Annons

Tips ang. kameraköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika E

Medlem
Eftersom jag fick så många svar på en annan fråga så skriver jag några till. :)

Jag funderar alltså på att köpa digital systemkamera. Den som jag funderar mest på är Konica Minoltas Dynax 7D...

Men eftersom jag är totalt gröngöling när det gäller systemkameror så skulle jag vilja ha lite hjälp från er som hängt med ett tag. Vad är bäst att satsa på? Vad ger mest för pengarna? Vad behöver jag till att börja med?
Det jag gillar att fota allra mest är porträtt/modell-foto. Och så skulle jag vilja fota macrobilder. Och naturligtvis vanliga vardagsbilder. Vad skulle jag behöva för objektiv till att börja med? Vilka är bra utan att springa iväg alltför mycket i pris? Får man mer för pengarna om man satsar på ett annat märke än Konica Minolta..? Ja, nu blev det väldans mycket frågor här...

Hoppas nån orkar svara. :)

/Annika
 
För vardagsbilder och porträtt/macro skulle Tamrons 28-75/2,8 och Tamron 90/2,8 Macro förmodligen fungera bra. Du kommer förmodligen att vilja ha mer vidvinkel så småningom, men jag tror du kommer långt med dessa.

De här objektiven passar Minolta, Pentax, Canon och Nikon och är visserligen inte direkt billiga, men kostar klart mindre än respektive tillverkares motsvarighet.

Välj den kamera du tycker känns bäst för dig (ergonomi, sökare, känsla etc.). Om kameran har 6 eller 8 megapixlar har i praktiken inte så stor betydelse (om du inte ofta delförstorar).

/Anders
 
Håller med Anders men vill bara inflika att Dynax 7D säljs i paket med Konica Minolta 28-75 2.8D vilket är samma objektiv som den Tamron som Anders rekommenderar. Det blir billigare för dig att köpa paketet än att köpa huset & en Tamron, detta trots att Minoltazoomen lös kostar lite mer & enligt tidningen foto har en bättre "känsla" än den det står Tamron på (materialvalet)...

Har själv beställt ett sådant paket & till porträtt/modellfoto så bör den zoomen vara ett fynd! Macroobjektiv har Anders redan tipsat om...

Du undrar om du får mer för pengarna med ett annat märke. Både ja & nej. Beror alldeles på vad du prioriterar. Om du prioriterar en något högre upplösning så är Canon 350D ett givet val, detta under förutsättning att du kan ta att känslan i den är otrooligt långt ifrån den du får med Dynax 7D.

Några saker som jag ser som det största med D7D är:
Klassens bästa sökare.
Oerhört gediget byggd.
En lätt klassisk känsla med reglage utanpå kameran, mindre menybläddrande m.a.o.
Inbyggd AS (bildstabilisator) som gör att du kan handhålla kameran på längre tider, man vinner 2-3 steg.
Ungefär samma brusvärden som EOS 20D som är riktmärke vad det gäller bildkvalite i klassen (hos vissa testare ngt bättre & hos vissa ngt sämre, dock petitesser.)

Nackdelar finns jämfört med konkurrenter & dom kommer jag att "skrika ut min vrede över när jag recencerar kameran här på FS" ;-)

Tyvärr så får jag den inte förrän i augusti, detta p.g.a. att jag gör ett köp genom företaget jag jobbar på...

//Larsa
 
Senast ändrad:
D7D - styrkor och svagheter

Jag har haft D7D:n ett par månader nu och tagit mestadels landskapsbilder, inomhusbilder och arkitektur - både på dagen och natten.

Det jag uppskattar är att kameran är så lättmanövrerad när man väl ställt in hur man vill att reglagen ska fungera, upplösning mm. Storleken på displayen är mycket bra. Det är lätt att avgöra om en bild är tillräckligt bra eller om man ska ta om den. Batteridrifttiden är ok, men kunde vara bättre. Under en dags fotande med kanske 150 tagna bilder och 100 sparade (50 kastade) räcker batteriet nätt och jämnt. Det ska dock tilläggas att jag kollat igenom varje bild och zoomat in på dem i efterhand för att avgöra skärpa osv.

Under fotografering - genom att ta en bild - kolla på displayen (histogrammet) - justera något med reglagen - ta en bild till osv - så går det mycket snabbt att få välexponerade bilder i svåra ljussituationer. Naturligtvis finns spotmätning, centrumvägd och matrismätning lätt åtkomligt om man behöver byta mätmetod.

Har man något längre tid på sig och har stativ är 2s-utlösaren oumbärlig - spegeln fälls upp först - sedan tas bilden 2s senare.

Bildkvalitén är mycket bra med lågt brus och naturliga färger. Här har KM valt en sensor med tillhörande bildbehandling som ger naturliga bilder. Att den "bara" har 6MP har liten betydelse i sammanhanget. En 10x15-kopia i 6MP motsvarar ungefär en 12x17-kopia i 8MP. För att det ska bli en skillnad att räkna med måste man enligt min mening fördubbla antalet pixlar - dvs 12MP.

Sedan har jag upptäckt att jag numera använder blixten bara för upplättning av motivet i motljussituationer - inte för att ta i mörker. Den inbyggda AntiShake-funktionen fungerar bra där ljuset inte riktigt räcker till. Är det natt gäller förstås stativ.

I början kändes kameran lite klumpig och tung - men tyngden ger en bra stadga och mindre skaktendenser. Det är kanske individuellt och beroende på om det är innan eller efter kaffet man plåtar ...

Jag har även haft en del problem med backfokus, dvs att objektet jag fokuserar på blir oskarpt medan prylar strax bakom blir skarpa. Kameran var inlämnad vid två tillfällen innan justeringen blev bra. Vid det andra tillfället skickade jag med exempelbilder med noggranna anvisningar om vilken uppställning jag haft samt bländare och brännvidd. Nu fungerar fokusen perfekt. Enligt KM i Sverige kommer Ziegerteknik i Linköping att ta över servicen och kunna utföra sådana justeringar, men det kan ta en tid innan de blivit varma i kläderna. Min kamera skickades till Tyskland och det tog 2 veckor ganska precis vid båda vändorna. Bemötandet från KM och Ziegerteknik har varit mycket bra. Jag uppskattar deras kundservice.

Efterbehandling från RAW-formatet har jag gjort i RawShooter - ett gratisprogram från Pixmantec. De hävdar att programmet kommer att vara gratis men jag gissar att det också kommer att sälja en proffsversion så småningom. Jag har inte så stora erfarenheter av RAW-konverterare men god erfarenhet av att arbeta i PS. RawShooter är lättanvänt och ger direkt mycket bra resultat med korrekta färger. Utdata kan väljas som JPG eller TIF (8 eller 16 bitar).

Det finns inte så mycket negativt att säga - men om jag får önska skulle jag vilja ha JPEG2000-stöd (16 bit) i kameran, standardiserad eller åtminstone beskriven EXIF-information, förstorad vy i sökaren, enklare justering av vitbalans med gråkort, tystare avtryck (spegeln), aningen mindre format på kamerahuset mm.

Summerat - en gedigen och bra kamera. Jag skulle aldrig köpa en Canon eller Nikon i samma prissegment om de inte förbättrar användargränssnittet, dvs kamerahuset med reglage, husets stadga, displayens storlek osv.
 
Vilket/vilka objektiv hade du backfokusproblem med?

Har beställt D7D med K/M 28-75 2.8 & cyberphoto påstår att problemet inte finns med dem, vad tror du om det?

//Larsa
 
Senast ändrad:
Svar till Annika ...

Mitt svar kanske inte var direkt användbart för Annika ...

Om du ska ta porträtt och vardagsbilder borde D7D:n fungera bra likaväl som Canon och Nikon, men jag tror att KM:s resonemang kring val av sensor osv gör D7D:n till ett bättre val.

Objektiv för porträtt skulle jag välja 50 eller 70mm för digitalkameran. Det motsvarar 75mm eller 100mm i analogvärlden. En zoom 28-75 är helt ok också, speciellt Minoltas nya zoom AF 28-75mm f/2.8 (D) eller någon av Tamrons objektiv.

Räcker inte 28mm som vidvinkel skulle jag köpa en 17-35mm för att få den möjligheten också.

För makrofoto skulle jag rekommendera KM:s 50mm Macro 1:1. Jag äger en sådan själv.
 
Backfokus

Jag hade egentligen problem med alla objektiv mer eller mindre, men naturligtvis syntes problemet mest med 17mm och bländare 2.8 så jag tror att 28mm och 2.8 ger samma resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.