Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Hoppas att Pentax har bidragit till att Terjes företag kan fortsätta, då det gynnar många andra som älskar att fotografera oavsett vad de använder för märke.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lite information i debatten om det hela är väl detta inlägg av Terje:
http://www.helleso.com/showpage.asp?page=114
Aha, så Terje gör en "Robert Johnson" Då kan 30 sidors spekulerande ta slut nu då.
Anledningen till Leciasamarbetet är att Lecia kan konstruera otroligt bra optik. Vilket Panasonic har haft stor nytta av i sina kameror. Många av objektiven i kompakterna är otroligt bra och bättre än konkurenterna.
Givetvis är även namnet Lecia viktig men utan optikprestandan så skulle värdet på namnet inte vara så stort. Det skulle falla ganska platt om inte optiken motsvarade namnet.
Panasonic har med Leicasamarbetet visat på klokhet vad gäller kameratillverkning.
Men så kan det vara ändå. Leica och Minolta hade under analoga tiden ett rätt flitigt samarbete. det var inte lätt att hålla reda på vem som gjort olika optiker oavsett ad som stod på gluggen.Det var väl helt enkelt så att Panasonic inte hade kunskapen, men de har nu skaffat sig den.
De senaste objektiven saknar Leicamärkning:
http://www.dpreview.com/news/0809/08091202panasonic_DMC_G1.asp
Det står bara "LUMIX".
När du går på restaurang, är det viktigt för dig att veta vem som sponsrat kockens knivar?Alla författare och andra konstnärer, inkl fotografer borde med andra ord berätta om evenuella bindningar till näringslivet. Så gör forskare? Klum? Hellesö? Engström? Berg? Petersen? m fl?
Om jag är kock själv, och får träffa ställets kock i köket, så är det inte osannolikt att vi börjar diskutera knivarna förr eller senare. Knivarna är något väldigt personligt för en kock och få vill ens använda andra knivar än sina egna. Och, jodå, knivvalet omges ofta av minst lika mycket "mystik" som någonsin ett kameraval...När du går på restaurang, är det viktigt för dig att veta vem som sponsrat kockens knivar?
Kanhända, men är det viktigt för hur du upplever maten?Om jag är kock själv, och får träffa ställets kock i köket, så är det inte osannolikt att vi börjar diskutera knivarna förr eller senare. Knivarna är något väldigt personligt för en kock och få vill ens använda andra knivar än sina egna. Och, jodå, knivvalet omges ofta av minst lika mycket "mystik" som någonsin ett kameraval...
Nej, inte alls.Kanhända, men är det viktigt för hur du upplever maten?
Knappast särskilt viktigt för mig som restaurangkund. Men beställer jag en fotograf skiter jag iofs i vilken kamera han använder så länge jag som kund blir nöjd. Icke desto mindre har det betydelse. Det kan knappast någon argumentera emot. Hela fotoindustrin bygger delvis på just den sortens "Big lie". Viktigt är det med tanke på att tekniknördarna är de som dominerar forumen.Kanhända, men är det viktigt för hur du upplever maten?
Eftersom tråden nu uppfyller Godwins lag (sid 29) så tycker jag att den kan stängas med gott samvete
http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag