Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Testrapporter D2X

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo absolut! Mellanformat är ett utmärkt medium, men jag tror mig få samma - eller näst intill samma - kvalitér enklare digitalt med min nya kamera.

Sonnaren skrev:
Aldrig hört talas om mellan- eller storformat? Vaddå brus??????
Us

Och som digitalfotograf så får jag isåfall på motsvarande sätt fråga..... vaddå korn?

Allvarligt talat:
Korn kan rocka i vissa bilder, och i andra är dom av ondo. Brus i digitala bilder kan bli som korn om dom framhävs, men i andra bilder stör bruset.

Ett brusfilter OFF/LOW/HIGH typ D2X är då i min värld ganska smart :)

Senast ändrad:
på vissa forum hyllas D2x......allt annat/ resten bara skit...!

har inte haft möjlihet att "pilla " på en D2x, men är det så att man får rea ut sin D70 coh D2h nu och MÅSTE köpa en d2x, för att hålla sig kvar i "racet"?

Hur är det?

--J--

Inget skall reas! Fotografera och gör bilder. Det är bilderna som räknas i slutändan.

Kameran är bara ett verktyg som några av oss temporärt eller konstant nördar ner oss i.

Arleklint skrev:
Inget skall reas! Fotografera och gör bilder. Det är bilderna som räknas i slutändan.

Kameran är bara ett verktyg som några av oss temporärt eller konstant nördar ner oss i.

TACK!
Precis vad jag och säker många andra vill höra, istället för en massa jämnförelse och kritik som baserats på 300-500% förstoringar...!

--J--

lacrits68 skrev:
på vissa forum hyllas D2x......allt annat/ resten bara skit...!

har inte haft möjlihet att "pilla " på en D2x, men är det så att man får rea ut sin D70 coh D2h nu och MÅSTE köpa en d2x, för att hålla sig kvar i "racet"?

Hur är det?

--J--

Det finns folk som tar fantastiska bilder med en engångskamera från Kracow..46.000:- för en kamera...nja...om man hade deg ..ja!
Kommer att köra D70 tills den eller jag stupar!

Arleklint skrev:
Och som digitalfotograf så får jag isåfall på motsvarande sätt fråga..... vaddå korn?

Allvarligt talat:
Korn kan rocka i vissa bilder, och i andra är dom av ondo. Brus i digitala bilder kan bli som korn om dom framhävs, men i andra bilder stör bruset.

Ett brusfilter OFF/LOW/HIGH typ D2X är då i min värld ganska smart :)
Störande korn vid mellanformats eller storformatsfoton?????
Hur stora förstoringar gör du? > 2x2,5 meter måste de ju vara.....
Tycker det digitala bruset i alla regnbågens färger är störande - men det är väl en smaksak.......
Us

Joker skrev:
Störande korn är objektivt! Eller? Nu blir jag lite osäker.
Har aldrig funderat på det men det borde ju vara subjektivt. Gränsen för när man känner sig störd av något - vad det vara månde - är ju den resandes ensak. Å andra sidan är det ju också varierande vid vilken kornstorlek olika människor uppfattar kornen (om betraktningsavståndet är givet).
Tjaaa....man får väl utgå från att båda variablerna är normalfördelade och ange inom vilket intervall 95% av en viss population uppfattar det som störande korn.
När detta är klart går var och en hem till sig och gör de bilder de vill och struntar i normen - förhoppningsvis.....;-)).
Us

Ajaj. Såg i Allt om Digitalfoto som anlände idag att numret med shootouten mellan D2x och EOS 1DsMkII inte kommer förrän 4/4. Så synd...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar