Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillverkaren RED - prisvärt eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker de har ett väldigt häftigt koncept med modulära kameror. Du kan ju sätta ihop bitarna lite som situationen kräver. De riktar sig nog främst till film/TV-industrin, och där ligger de säkert väldigt bra till prismässigt. För en vettig kamera får man ju punga upp med halva miljonen, och här kan du ju bygga ihop nåt som funkar för 2-300 000.

Sen ser ju kamerorna ut som om de ramlat av en Terminator, och det är ju rätt coolt det med.

Precis, jag får samma vibbar som när jag fick en jättestor byggsats tekniklego när jag var 13. Undra när DSLR tillverkarna ska haka på modultrenden, byta sensor efter ljusförhållanden.

Tja, prisvärt är verkligen frågan. RED ONE 12 megapixel kamerahus kostar $17500, RED 18-50 zoom kostar $6500, RED 50-150 zoom kostar $8500.

Ska man jämföra med mellanformat så kanske priserna inte är HELT uppåt väggarna, men jämför med en DSLR så blir bilden en annan...

Som sagt den, när kunderna är Peter Jackson och liknande så är det nog prisvärt för dem. Hobbyfilmaren har nog lite mer problem att motivera investeringen.

Tja, prisvärt är verkligen frågan. RED ONE 12 megapixel kamerahus kostar $17500, RED 18-50 zoom kostar $6500, RED 50-150 zoom kostar $8500.

Ska man jämföra med mellanformat så kanske priserna inte är HELT uppåt väggarna, men jämför med en DSLR så blir bilden en annan...

För att jämföra med en DSLR:
# - 4520 X 2540 pixel (12-megapixel) CMOS Sensor
# - 4K (up to 30 fps), 3K (up to 60 fps), 2K (up to 120 fps)

Det handlar om grymt högpresterande digitala filmkameror, inte stillbild.

För att jämföra med en DSLR:
# - 4520 X 2540 pixel (12-megapixel) CMOS Sensor
# - 4K (up to 30 fps), 3K (up to 60 fps), 2K (up to 120 fps)

Det handlar om grymt högpresterande digitala filmkameror, inte stillbild.

Det är sant, men frågan är om inte den ursprungliga författaren tänkte om dessa i egenskap av stillbildskamera?

Precis, jag får samma vibbar som när jag fick en jättestor byggsats tekniklego när jag var 13. Undra när DSLR tillverkarna ska haka på modultrenden, byta sensor efter ljusförhållanden.

Modultänket i filmindustrin är ju vettigt, då du kan ha en motion-controlrigg, steady-cam, x antal batteripack, x antal hårddiskar, lcd-displayer, stativ, axelfäste, motvikter osv osv som du hakar på på olika sätt runt RED-kamerans hölje.

Med en systemkamera... tja. De är ju modulära på så vis att du kan byta objektiv, sätta på blixt, batterigrepp, stativ, vinkelrät sökare.

120 FPS, vilken sportkamera. :) I vackert väder i alla fall. Tror inte ISO prestandan är så lysande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar