inte mycket större än vissa av bridge kamerorna..
Men det är tur att det iaf är fint väder idag - ska ut och testa lite.. :)
tack för alla råd och all hjälp, har lärt mej mycket här redan, så jag kommer nog "hänga" här ofta ;) //Tina

Det blev faktiskt en Nikon D40x helt oväntat ;) Var inte den jag hade trott själv ens, fanns inte ens med på listan. Men jag gillade den skarpt efter att iaf ha följt era råd att klämma och känna. Är väl inte så avancerad, men känns bra att börja med ;)
Men om jag fastnar för det här, så är Pentaxen nog något jag ska kika vidare på..
Men jag gillade att D40x var så liten och smidig, så om inte annat så få den väl bli en "slit och släng" om man odlar ett rejält intresse :) Den är ju iaf smidig att plocka med sej, känns inte mycket större än vissa av bridge kamerorna..
tack för alla råd och all hjälp, har lärt mej mycket här redan, så jag kommer nog "hänga" här ofta ;) //Tina

Bra val, mycket kamera för pengarna (om du köpte till rätt pris dvs ;) ) Det naturliga steget när du vuxit ur D40x är ju att gå vidare till någon av Nikons "bättre" modeller, t.ex som jag skrev ovan D80 eller dess efterföljare. Då kan du återanvända de objektiv och blixt du eventuellt köpt.

mvh

Fredrik

Exakt som jag kände. Den väger lite och ganska smidig. Samma kamera som D60 förutom någon funktion (D-lightning och dammbortagning tror jag), och samma som D40 fast med 10MP istället för 6MP.
Jag har en sådan själv och det jag retade mig på i början var att jag var tvungen att gå in i menyn för att ändra ISO. Sedan märkte jag att det fanns en FN-knapp. En funktionsknapp som du kunde programera till att göra nästan vad som. Och nu när jag håller den inne så ändrar jag ISO med scrollhjulet :)
Sedan önskar jag ibland att den hade fler fokuspunkter. Mest när jag har kameran på stativ, annars har jag den mittersta fokuspunkten aktiverad och riktar den där jag vill ha fokus och trycker halvvägs. När kameran fokuserat så komponerar jag bilden och trycker av. Funkar skitbra tycker jag. Annars tycker jag fokus kan hamna var som helst.

Exakt som jag kände. Den väger lite och ganska smidig. Samma kamera som D60 förutom någon funktion (D-lightning och dammbortagning tror jag), och samma som D40 fast med 10MP istället för 6MP.
Jag har en sådan själv och det jag retade mig på i början var att jag var tvungen att gå in i menyn för att ändra ISO. Sedan märkte jag att det fanns en FN-knapp. En funktionsknapp som du kunde programera till att göra nästan vad som. Och nu när jag håller den inne så ändrar jag ISO med scrollhjulet :)
Sedan önskar jag ibland att den hade fler fokuspunkter. Mest när jag har kameran på stativ, annars har jag den mittersta fokuspunkten aktiverad och riktar den där jag vill ha fokus och trycker halvvägs. När kameran fokuserat så komponerar jag bilden och trycker av. Funkar skitbra tycker jag. Annars tycker jag fokus kan hamna var som helst.

Oki, ska kolla närmare på det. Nu är jag mest ute och vänjer mej vid att fota bara :) När jag vet vad jag vill ha där ;) Så vet jag att den funktionen finns - tack för tipset.
Det känns bra faktiskt (även om den just nu känns som en dyr "sikta-tryck kamera ännu). Men jag ska nog få kläm på detta, det är ju så kul :)
Det var lite kul att det blev en jag inte hade räknat med :)
mvh Tina

Nikonträsket

Hej Tina,

Har läst om ditt velande och känner igen mig så väl. Skaffade mig en Nikon D50 för 3 år sedan ett tag tillbaka så har jag en D300:a. Gillar verkligen Nikon fast det finns ju andra märken som kanske passar andra. Väntar nu på att få se dina bilder upplagda, man lär sig mycket av att titta på andras bilder och läsa kommentarer. Sedan är det alltid kul att få kommentarer på egna bilder, det är lärorikt.

/Marco

Hej Tina,

Har läst om ditt velande och känner igen mig så väl. Skaffade mig en Nikon D50 för 3 år sedan ett tag tillbaka så har jag en D300:a. Gillar verkligen Nikon fast det finns ju andra märken som kanske passar andra. Väntar nu på att få se dina bilder upplagda, man lär sig mycket av att titta på andras bilder och läsa kommentarer. Sedan är det alltid kul att få kommentarer på egna bilder, det är lärorikt.

/Marco

Haha, det dröjer nog innan jag vågar visa mina taffliga resultat ;) Men jag tittar gärna på er som kan :) Och det är sant man lär sej massor på att titta på andras. Ska bli kul att lära sej mer. Ska försöka sniffa upp nån kurs nu under hösten, så man kan lära sej lite ;) Fick ett (när jag tog i automatläge, då förståss) en bra närbild på min ena hund och det är jag nöjd med. Fast det är ju bara basic. Ska försöka fota mina hundar när dom busar, för det kan nog bli roliga bilder ;)
Och jag hoppas på att mitt snabba bredband kopplas in, så man kan kolla mera bilder//Tina

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto