Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska man säga att slutaren inte är tillräkligt snabb istället?
Men tänk om det inte är just slutaren som är begränsande utan acceleratonskrafterna på spegeln?
Är det inte enklast att säga att sekvenstagningen är för låg och helt strunta i vilken teknisk detalj det är som är flaskhalsen.

Det är väl lika intressant att veta vilken programsekvens i Pentax firmware som gör att rattarna måste vridas åt motsatt håll jämfört med Nikon?
 
Är det inte enklast att säga att sekvenstagningen är för låg och helt strunta i vilken teknisk detalj det är som är flaskhalsen.

Det är väl lika intressant att veta vilken programsekvens i Pentax firmware som gör att rattarna måste vridas åt motsatt håll jämfört med Nikon?

Du skojar??? Vi på FS' forum skulle strunta i tekniska detaljer och peeping? Då skulle antalet inlägg minska i ett slag med 90%...
 
Seriös fråga, och jag skulle gärna veta vad som påverkar fps i en digitalkamera,spelar spegelhastigheten roll eftersom blackouten/hastigheten skiljer sig rätt mycket mellan kameror? Eller är det mest processorkraften?

En annan har ju inte tänkt på det sedan analoga tiden, först med motordrivarna till de manuellt dragna kamerorna och sedan motorframdragningen på min EOS 5:a, 5 b/s. Då tänkte jag bara i termer av motor som drar fram filmen... Egentligen jävligt mycket mer imponerande med höghastighetskamerorna på filmtiden, eller hur!
Naturligtvis spelar hastigheten på spegeln in men jag tror inte den innebär några större problem. man brukar kunna läsa i bruksanvisningarna om olika villkor som måste uppfyllas för att optimal hastighet skall kunna uppnås. Tror att slutartiden helst bör ligga på 1/250. Sen finns det andra saker som påverkar kamerans interna processor. Ex högdagerprioritet skall vara avstängd. Det har dock egentligen inget med kamerans förmåga att fyra av slutaren utan hänger ihop med kamerans förmåga att bearbeta datamängden. Fast det är väl det bufferten är till för.
 
Även jag förstår att han säger motorn i betydelse motorframdragning av film, men varför? En professionell fotograf vet mycket väl att kameran är digital med allt vad det innebär.

Har ni hört många busschafförer prata om fyrspannet eller skeppare säga ångmaskinen? ;-)

Han använde uttrycket "motorn" i sammanhanget fps, av den enkla anledningen att han var van med det sedan analog-tiden. Han snackar inte om motorframdragning....

Personligen tycker jag det är riktigt charmigt när en erfaren räv som han kollrar bort wannabee´s med gammeldags termer.

// Matte
 
Han använde uttrycket "motorn" i sammanhanget fps, av den enkla anledningen att han var van med det sedan analog-tiden. Han snackar inte om motorframdragning....

Personligen tycker jag det är riktigt charmigt när en erfaren räv som han kollrar bort wannabee´s med gammeldags termer.

// Matte

Vilken motor avses då, om det inte är motorn som matar fram filmen?
 
Nja, det är ju lite mesigt (sissy), inte tillräckligt macho utan mer för norrmän.
(Jag körde med ett 200 mm på Runde men det snackar vi inte om här)
;-)

:)

Jeg laget 3 poster i bloggen min om turen til Runde. Det er en del bilder tatt med 600'en der. Og ett bilde av Øyvind Hoplands og min 600 klare til aksjon i Lunde-ura. Postene er nederst i denne linken:
http://alunfoto.blogspot.com/2008_07_01_archive.html

Blogspot sorterer i omvendt kronologisk rekkefølge, dessverre.

Vennlig hilsen
Jostein
 
Nja, det är ju lite mesigt (sissy), inte tillräckligt macho utan mer för norrmän.
(Jag körde med ett 200 mm på Runde men det snackar vi inte om här)
;-)
Du har rett. Dessuten brukte jeg bare et femi miniatyrstativ. Nesten så jeg skulle hatt dette huset for å kompletere http://www.tekade.de/product_info.php/info/p2447_Pentax-K-m-Crystal-Kit-mit-DA-L-18-55.html Bling bling!

Men beklager nå beveger jeg meg litt for langt vekk fra tema for tråden, nemlig om Terje Hellesø liker eller ikke liker Pentax.
 
Tim, är det du på bilden här till vänster?:
http://bp3.blogger.com/_VWBjZjc1fI4/SHiQ7TfkYqI/AAAAAAAAAPE/QIlcf4rrnnk/s1600-h/20080627-0006.jpg
i så fall har vi snackat med varandra.

Hur kommer det sig att ni alle tre kör Pentax? Är det han som köpte först som bestämmer? ;-)
Jada han til venstre er meg. Jeg lurte faktisk på om vi kanskje hadde snakket med hverandre.

Hvorfor vi alle tre kør Pentax? Jeg kan bare svare for meg selv. Fordi jeg liker resultatene som det gir, og liker ergonomien. Vi opplever og at vi blir tatt godt vare på som kunder, selv om vi ikke er profesjonelle.

Hvem av oss som bestemmer? Det er meg. Jeg er eldst, og har brukt K-fatning lengst.

Når det gjelder Terje H, så det er en stund før han er fullverdig medlem av broderskapet. Han må gjennom en lengre opptaksprosess, eller renselsesprosess, før han eventuelt oppnår status som fullverdig Pentaxianer. Som aspirant får han ikke lov til å bruke annet enn moderne DA og DA* optikk.

Jeg kan og røpe at han har betalt store summer i forbindelse med søknaden om opptak. Søknaden hans har utløst store diskusjoner internt i og med at han har brukt Nikon såpass lenge.
 
Når det gjelder Terje H, så det er en stund før han er fullverdig medlem av broderskapet. Han må gjennom en lengre opptaksprosess, eller renselsesprosess, før han eventuelt oppnår status som fullverdig Pentaxianer. Som aspirant får han ikke lov til å bruke annet enn moderne DA og DA* optikk.
OK, men då vet vi varför. Jag ska dock säga till Terje att han sluter med de där dumheterna att använda andra kameror som det inte står Pentax på. (Går ju rykten att han smyger i skogarna med kompaktkamera ibland).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.