D7D - styrkor och svagheter
Jag har haft D7D:n ett par månader nu och tagit mestadels landskapsbilder, inomhusbilder och arkitektur - både på dagen och natten.
Det jag uppskattar är att kameran är så lättmanövrerad när man väl ställt in hur man vill att reglagen ska fungera, upplösning mm. Storleken på displayen är mycket bra. Det är lätt att avgöra om en bild är tillräckligt bra eller om man ska ta om den. Batteridrifttiden är ok, men kunde vara bättre. Under en dags fotande med kanske 150 tagna bilder och 100 sparade (50 kastade) räcker batteriet nätt och jämnt. Det ska dock tilläggas att jag kollat igenom varje bild och zoomat in på dem i efterhand för att avgöra skärpa osv.
Under fotografering - genom att ta en bild - kolla på displayen (histogrammet) - justera något med reglagen - ta en bild till osv - så går det mycket snabbt att få välexponerade bilder i svåra ljussituationer. Naturligtvis finns spotmätning, centrumvägd och matrismätning lätt åtkomligt om man behöver byta mätmetod.
Har man något längre tid på sig och har stativ är 2s-utlösaren oumbärlig - spegeln fälls upp först - sedan tas bilden 2s senare.
Bildkvalitén är mycket bra med lågt brus och naturliga färger. Här har KM valt en sensor med tillhörande bildbehandling som ger naturliga bilder. Att den "bara" har 6MP har liten betydelse i sammanhanget. En 10x15-kopia i 6MP motsvarar ungefär en 12x17-kopia i 8MP. För att det ska bli en skillnad att räkna med måste man enligt min mening fördubbla antalet pixlar - dvs 12MP.
Sedan har jag upptäckt att jag numera använder blixten bara för upplättning av motivet i motljussituationer - inte för att ta i mörker. Den inbyggda AntiShake-funktionen fungerar bra där ljuset inte riktigt räcker till. Är det natt gäller förstås stativ.
I början kändes kameran lite klumpig och tung - men tyngden ger en bra stadga och mindre skaktendenser. Det är kanske individuellt och beroende på om det är innan eller efter kaffet man plåtar ...
Jag har även haft en del problem med backfokus, dvs att objektet jag fokuserar på blir oskarpt medan prylar strax bakom blir skarpa. Kameran var inlämnad vid två tillfällen innan justeringen blev bra. Vid det andra tillfället skickade jag med exempelbilder med noggranna anvisningar om vilken uppställning jag haft samt bländare och brännvidd. Nu fungerar fokusen perfekt. Enligt KM i Sverige kommer Ziegerteknik i Linköping att ta över servicen och kunna utföra sådana justeringar, men det kan ta en tid innan de blivit varma i kläderna. Min kamera skickades till Tyskland och det tog 2 veckor ganska precis vid båda vändorna. Bemötandet från KM och Ziegerteknik har varit mycket bra. Jag uppskattar deras kundservice.
Efterbehandling från RAW-formatet har jag gjort i RawShooter - ett gratisprogram från Pixmantec. De hävdar att programmet kommer att vara gratis men jag gissar att det också kommer att sälja en proffsversion så småningom. Jag har inte så stora erfarenheter av RAW-konverterare men god erfarenhet av att arbeta i PS. RawShooter är lättanvänt och ger direkt mycket bra resultat med korrekta färger. Utdata kan väljas som JPG eller TIF (8 eller 16 bitar).
Det finns inte så mycket negativt att säga - men om jag får önska skulle jag vilja ha JPEG2000-stöd (16 bit) i kameran, standardiserad eller åtminstone beskriven EXIF-information, förstorad vy i sökaren, enklare justering av vitbalans med gråkort, tystare avtryck (spegeln), aningen mindre format på kamerahuset mm.
Summerat - en gedigen och bra kamera. Jag skulle aldrig köpa en Canon eller Nikon i samma prissegment om de inte förbättrar användargränssnittet, dvs kamerahuset med reglage, husets stadga, displayens storlek osv.