Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:
Pentax specifikationer för K10D är upp till 4,5 EV. Givetvis kan det variera på grund av hur mycket skak som användaren står för och här är vi alla olika.

Jag har visat dig länkar här förut till användares egna prov som har visats på dpreview och de har varit 4 steg med K10D.

Du talar om att du inte har sett riktigt test på K10D som visar mer än 2 steg, samtidigt som du redovisar dina praktiska erfarenheter. Du struntar i Pentax användarnas praktiska erfarenheter, samtidigt som du uppenbarligen tycker det är helt ok för dig att tala om dina praktiska erfarenheter och ser det som värdefullt. Varför värdefullt bara i det ena fallet men inte i det andra?

Hälsar
R

Mina praktiska erfarenheter har naturligtvis bara ett värde för mej själv och inte någon annan. Det hjälper mej att hantera mitt "upp till 4-stegs IS" som jag är glad om jag fixar 3 steg med.

Men med Pentax? syn på stegen så är ju mitt IS-objektiv upp till 8 steg!...

elbe skrev:
dpreviews prov är väl som du själv sagt, eller med viss "sanning" som jag själv skriver. ColorFoto visar bara ATT olika tekniker fungerar, inte hur många steg eller så.

Hittade detta på pentaxslr.com (Officiell Pentaxsite?)

"As a result, photographers can capture sharp images at a shutter speed that is 2 – 3.5 stops slower with the K100D and 2.5 – 4 stops slower with the K10D (e.g. 1/15 sec instead of 1/60 sec with a standard lens)"...

Vet inte hur Pentax räknar steg?
Två stegs skakreducering ser jag det som?

Länk här
http://www.pentaxslr.com/files/scms_docs//PENTAX_SR_Description_091506.pdf

Leif,

jag ser fortfarande fram emot din kritik mot dpreviews test. Jag konstaterar att du kritiserar Color Foto där ditt märke inte hamnade bra till, medan jag inte har sett kritik från dig mot dpreview där ditt märke hamnar bättre till.

Som du själv ser så anger Pentax olika värden för K100D och K10D, alltså från - till värden. Sedan anger de den minsta kompenseringen, alltså från värdet som är 2 steg på K100D. (1/15" istället för 1/60"), de skriver inte max värdet (1/4").

Alltså de borde ha skrivit "1/15" - 1/4" instead of 1/60 for a 50mm lens", för det stämmer med deras egna angivelser tidigare (2 - 3,5 för K100D, 2,5 - 4 för K10D), de glömde skriva 1/4" i den paragrafen. Dålig korrekturläsare eller tankefel hos skribenten.

Du förstod alltså inte att de angav det minsta värdet?

Ett annat tankefel är att man inte kör på 1/60 för 50mm objektiv, eftersom de blir 75mm med omräkningsfaktorn och slutartiderna ska också omräknas. Man kör alltså med 1/80 istället för 1/60, iaf om man har kameran inställd på 1/3" stegs slutare. (om man inte har det är det mer korrekt med 1/60).

Hade också varit tydligare om de hade delat upp exemplet med 50 objektivet med slutartider för K100D och k10D respektive, nu gjorde de tyvärr inte det.

Så visst kan man ge kritik mot att dokumentet är dåligt skrivet. Det brukar Pentax dokument vara, det är något som händer när de översätter från japanska till engelska och det blir aldrig riktigt bra. Nu ser jag det inte som ett stort problem relaterad till skakreduceringstekniken.

Hälsar
R

Senast ändrad:
elbe skrev:
dpreviews prov är väl som du själv sagt, eller med viss "sanning" som jag själv skriver. ColorFoto visar bara ATT olika tekniker fungerar, inte hur många steg eller så.
[/url]

Colorfotos test visar inte antal steg men det visar faktiskt att pentax sensorstabilisering fungerar bättre än de övriga objektivbaserade systemen.

Andra tester ger andra resultat och då får man försöka väga samman dessa för att få en sannare bild av helheten.

papi skrev:
Colorfotos test visar inte antal steg men det visar faktiskt att pentax sensorstabilisering fungerar bättre än de övriga objektivbaserade systemen.

Leifs ovilja till att kritisera Dpreviews test, trots att han hävdar att han alltid är kritisk mot allting, visar tydligt att hans kritik mot Color Foto egentligen handlar om att Pentax fick goda värden i testet, inte testet i sig.

Hälsar
R

elbe skrev:
Men med Pentax? syn på stegen så är ju mitt IS-objektiv upp till 8 steg!...

Vilken syn på stegen har Pentax enligt dig?
I texten du refererar till så har ju Pentax tydligt angett att kompenseringen är minst 2 steg och max 3.5 med K100D, och minst 2.5 steg och max 4 med K10D.

Siffran 1/15" istället för 1/60" är 2 EV steg, alltså det stämmer med angivelsen för minst 2 steg med K100D.

De glömde skriva max värdet just där, de skrev bara minst värdet. Att håna Pentax för detta och antyda att de räknar steg konstigt är löjligt. Jag hittar inget bevis någonstans som stödjer ditt påstående att Pentax räknar EV steg på ett annat sätt än andra.

Ja, de skulle ha skrivit "1/15 - 1/4" och inte bara 1/15, ett misstag hos skribenten.
(jag förstår inte ens att vi har en diskussion om ett skrivfel i ett PDF dokument... och att du baserar din kritik på ett skrivfel! det känns löjligt).

Skäms Pentax! Attans vad ni är dåliga!
Ok, kan vi gå vidare nu?

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Leif,

jag ser fortfarande fram emot din kritik mot dpreviews test. Jag konstaterar att du kritiserar Color Foto där ditt märke inte hamnade bra till, medan jag inte har sett kritik från dig mot dpreview där ditt märke hamnar bättre till.

Som du själv ser så anger Pentax olika värden för K100D och K10D, alltså från - till värden. Sedan anger de den minsta kompenseringen, alltså från värdet som är 2 steg på K100D. (1/15" istället för 1/60"), de skriver inte max värdet (1/4").

Alltså de borde ha skrivit 1/15" - 1/4" istället för 1/60, för det stämmer med deras egna angivelser tidigare (2 - 3,5 för K100D, 2,5 - 4 för K10D), de glömde skriva 1/4" i den paragrafen. Dålig korrekturläsare eller tankefel hos skribenten.

Hade också varit tydligare om de hade delat upp exemplet med 50 objektivet med slutartider för K100D och k10D respektive, nu gjorde de tyvärr inte det.

Självfallet räknar Pentax hela EV steg.
De anger ju att det minst är 2 steg med K100D, det ger 1/15" istället för 1/60, minst 1/15" alltså.

Hälsar
R

Ja du ser ju i inlägget du svarar på hur jag tar dpreview test. En viss sanning o de gäller oavsett fabrikat/tillverkare/teknik vad gäller dpreview testande, så ock vad gäller övriga tester och brukarrecensioner. Vad gäller ColorFotos test så har jag inte favoriserat någon!..

Vad som Pentax skriver och hur det ska tolkas får du nog ta med just Pentax... Din tolkning här verkar vara en aning egenhändigt konstruerad...

Roland Mabo skrev:
Leifs ovilja till att kritisera Dpreviews test, trots att han hävdar att han alltid är kritisk mot allting, visar tydligt att hans kritik mot Color Foto egentligen handlar om att Pentax fick goda värden i testet, inte testet i sig.

Hälsar
R

Här få du nog förklara dej lite! Och medans du funderar på de så kan du ju passa på att läsa vad jag skrivit om just ColorFotos test... Tror att du hittar senaste svaret till dej om det på sidan 63, i den här tråden alltså, om jag inte minns fel...

papi skrev:

Andra tester ger andra resultat och då får man försöka väga samman dessa för att få en sannare bild av helheten.

Svårt att dra denna absoluta slutsats ur ColorFotos icke jämförande test.

Håller med dej i ditt andra påstende.

Leif, jag väntar fortfarande på din kritik mot dpreview. Jag har läst din kritik mot Color Foto, den var rätt uttömande. Det enda jag har sett från dig gällande dpreview är att deras test innehåller "viss sanning". Det är rätt stor skillnad jämfört med all den kritik du har skrivit mot Color Foto. Varför på ett sätt mot Color Foto och på ett annat mot dpreview? Jag bara försöker förstå vad du menar.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Leif, jag väntar fortfarande på din kritik mot dpreview. Jag har läst din kritik mot Color Foto, den var rätt uttömande. Det enda jag har sett från dig gällande dpreview är att deras test innehåller "viss sanning". Det är rätt stor skillnad jämfört med all den kritik du har skrivit mot Color Foto. Varför på ett sätt mot Color Foto och på ett annat mot dpreview? Jag bara försöker förstå vad du menar.

Hälsar
R

Håller med dej i din kritik av dpreview högst upp på sidan 62 med tillägget att det finns även en sanning i testet.

Trodde att det framgick av mitt svar till dej på det inlägget...jag protesterade inte mot de du skrev där. Lite otydligt kanske men är du nöjd nu?

Ok Leif, jag tyckte det var otydligt att du höll med mig om min kritik mot dpreview, jag visste inte att om du inte protesterade så höll du med haha.

Jag är nöjd so far, men jag håller ögonen på dig. Haha.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Ok Leif, jag tyckte det var otydligt att du höll med mig om min kritik mot dpreview, jag visste inte att om du inte protesterade så höll du med haha.

Jag är nöjd so far, men jag håller ögonen på dig. Haha.

Hälsar
R

Dito ;-)

Vidare

Kan vi gå vidare?
Kamera&Bild tex läser en del på Fotosidan...
..Själv är jag inne på att fotografer bör fotografera i skaktest inte maskiner, för en människa skakar från pulsen samt handskakning.
Isåfall hur många ska plåta med varje kamera och hur många bilder?
Vana/ovana fotografer?
Ska fotograferna anstränga sig för långa slutartider eller inte?
Den sista frågan om att anstränga sig eller inte har det betydelse för resultatet? (har inte provat)
Eller finns skakmaskiner som kan imitera pulsen samt härma handskakningar?

Fördelen med maskiner är att de kan producera olika skak och dessa är repeterbara vilket ger olika kameror/system samma skak.

Människor har givetvis ett naturligt skak och det är en fördel i sig, men samtidigt så skakar vi olika gång från gång så det blir olika skak för varje kamera/system som testas. Då måste man köra rätt länge för att få ett statistiskt jämnt resultat.

Och man behöver ha olika åldersgrupper, gamla som unga och olika kroppsbyggnade, smala och överviktiga och allt däremellan, långa och korta, för att få ett så stort statistiskt tvärsnitt av befolkningen som möjligt.

Det är möjligt att ett sådant test skulle vara bättre, men samtidigt mer komplicerat att genomföra.
Det kanske görs någon gång, vem vet?

Minimum tycker jag är iaf 10 personer, som då använder i olika miljöer och gör det under längre tid (en vecka per kamera/system?), allt för att minska statistiska fel.

Hälsar
R

Den enda miljö som räknas för en teknisk lösning, är den miljö i vilken den faktiskt skall verka. Alla andra "konstgjorda" testmetoder kan -- som bäst -- ge indikationer på hur lösningen kommer att klara den miljö den är ämnad att verka i. Nu kan i och för sig "konstgjorda" test (som i detta fall) vara avsevärt lättare/billigare/snabbare att genomföra. Men de kommer aldrig att säga mer än prov i den verkliga miljön.

Ni har väl läst bakgrunden till testet? Colorfoto har lagt viss möda vid att få den så autentisk som möjligt och tex tagit del av studier i ergonomi. Amplitud och frekvens är satt för att simulera en normal person skakningar så realistiskt som möjligt. Dessutom går den att upprepa så utfrån vad jag kan bedömma är den det bästa som utförts hitintills.

Fototidningarna smygläser..

Håller med om att en maskin är billigare och enklare, och det går att använda olika frekvenser.
Men behövs inte 2 frekvenser samtidigt, handskaket och pulsen? Och vilken amplitud ska användas?
Brännvidder att använda som med småbild mots. 35mm och 135mm, räcker det? Eller behövs 20mm, 35, 100,300....
En intressant fråga är om det gör skillnad mellan att anstränga sig att vara stilla eller bara trycka på avtryckaren när skakreducering är valt?

papi skrev:
Ni har väl läst bakgrunden till testet? Colorfoto har lagt viss möda vid att få den så autentisk som möjligt och tex tagit del av studier i ergonomi. Amplitud och frekvens är satt för att simulera en normal person skakningar så realistiskt som möjligt. Dessutom går den att upprepa så utfrån vad jag kan bedömma är den det bästa som utförts hitintills.
Nej, bara tittat lite. OK, då kanske ett maskintest är bäst, för om tidningarna börjar testa med fotografer så kommer dom antagligen att använda så olika procedurer att resultaten varierar, kanske till och med från test till test i samma tidning.
Antagligen kommer fler och mer omfattande tester i Colorfoto, dom kanske suger på karamellen i flera nummer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar