Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Terje Hellesö + Pentax
- Trådstartare Måns H
- Start datum
Trannel94
Avslutat medlemskap
Pentax får börja tänka till och ta till sig detta igen, ett bland flera. http://www.BDimitrov.de/kmp/lenses/primes/extreme-tele/FA600f4.html
quarc
Aktiv medlem
Det är väl inget kontroversiellt påstående egentligen. Jag gick till Pentax hemsida av nyfikenhet och hittar inget teleobjektiv längre och snabbare än 300/4, så det är väl sant då att för vissa (natur)fotografer så räcker inte det sortimentet.
Men det är väl iofs sant för alla märken. Hasselblad har väl kvaliteter som inte Nikon har. Vissa behöver fortfarande storformatskameror. Nikon har mig veterligen inga riktigt små vare sig hus eller objektiv t.ex. och Pentax har inga supertelen (förutom 600/4 som fortfarande tillverkas på beställning, men kostar som det vore ett Nikon). Man använder de verktyg man behöver.
TH-56
Aktiv medlem
Om man letar lite så hittar man en del alternativa telen.
Har själv Sigmas 500/4,5 och en del äldre som går att få tag i beggade till
bra pris.Att bara se till Pentax nuvarande utbud är konstigt eftersom
ALLA äldre gluggar passar.Och om man inte är rädd för att fokusera manuellt
så finns ännu mer.
Har själv Sigmas 500/4,5 och en del äldre som går att få tag i beggade till
bra pris.Att bara se till Pentax nuvarande utbud är konstigt eftersom
ALLA äldre gluggar passar.Och om man inte är rädd för att fokusera manuellt
så finns ännu mer.
azek99
Aktiv medlem
Waoo, många gånger förr har så många skrivit så mycket om så lite på FS, är helt ny här men förstod väldigt snabbt att OT är mer regel än undantag här, faktum är att det är trots det är lärorikt (plus att den här trådens ämne inte är direkt snäv, då kan man ju qwertya loss lite)
I alla fall, kul att Terje testar lite Pentax, trivs själv med min K-x, även om det inte vart så mycket väsen för att jag köpte den ; ) Den tar allt som ofta bilder som jag minns situationen, ett manfrotto och 35mm/2.8 Macro hjälper förstås till. Såg på mitt i naturen om Brutus som hade ett fågelfotauthus på tomten vilken fotograf, så jag tackar för tipset då jag mellan tyckte mig urskilja att Terje (för mig okänd innan) verkar vara lite av samma skrot och korn som Brutus, det gillar jag!
I alla fall, kul att Terje testar lite Pentax, trivs själv med min K-x, även om det inte vart så mycket väsen för att jag köpte den ; ) Den tar allt som ofta bilder som jag minns situationen, ett manfrotto och 35mm/2.8 Macro hjälper förstås till. Såg på mitt i naturen om Brutus som hade ett fågelfotauthus på tomten vilken fotograf, så jag tackar för tipset då jag mellan tyckte mig urskilja att Terje (för mig okänd innan) verkar vara lite av samma skrot och korn som Brutus, det gillar jag!
Surgeon
Aktiv medlem
Nej visst, det borde verkligen inte vara det. Men helt klart är det så att många pentaxfreak inte är villiga att se hur verkligheten ser ut. Det är en gammal saning som visat sig stämma om och om igen.
Det är väldigt få fotografer som fotograferar fågel och andra djur som skulle nöja sig med en 300/4. Jag skulle inte nöja mig 300/4.
Det är så töntigt att ni som kör Nikon eller Canon hela tiden ska ta upp samma mantra,---> men gud Pentax det finns ju inga objektiv till dessa system.
Löjligt, de flesta Nikon/Canon fotografer kör Sigma/Tamron eller till och med Tokina, sen finns det ju folk som känner att "ähh jag shoppar bara orginaloptik" OK, men många tester visar att skillnaden är försumbar.
Så lägg ner snacket om att det inte finns optik för Pentax, ni visar bara hur dåligt pålästa ni är
OK....
sagan
Avslutat medlemskap
Det är alltid härligt att få sina fördomar bekräftade om och om igen.. exakt som jag skrev:
Det är kul att se att vissa fördomar stämmer helt med verkligheten iaf
Svaret är ju helt givet för alla som inte är pentaxfreak... pentax kan inte leverera de objektiven som krävs. Punkt, slut och faktum. Pentax duger helt enkelt inte.
Nej visst, det borde verkligen inte vara det. Men helt klart är det så att många pentaxfreak inte är villiga att se hur verkligheten ser ut. Det är en gammal saning som visat sig stämma om och om igen.
Det är kul att se att vissa fördomar stämmer helt med verkligheten iaf
Okej.. förklara då hur det kommer sig att Terje (som bara skulle använda Pentax..) fortfarande använder Nikon..?Så lägg ner snacket om att det inte finns optik för Pentax, ni visar bara hur dåligt pålästa ni är
OK....
Svaret är ju helt givet för alla som inte är pentaxfreak... pentax kan inte leverera de objektiven som krävs. Punkt, slut och faktum. Pentax duger helt enkelt inte.
sagan
Avslutat medlemskap
Det är fullt möjligt att många amatörer och lekmän nöjer sig med pentax (och sigma och tokina), då de inte behöver sälja sina alster. Men för de som tar fotografering seriöst är inte pentax ett verkligt alternativ. Pentax suger helt enkelt apfett och duger inte för de som vill leva på fotografering.Löjligt, de flesta Nikon/Canon fotografer kör Sigma/Tamron eller till och med Tokina, sen finns det ju folk som känner att "ähh jag shoppar bara orginaloptik" OK, men många tester visar att skillnaden är försumbar.
Inte för Terje och inte för någon annan seriös yrkesfotograf eller. Faktum och Basta.
Senast ändrad:
ganska
Aktiv medlem
Det är fullt möjligt att många amatörer och lekmän nöjer sig med pentax (och sigma och tokina), då de inte behöver sälja sina alster. Men för de som tar fotografering seriöst är inte pentax ett verkligt alternativ. Pentax suger helt enkelt apfett och duger inte för de som vill leva på fotografering.
Inte för Terje och inte för någon annan seriös yrkesfotograf eller. Faktum och Basta.
Fredag 04:50, full?
Nemesis
Aktiv medlem
Det är fullt möjligt att många amatörer och lekmän nöjer sig med pentax (och sigma och tokina), då de inte behöver sälja sina alster. Men för de som tar fotografering seriöst är inte pentax ett verkligt alternativ. Pentax suger helt enkelt apfett och duger inte för de som vill leva på fotografering.
Det är nog inte så att det inte duger, bildmässigt, vet flera Pentax fotografer som säljer sina alster, som är fotade med Pentax. Inklusive jag själv. Ingen av oss lever dock på fotograferingen...
Men är man anställd som fotograf så är det Canikon som gäller, helt enkelt eftersom arbetsgivaren har valt utrustning och på många stora event är det bara Canikon som har på-platsen service.
Det betyder inte att bilderna blir bättre med Canikon, bara att det är ett arbetsredskap som fungerar och där det är lätt att få hjälp om det inte fungerar.
ibbe76
Aktiv medlem
Fredag 04:50, full?
nädå,det är alltid skönt att mensa kompitenta kommer och talar om sanningen.
"Pentax suger helt enkelt apfett"
sagan
Avslutat medlemskap
Jodå, så var det. Men jag hade iaf med en smilies.Fredag 04:50, full?
Vad jag syftade på var de riktigt långa brännvidder. Inte brännvidderna i övrigt.Det är nog inte så att det inte duger, bildmässigt, vet flera Pentax fotografer som säljer sina alster, som är fotade med Pentax. Inklusive jag själv. Ingen av oss lever dock på fotograferingen...
beasten
Aktiv medlem
Inte 645 heller
Då är alltså 645D en dyr leksak då, eller?
Då är alltså 645D en dyr leksak då, eller?
sagan
Avslutat medlemskap
Som jag redan skrivit så syftade jag enbart på de riktigt långa brännvidderna.Då är alltså 645D en dyr leksak då, eller?
Surgeon
Aktiv medlem
Som jag redan skrivit så syftade jag enbart på de riktigt långa brännvidderna.
Nja inte riktigt va, du sågar ju Pentax överlag
"Pentax suger helt enkelt apfett och duger inte för de som vill leva på fotografering"
Men kan vi inte träffas och jämföra våra alster, du med din kamera och jag med min.
Vi tar bilder på samma objekt och sedan jämför vi vilket märke som ger bäst resultat
Du kan ju få bestämma vilket av dina objektiv du vill tävla med
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM--------------mot mitt Tamron 28-75/2,8
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM---------mot mitt Tamron 70-200/2,8
sagan
Avslutat medlemskap
Det gör jag inte alls. Faktum är att jag inte sågar Pentax produkter överhuvudtaget. Jag sågar däremot Pentax brist på produkter och då vad gäller de längre brännvidderna. De har inget att erbjuda där och det är en enorm brist för fotografer som plåtar fåglar och andra djur. Ett faktum.Nja inte riktigt va, du sågar ju Pentax överlag
Det var ju en fortsättning på diskussionen om att Pentax endast har en 300/4 att erbjuda vad gäller tele. Det handlade alltså inte om något annat än brist på produkter i det segmentet och det var ingen kritik mot någon produkt."Pentax suger helt enkelt apfett och duger inte för de som vill leva på fotografering"
Senast ändrad:
sagan
Avslutat medlemskap
Detta är ju bara larv, jag har dessutom haft tamronobjektivet du nämner först (du kan se en lång rad av mina bilder som är tagna med det objektivet här på FS) och det är excellent vad gäller bildkvalitét. Jag var inte nöjd med det mekaniska dock och därför bytte jag till canonobjektivet.Men kan vi inte träffas och jämföra våra alster, du med din kamera och jag med min.
Vi tar bilder på samma objekt och sedan jämför vi vilket märke som ger bäst resultat
Du kan ju få bestämma vilket av dina objektiv du vill tävla med
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM--------------mot mitt Tamron 28-75/2,8
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM---------mot mitt Tamron 70-200/2,8
Senast ändrad:
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Nya Nikon D7000 har redan en minst lika bra konkurrent -Pentax K5 ! Klart det blir uppror i sandlådan där längst spade vinner när själva gruset är lika bra !