Annons

Testrapporter D2X

Produkter
(logga in för att koppla)
Läste precis att de första landskapsfotografernas lådkameror hade en filmhastighet motsvarande ISO 0.1 Fast jag tyckte nog bilderna såg lite brusiga ut :)
 
En mycket ovetenskaplig testrapport, min egen, säger att kameran fungerar väldigt bra på ISO 100-800. På högre iso blir det färgbrus som inte är snyggt.
 
PerFogelberg skrev:
En mycket ovetenskaplig testrapport, min egen, säger att kameran fungerar väldigt bra på ISO 100-800. På högre iso blir det färgbrus som inte är snyggt.

Hej , tänkte ge mig in i debatten efter att ha läst 20 sidor inlägg.

En digitalakameras sensor har ett optimum någonstans där signalen inte behöver förstärkas. Oftast ligger denna punkt över lägsta iso tal som anges. En "kamera" behöver alltså inte vara bäst på lägsta iso tal.
En optimal area av en enskild pixel är mellan 6-11 my stor. Denna pixelyta generar en bra signal. Pixelytan fungerar även väl mot optikens presterande-
Varje pixel har också något som kallas fill factor, fil factor är den yta av pixeln som är fylld med ljuskänsligt materail. Vissa ccd har en fill factor på 75% , vissa cmos på endast 30%.

Det är alltså inte bara storleken på pixeln som är avgörande utan hur stor del är täckt med ljuskänsligt material.
En mindre pixel till ytan med hög fill factor kan därmed genera en signal lika stark som en stor pixel med liten fill factor.

För att få ännu högre/bättre signal så har Canon bla satt på små microlinser framför pixelytan, som ett förstoringsglas förstärker dessa microlinser ljusknippet som träffar sensorn. ISO på en digitalkamera skulle hellre heta "brus". Alltså jag sätter kameran på 800 brus osv.

Nu finns det inga givna regler för hur brus skall tolkas/mätas, varje sensor, kamera genererar många olika slags brus- så frågan är inte enkel.

Därav är det viktigaste just nu, hur blir bilden som slutprodukt. Hur ser vi det färdiga resultatet från 1600 "brus" osv. Här har tillverkarna olika lösningar, brusnivån, exv färgbrus kan se lågt ut men detaljnivån är dålig i bilden

Oavsett kamera idag, Pentax, Nikon, Canon så kan jag på ett eller annat sätt få likvärdiga slutresultat. Nyanserna/skillnaderna är så små att de inte skulle kunna ses på en 20 x 30 kopia.
Jag kan därmed få lika bra resultat med min D70 som min D2x eller Canon 1DSMK2.

I Jönköping för några år sedan hade Lars Kjellberg och jag en tävling med 30 st 20 x 30 bilder. Pris en Nikon och Canon kamera. 30 bilder där folk skulle gissa vilka bilder som var tagna med D1X, D30 D60 och inscannade från neg i 4000ppi. Folk stod med lupp de båda foto dagarna för att utröna vad som var taget med vad.

Ingen gissade rätt.

Ut och fotografera-det går lika bra med en d70 som med en D2x.
Jobbar man med bilder så är D2x en käckare kamera på alla vis, men bildmässigt går det lika bra med en billigare kamera. Skillnaderna är inte så stora som folk gärna vill tro.

Hälsning Mikael
 
Senast ändrad:
andewid skrev:
Tittade på http://www.imaging-resource.com/PRODS/D2X/ZISOdetail.JPG från http://www.imaging-resource.com/PRODS/D2X/D2XPICS.HTM och tycker att det ser mycket mycket märkligt ut i de högre ISO-talen. Bilden vid de högre ISO-värdena helt obrukbar och helt utsmetad. Det måste vara något alvarligt fel på kamerans brusredusering!

Eftersom någon nämde tidigare här att på www.99mac.se och digitalforumet finns der jmf mellan 20D och D2x.
Bilderna visar någonting helt annat, där är bilderna vad det gäller brus och detaljer likvärdiga med 20D på 1600 iso. Vissa bilder är bättre med D2x.

Man kan mao få lika bra bilder på 1600 iso med en D2x som med en 20D. 20D är känd för sina fina egenskaper och högt iso tal
hälsningar Mikael
 
Senast ändrad:
D2X slutartider med blixt

Har inte luskat i saken så mycket som jag kanske borde innan jag frågar, men jag kör på ändå. Har fått för mig att jag någonstas snappat upp att D70 kan köra på snabbaste slutartiden 1/4000 med blixt. Såg det som en fördel, min D100 klarar maximalt 1/180 och ibland vill man ju i starkt ljus kunna köra på lägre bländartal än vad det möjliggör. Men när jag kollar D2X verkar det handla om 1/250 som snabbaste slutartid. Någon som vet hur det ligger till med det här?
 
Re: D2X slutartider med blixt

Simeon O skrev:
D70 kan köra på snabbaste slutartiden 1/4000 med blixt. Såg det som en fördel, min D100 klarar maximalt 1/180 och ibland vill man ju i starkt ljus kunna köra på lägre bländartal än vad det möjliggör. Men när jag kollar D2X verkar det handla om 1/250 som snabbaste slutartid. Någon som vet hur det ligger till med det här?

D70 kan endast köra på 1/4000 när blixten är inställd på strobe, alltså en serie korta blixtar istället för en stark. Med vanlig bilxtfunktion kan D70 synca på max 1/500, vilket är mycket bra. D2X kan säkert också synca på 1/4000 med blixten inställd på strobe, men det är inte jätteanvändbart då blixtstyrkan blir mycket lägre då.
 
Highspeed sync heter funktionen på blixten även om det innebär att den strobbar. Men det finns ju på många blixtar även en strobfunktion där det går att reglera frekvensen och styrkan på strobbarna själv.

Skälet till att D70 kan synca på 1/500 är att den förrutom sin mekaniska slutare utnyttjar vissa egenskaper hos CCD som en elektronisk slutare.

D2h, D2x och Canons kameror stannar på 1/250 då dessa är begränsade till mekanisk slutare.
 
Rob Galbraith har nu testat D2X skrivhastighet till minneskortet. Det lönar sig tydligen att skaffa ett SanDisk Extreme III kort.

Läs mer här
 
varför dröjer dpreview?

En liten fundering bara. Trodde att dpreview skulle vara en av de första att komma ut med en testrapport och djupdykning i D2X. Men så verkar ju inte vara fallet. Kan förstå att de tar lite längre tid på sig eftersom de går väldigt grundligt tillväga, men ändå. Någon som sitter inne med en förklaring till varför det är som det är?
 
Hej

Det verkar som Phil testar först/snabbare de kameror som säljer mest, typ små kompaktkameror och billigare digitala systemkameror. Tänk Canon 1Dsmark2 kom ut i höstas och är inte heller testad, den ny utsläppte Canon 350D är redan testad. De dyrare kamerorna är väl lite mer komplicerade och tar väl lite längre tid att utvärdera.

Kolla på Dpreviews första sida så kan man se vilka modeller som är populärast (bit ner till höger).

Det är många som undrar samma sak som du och då inklusive mig. Finns en hel del trådar om detta.

Phil kanske tänker att tex Canon 350D köps kanske av 100ggr fler fotografer (fler som är intresserade) än vad en proffs kamera som Nikon D2X kommer att göra och därav styr det prioriteringen av vilka som testas först.

Själv väntar jag också på en test av Nikon D2X, hade varit intressant att läsa.

Hälsningar

Omar Brännström
 
För lässugna så har nya numret att Allt om Digitalfoto kommit ut till prenumeranterna med 9 sidor med D2x mot 1Ds mark II. I butik i början av nästa vecka.

Man kan säga att D2x står sig bra mot 1Ds mark II.
 
Hej

Sedan tror jag också att de som köper toppkamerorna inte är så benägna att kolla tester utan köper dem innan, ställer sig långt tidigare i kö. Där finns ändå inte så mycket att välja imellan om man vill ha en proffskamera. Börjar man med tex en Nikon D70 så vet man att man får en bättre kamera om man köper en D2X som är ett proffshus utan att ha läst någon test.

Annat är det med de billigare. Tex vill man börja fota digitalt med systemkamera och tänkt sig något mellan 5-20.000kr så finns det en hel del modeller att välja i mellan, därav är nog tester på dessa viktigare.

En tanke bara!

Hälsningar
Omar Brännström
 
Fast det finns många som är väldigt noga med att läsa tester innan de slår till med en så dyr investering. Men det är nog främst hobbyforografer. En del vill dessutom först ha utlåtande från andra som köpt.
 
macrobild skrev:
I Jönköping för några år sedan hade Lars Kjellberg och jag en tävling med 30 st 20 x 30 bilder. Pris en Nikon och Canon kamera. 30 bilder där folk skulle gissa vilka bilder som var tagna med D1X, D30 D60 och inscannade från neg i 4000ppi. Folk stod med lupp de båda foto dagarna för att utröna vad som var taget med vad.

Ingen gissade rätt.

Jag hade dock 28 av 30 rätt. Inte dåligt pinkat av en som då aldrig hade använt en digitalkamera.

(Dagens skryt ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.