Annons

Testrapporter D2X

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Om man tittar på bilderna ser man att typ fingar på tangentbordet och någon som står bredvid inte alls rör sig. Det tar ju ändå ett tag att ändra ISO. Så mellan de olika ISO bilderna borde fingrar och person bli ändrade på bild, bilderna ser typ identiska ut. Antingen ändrar han ISO väldigt snabbt, kanske ISO bracketing (troligtvis inte) eller är testen helt fel eller något annat skumt.

känns som det inte kan stämma.

Det såg inte så bra ut i alla fall.

Hälsningar
Omar Brännström
 
Omar skrev:
Hej

[cut]
snabbt, kanske ISO bracketing (troligtvis inte) eller är testen helt fel eller något annat skumt.

känns som det inte kan stämma.

Det såg inte så bra ut i alla fall.

Hälsningar
Omar Brännström
Det som uppenbarligen inte stämmer är exponeringen. D2x-bilderna är 1 steg underexponerade. Det gör den subjektiva jämförelsen av bruset snedvriden.

/jarek
 
Omar skrev:
Hej

Om man tittar på bilderna ser man att typ fingar på tangentbordet och någon som står bredvid inte alls rör sig. Det tar ju ändå ett tag att ändra ISO. Så mellan de olika ISO bilderna borde fingrar och person bli ändrade på bild, bilderna ser typ identiska ut. Antingen ändrar han ISO väldigt snabbt, kanske ISO bracketing (troligtvis inte) eller är testen helt fel eller något annat skumt.

känns som det inte kan stämma.
Jarek Luberek
(jarek) skrev:
Det som uppenbarligen inte stämmer är exponeringen. D2x-bilderna är 1 steg underexponerade. Det gör den subjektiva jämförelsen av bruset snedvriden.

På den ursprungliga sidan http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/d2x-noise.shtml finns nu en förklaring till era anmärkningar.
 
Jag blir orolig för omfånget!

Mellersta länken!

Bild DSC0040 släpper helt, 0% täckning i hela himlen, skylten och även tallriken och detta är ändå inte en motljusbild...

Oroar jag mig i onödan? Jag hoppas att det inte är en D2Xfil!

// Alex
 
Vevo skrev:
Hur ska du kunna sova, du får ju kameran imorgon.
Nå´t å se fram emot ;0)

Jag får den inte i morgon. Jag får den när Cyber skickat den till mig efter att dom fått den från Nikon....

/Janne - som har vant sig med att vänta sen i höstas ;)
 
Men om den släpps i butik imorgon så borde ju Nikon ha skickat ut kameror i veckan. Då kanske du får den redan på måndag.
 
Re: Jag blir orolig för omfånget!

Alex Dawson skrev:
Mellersta länken!

Bild DSC0040 släpper helt, 0% täckning i hela himlen, skylten och även tallriken och detta är ändå inte en motljusbild...

Oroar jag mig i onödan? Jag hoppas att det inte är en D2Xfil!

// Alex

Oroa dig inte. Bilden är överexponerad. Vi bör vänta på bättre testbilder.
 

Bilagor

  • clipboard_filtered.jpg
    clipboard_filtered.jpg
    14.9 KB · Visningar: 407
Nikon kommer att leverera mellan 350 och 500 D2x unde februari-mars i Sverige. De räknar med att beta av kön redan under mars i alla eller nästan alla butiker.
 
Arleklint skrev:
Om knappt 5 timmar kan ni läsa recension på Nikons flaggskep D2X av Björn Rörslätt på http://www.naturfotograf.com/index2.html

Kommer fler än jag vara vakna?

Jag tror och hoppas den rockar.

/Janne - som redan betalt den

Hej

Rockar gör den säkerligen och är helt säkert att Nikon ägare blir väldigt nöjd.

"jag tror och hoppas att den rockar"
Att läsa om D2x rockar på http://www.naturfotograf.com/index2.html lär nog inte vara så svårt för Björn som jag har förstått är sponsrad av Nikon. I NikonPro tidningen som får lite då och då så är han med i olika reportage. Men helt klart om han tycker något är helt galet så nämnar han det.

Jag har jämfört bruset rent visuellt mellan mina 800 ISO bilder (100%) från Canon 1D Mark2 mot 800 ISO D2X (100%) bilder som var utlagda av Ben Horne på nätet och jag kan inte direkt se någon skillnad mellan bilderna angående bruset.

Kul att Nikonägare får en riktigt bra proffskamera, lite sugen själv!

Men lugnt för jag får nog klämma på den snart i morgon eller början av nästa vecka om min foto kollega får den då.

MVH

Omar Brännström
 
Omar skrev:
Att läsa om D2x rockar på http://www.naturfotograf.com/index2.html lär nog inte vara så svårt för Björn som jag har förstått är sponsrad av Nikon. I NikonPro tidningen som får lite då och då så är han med i olika reportage. Men helt klart om han tycker något är helt galet så nämnar han det.

Klippte detta från Björns site

"I'm not paid to do review work, and in fact, am not interested to conduct testing on a consultant basis either, because that might encroach on my professional integrity."

Jag tror han har den nödvändiga integriteten.
 
Re: Re: Jag blir orolig för omfånget!

Arleklint skrev:
Oroa dig inte. Bilden är överexponerad. Vi bör vänta på bättre testbilder.
Världens torraste Mikael slår till.

Ditt histogram är inte helt rättvisande Janne.

Om du har visningen i histogrammet som RGB får du inte en riktigt korrekt bild av exponeringen, du ser att det toppar lite till höger?
Det beror på att en kanal är maxad vilket inte är samma som överexponerad - utfrätt.

Med visning av lumi, lumnim, lumminos... ”ljushet” ser du en annan bild av exponeringen.
En stapel längst ut till höger visar att det är helt vitt medan en stapel i RGB-histogrammet visar att minst en en färg har värde 255, inte samma sak som vitt. Fast det kan mycket väl (oftast) vara just det förstås.

Dessutom har du inte uppdaterat visningen, du har varningsflagg och du borde klicka på den lilla dubbelpilen längst upp till höger.

Nu msåte jag ta ledigt märker jag, dags för att läsa senaste Cap&Design.
 

Bilagor

  • hist.gif
    hist.gif
    6.1 KB · Visningar: 338
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.