Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas att Pentax har bidragit till att Terjes företag kan fortsätta, då det gynnar många andra som älskar att fotografera oavsett vad de använder för märke.
 
Hittade detta på Google.
En av de mest kända myterna om Robert Johnson är att han ska ha sålt sin själ till djävulen för att kunna bli en skicklig gitarrist. Denna händelse påstås ha inträffat i korsningen mellan de amerikanska landsvägarna 61 och 49.

P.S Jag delar dock inte denna tolkning att Terje gjort en Robert Johnson!
 
Anledningen till Leciasamarbetet är att Lecia kan konstruera otroligt bra optik. Vilket Panasonic har haft stor nytta av i sina kameror. Många av objektiven i kompakterna är otroligt bra och bättre än konkurenterna.

Givetvis är även namnet Lecia viktig men utan optikprestandan så skulle värdet på namnet inte vara så stort. Det skulle falla ganska platt om inte optiken motsvarade namnet.

Panasonic har med Leicasamarbetet visat på klokhet vad gäller kameratillverkning.

Håller med, jag har en Pana-långzoomare själv så jag vet att de är bra. Men det är väl fortfarande snarare ett exempel på att historia påverkar? Varför designar inte Pana optiken själva utan samarbetar med Leica om det inte vore för att Leicas kunnande och uppbyggda kompetens gör att det blir bättre kameror med hjälp av Leica?

Nu vet jag knappt varför jag argumenterar här, jag förstod heller aldrig huruvida Pentax var förste med spegelreflex eller inte o.s.v. har påverkat Terjes val att börja med Pentax :)
 
Det är givetvis mer än vad jag vet, jag bara antog det eftersom Leciamärket inte fanns med.
Men om leica gjort optiken tycker jag de kan skriva det oxå, ser snyggt ut om inte annat :p
 
Alla författare och andra konstnärer, inkl fotografer borde med andra ord berätta om evenuella bindningar till näringslivet. Så gör forskare? Klum? Hellesö? Engström? Berg? Petersen? m fl?
När du går på restaurang, är det viktigt för dig att veta vem som sponsrat kockens knivar?
 
När du går på restaurang, är det viktigt för dig att veta vem som sponsrat kockens knivar?
Om jag är kock själv, och får träffa ställets kock i köket, så är det inte osannolikt att vi börjar diskutera knivarna förr eller senare. Knivarna är något väldigt personligt för en kock och få vill ens använda andra knivar än sina egna. Och, jodå, knivvalet omges ofta av minst lika mycket "mystik" som någonsin ett kameraval...
 
Om jag är kock själv, och får träffa ställets kock i köket, så är det inte osannolikt att vi börjar diskutera knivarna förr eller senare. Knivarna är något väldigt personligt för en kock och få vill ens använda andra knivar än sina egna. Och, jodå, knivvalet omges ofta av minst lika mycket "mystik" som någonsin ett kameraval...
Kanhända, men är det viktigt för hur du upplever maten?
 
Kanhända, men är det viktigt för hur du upplever maten?
Nej, inte alls.

Poängen var snarast att det, kollegor och konkurrenter emellan, inte bara är fotografer som är intresserade av vilken utrustning som används "inom skrået". Det gäller nog de flesta typer av konstnärer och hantverkare, allt ifrån fotografer till kockar.
 
Kanhända, men är det viktigt för hur du upplever maten?
Knappast särskilt viktigt för mig som restaurangkund. Men beställer jag en fotograf skiter jag iofs i vilken kamera han använder så länge jag som kund blir nöjd. Icke desto mindre har det betydelse. Det kan knappast någon argumentera emot. Hela fotoindustrin bygger delvis på just den sortens "Big lie". Viktigt är det med tanke på att tekniknördarna är de som dominerar forumen.
 
Please

Snälla någon!!! Terminera denna tråden nu! Vem av oss skulle inte gå över till Pentax om vi blev sponsrade??? Ni behöver inte svara ljugande på frågan!!!
 
Varför bry sig om andras inlägg i en tråd?

Varför ska en tråd termineras som så många finner nöje att diskutera i?

Varför inte själv bara sluta att läsa den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.