ANNONS
Annons

Testrapporter D2X

Produkter
(logga in för att koppla)
Et kort utdrag från Michael Reichmanns (Luminous Landscape) intryck från PMA mässan och D2X.

"Nikon had its new just-about-to-ship flagship camera, the D2X at the booth, and also were displaying numerous large (20"X24") and bigger prints. Frankly, they were stunning! "

... mycket imponerande när man vet att Michael är en inbiten anhängare av et annat stort märke. Han var dog inte imponerat av hög-iso bilderna som än av hans kolleger snabbt hade tagit tagit på mässan.

/Tor

jonvi skrev:
Klippte detta från Björns site

"I'm not paid to do review work, and in fact, am not interested to conduct testing on a consultant basis either, because that might encroach on my professional integrity."

Jag tror han har den nödvändiga integriteten.

Han är ju ändå Nikon fotograf och har nära kontakt med Nikon, han fick en Nikon D2x långt innan någon annan (jag har inte fått testa den)han fick den väl under hösten. Och om han vill få typ en annan Nikon digitalkamera för testning långt innan någon annan i framtiden så får man kanske skriva lite annorlunda i testen än vad kanske en canonfotograf hade skrivit utan kopplingar till Nikon.

Jag litar mer på en test från tex

www.dpreview.com

http://www.robgalbraith.com

Tidningen FOTO

Som förhoppningsvis håller en neutral märkes profil.

Men ingen tvekan, det är en bra kamera.

Hälsningar
Omar Brännström

Re: Re: Re: Jag blir orolig för omfånget!

mipert skrev:
Världens torraste Mikael slår till.

Ditt histogram är inte helt rättvisande Janne.

Om du har visningen i histogrammet som RGB får du inte en riktigt korrekt bild av exponeringen, du ser att det toppar lite till höger?
Det beror på att en kanal är maxad vilket inte är samma som överexponerad - utfrätt.

Med visning av lumi, lumnim, lumminos... ”ljushet” ser du en annan bild av exponeringen.
En stapel längst ut till höger visar att det är helt vitt medan en stapel i RGB-histogrammet visar att minst en en färg har värde 255, inte samma sak som vitt. Fast det kan mycket väl (oftast) vara just det förstås.

Dessutom har du inte uppdaterat visningen, du har varningsflagg och du borde klicka på den lilla dubbelpilen längst upp till höger.

Nu msåte jag ta ledigt märker jag, dags för att läsa senaste Cap&Design.

Tack för hjälpen mipert!

Jag får fortfarande bilden till överexponerad. Mer fel av mig?

Bilagor

• clipboard_filtered.jpg
    clipboard_filtered.jpg
    36.5 KB · Visningar: 729
Omar skrev:
Jag litar mer på en test från tex

www.dpreview.com

http://www.robgalbraith.com

Tidningen FOTO

Som förhoppningsvis håller en neutral märkes profil.

Här är ett annat klipp från hans site där han kommenterar ett Nikon objektiv.

"I kept mine for just 2 months before I got rid of it - can't understand why I purchased it in the first place. Sometimes you do act like a fool."

Kanske finns det något jag missar men det är neutralt nog för mig. Har också läst de flesta av hans tester inklusive de du länkar till, testresultaten är oftast i linje med varandra.

Re: Re: Re: Re: Jag blir orolig för omfånget!

Arleklint skrev:
Tack för hjälpen mipert!

Jag får fortfarande bilden till överexponerad. Mer fel av mig?
Jag får samma resultat som du Janne. Jag har sparat bilden från webbplatsen som både jpg (orginal) eller högerklicka spara som bmp.
Jag har använt mig av den inbäddade profilen Adobe rgb och fått samma resultat på båda bilderna. Vad har mipert gjort?

/Ove

Jeg kan jo berolige dere med at jeg faktisk rakk å teste D2X mot Canon 1DS Mk. II. Meget grundig til og med. Full omtale og detaljer publiseres nå ved midnatt. Og resultatet er muligens ikke hva man tenkte seg på forhånd.

Jeg fikk mitt personlige D2X kamera i hende for etpar dager siden. Men jeg har tidligere brukt et produksjonskamera utlånt fra Interfoto. den norske Nikon-importøren. Jeg må betale en anseelig haug med penger for min D2X, den er minsanten ikke akkurat gratis.

Hvordan man oppfatter meg i forhold til et gitt merke er uvesentlig så lenge testresultatene fremlegges med tilstrekkelig dokumentasjon. Enhver kan få gjøre seg opp en mening.

Det er jo ganske morsomt å lese antydninger at jeg skulle være "i lomma" på Nikon, siden jeg vel har skaffet Nikon Europe BV adskillig ubehag og irritasjon med mine artikler. Dette har jeg faktisk fått fra sjefen selv, så jeg må jo tro på hva han sier.

Skall inte ge mig ut i någon form av persondebatt, men här tycks Omar var helt fel ute. Om Omar har lest dom tidigare testerna till Björn så ser han att både ris og ros delas ut, faktiskt rätt mycket ris. Det har faktiskt slagit mig någon gång hur en som själv använder Nikon systemet kan vara så kritisk. Så Omar, läs gärna testerna.

Med tanke på att Björns är väl rennomerad inom området och mycket nogrann i sina tester, samt det faktum att han nu har haft D2X i mycket längre tid än stort sätt alla som nu testar kameran, föranleder mig att tro, att testen kommer att vara mycket intressant läsning för alla profesionella fotografer som bedömer D2X som en möjlig framtidig kamera.

(btw värdens längsta sätning blev just skriven ... ;-) )

/Tor

Re: Re: Re: Re: Re: Jag blir orolig för omfånget!

Vevo skrev:
...Vad har mipert gjort?...
Han har gett upphov till förvirring, som vanligt...

Mitt histogram är inte från någon dåligt exponerad testbild av D2x utan en av mina egna bilder.

Jag ville bara påpeka att ett histogram inte är någon ”sanning”, det måste tolkas efter vad det visar.

Är man ute efter att bedöma exponering bör man (tycker jag) använda sig av luminiscensvisning.
Då är man säker på att bilden är helt utfrätt och totalt saknar nyanser bortom all räddning.
Och histogrammet bör uppdateras.

Jag ångrar mitt inlägg, det var egentligen onödigt i denna tråd som handlar om något helt annat.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jag blir orolig för omfånget!

mipert skrev:
Han har gett upphov till förvirring, som vanligt...

Mitt histogram är inte från någon dåligt exponerad testbild av D2x utan en av mina egna bilder.

Jag ville bara påpeka att ett histogram inte är någon ”sanning”, det måste tolkas efter vad det visar.

Är man ute efter att bedöma exponering bör man (tycker jag) använda sig av luminiscensvisning.
Då är man säker på att bilden är helt utfrätt och totalt saknar nyanser bortom all räddning.
Och histogrammet bör uppdateras.

Jag ångrar mitt inlägg, det var egentligen onödigt i denna tråd som handlar om något helt annat.

Det var lika lärorikt som de flesta av dina inlägg!

Helt ok fast lite förvirrad blev man allt. Trodde nog liksom Janne att det var samma bild vi talade om. Visst, du har rätt i frågan hur man ska titta om bilden är utfrätt. Ingen skada skedd.

/Ove

TML skrev:
Skall inte ge mig ut i någon form av persondebatt, men här tycks Omar var helt fel ute. Om Omar har lest dom tidigare testerna till Björn så ser han att både ris og ros delas ut, faktiskt rätt mycket ris. Det har faktiskt slagit mig någon gång hur en som själv använder Nikon systemet kan vara så kritisk. Så Omar, läs gärna testerna.

Med tanke på att Björns är väl rennomerad inom området och mycket nogrann i sina tester, samt det faktum att han nu har haft D2X i mycket längre tid än stort sätt alla som nu testar kameran, föranleder mig att tro, att testen kommer att vara mycket intressant läsning för alla profesionella fotografer som bedömer D2X som en möjlig framtidig kamera.

(btw värdens längsta sätning blev just
skriven ... ;-) )

/Tor

Har läst hans tester i många år (säkerligen mer än de flesta + korrenspenderat med björn via e-mail, dock många år sedan) då jag har haft Nikon kameror i 15 år, det var inte förrän 2002 som jag gick över till Canon.

Glöm inte att Brännström sitter framför datorn alltid och fixar bilder, kollar nätet som tester och annat om han inte är ute och fotar.

Vänliga hälsningar

Omar Brännström

D2X manual

Kanske lite läsning för oss som väntar? Det skadar ju inte att förbereda sig :)

Engelsk pdf-manual för D2X (OBS! 19 MB)

här

(Smidigast om man placerar pekaren över länken och trycker höger musknapp och väljer Spara som...)

Förvånande med Thom Hogans lite inskränkta kommentarer i den tråden. Hade väntat mig mer nyanserade inlägg från en så känd profil.
Askey verkar vara en av de få profiler som har distans och argumenterar sakligt i frågan.

Håller mid dig Jerry, det kanske inte är en slump att Askey inte fått tillgång till ett testexemplar av D2X ännu. ;)

Senast ändrad:
Oavsett, så tycker jag redan nu att D2x är en höjdare och ger mer kamera för pengarna än mina 1D. Men det är ju bara i dagsläget. Vi vet ju alla att Canon snart svarar som dom brukar...lol.
Hoppas bara att priserna rasar pga höjd konkurrens.

Har en polare som får sin i rappet så jag ser fram emot lite närmare koll.
1,5 factor med den pixeltätheten och kvaliten smakar naturfoto så det stänker om det.

Generellt sett så har ju debatten i ämnet en form av sällan skådad "idiotfaktor" men man bör betänka att den i huvudsak bedrivs av folk som aldrig har sett varken 1Dsm2 eller D2x.

Jerry

Lite komiskt också när de som brukar hävda saker som att "amatörer och pixeljägare inte förstår att antalet pixlar inte spelar någon roll, och att det är dynamiskt omfång och brusnivåer som gäller", nu lovordar D2X just för dess höga antal pixlar, och struntar i alla tecken på att brusnivån är märkbart hög, t o m i nivå med D70 vid ISO200, dvs ungefär dubbelt så högt som 1DmkII.

Samtidigt hävdar de att D2X ger dem snabbheten i 2,0x crop-läget, men verkar inte förstå att det endast är bps, inte hög känslighet, man får i det läget. Man kan ju INTE jämföra 2,0x-läget med t ex D2Hs eller 1DmkII på något vis. De kommer att sitta där med långa slutartider eller brusiga bilder så fort det krävs lite snabbhet även i exponeringen, och inte bara i bps.

Arleklint skrev:
Nu kan vi se några av Nikons egna testbilder

プロ・アマを問わず、優れた写真作品を展示している「ニコンサロン」。各地の所在地やスケジュール、35歳までの若い世代を対象に創設された「ニコンサロン (ユーナ21)」といった写真展などについての情報をご覧いただけます。
Så sant som det är sagt!
Us

Sonnaren skrev:
プロ・アマを問わず、優れた写真作品を展示している「ニコンサロン」。各地の所在地やスケジュール、35歳までの若い世代を対象に創設された「ニコンサロン (ユーナ21)」といった写真展などについての情報をご覧いただけます。
"Regardless of professional アマ, the photograph work which is superior is displayed, the "Nikon salon". You can view information concerning the address and schedule of the every place and the generation whose are young up to 35 years old was established in the object "the Nikon salon (ユーナ 21)" with the photograph spreading/displaying etc. which was said"

?

Ännu en "testrapport" med observationer från jämförelse av D2x och 1D-kameror här

har ingen aning om hur tillförlitlig denna information är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar