Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Snälla någon!!! Terminera denna tråden nu!
Bästa sättet att se till att en tråd som man inte gillar fortsätter att vara irriterande högt upp på förstasidan i forumet är att gå in och svara i den. ;-)

Vem av oss skulle inte gå över till Pentax om vi blev sponsrade??? Ni behöver inte svara ljugande på frågan!!!
Det beror förstås helt på hur avtalet ser ut. Kanske motkraven är för höga för att väga upp fördelarna med nya leksaker/verktyg. TANSTAAFL gäller alltid. (Googla det om du inte känner till förkortningen).

Svar

Bästa sättet att se till att en tråd som man inte gillar fortsätter att vara irriterande högt upp på förstasidan i forumet är att gå in och svara i den. ;-)

Det beror förstås helt på hur avtalet ser ut. Kanske motkraven är för höga för att väga upp fördelarna med nya leksaker/verktyg. TANSTAAFL gäller alltid. (Googla det om du inte känner till förkortningen).

Varför det? Är ganska mätt på meningslösa förkortningar! Varför svarade du?

Man måste få det att gå runt. Fattar ni inte det? När det kommer till det så spelar inte märket så stor roll om man trots allt kan få till det och bilderna blir bra! Varför kan inte Terje få plåta med Pentax och med det låta företaget leva vidare. Vore en konkurs bätttre med fanan i topp med märket Nikon?

Terje skriver...

"max 3 bilder per sekund på motorn"

MOTORN?

Min spekulation (eftersom tråden är en orgie i just spekulation) är att Terje är en så pass rutinerad fotograf att hans intresse för tekniken och all hysteri omkring detta för länge sedan ebbat ut. Han använder "motorn" som en synonym/liknelse för fps-prestanda, helt enkelt.

De som använde motor i stället för batteripack på sina SLR kameror begriper precis vad han menar, medan det kanske kan vara svårt för de mindre rutinerade att förstå. Eller vilja förstå, vad vet jag?

Vad tror Wallung om det resonemanget?

// Matte

Min spekulation (eftersom tråden är en orgie i just spekulation) är att Terje är en så pass rutinerad fotograf att hans intresse för tekniken och all hysteri omkring detta för länge sedan ebbat ut. Han använder "motorn" som en synonym/liknelse för fps-prestanda, helt enkelt.

De som använde motor i stället för batteripack på sina SLR kameror begriper precis vad han menar, medan det kanske kan vara svårt för de mindre rutinerade att förstå. Eller vilja förstå, vad vet jag?

Vad tror Wallung om det resonemanget?

// Matte
Jag vet precis vad man menar. De riktiga motorerna från förr hjälpte u till att dra fram veven för filmframmatningen. De hade en mekanisk koppling till filmframmataren. Idag är det batterigrepp med extra power utan mekaniska kopplingar för frammatning. Det behövs ju inte idag.

Även jag förstår att han säger motorn i betydelse motorframdragning av film, men varför? En professionell fotograf vet mycket väl att kameran är digital med allt vad det innebär.

Har ni hört många busschafförer prata om fyrspannet eller skeppare säga ångmaskinen? ;-)

Typ som om man skulle bråka om användandet av ordet mail, när alla förstår vad som avses? ;Þ
Hur visste jag att någon skulle vara larvig nog att ta upp det?

Det är en betydande skillnaden mellan att diskutera ett ord i allmänhet och att anmärka på en enskild persons ordval. Det borde även du förstå.

Hur visste jag att någon skulle vara larvig nog att ta upp det?

Det är en betydande skillnaden mellan att diskutera ett ord i allmänhet och att anmärka på en persons ordval. Det borde även du förstå.
Jag ber om ursäkt Kim! Jag tyckte det var lite roligt och kunde inte hålla mig ifrån att smasha på det upplägget. Sist jag följde tråden var den ganska oseriös och fylld med små skämt, jag måste ha missat när den övergick till att vara så pass allvarlig.

Jag ber om ursäkt Kim! Jag tyckte det var lite roligt och kunde inte hålla mig ifrån att smasha på det upplägget. Sist jag följde tråden var den ganska oseriös och fylld med små skämt, jag måste ha missat när den övergick till att vara så pass allvarlig.
Jag kanske överreagerade men det blir lätt så efter att ha fått XX antal orimliga påhopp angående mail-tråden. Det är lungt.

Bara tre bilderpå spegeln?

Skulle man inte få kalla eventuella motorer i sin kamera för motor bara för att kameran inte använder film?

Ska man säga att slutaren inte är tillräkligt snabb istället?
Men tänk om det inte är just slutaren som är begränsande utan acceleratonskrafterna på spegeln?

Skulle man inte få kalla eventuella motorer i sin kamera för motor bara för att kameran inte använder film?

Ska man säga att slutaren inte är tillräkligt snabb istället?
Men tänk om det inte är just slutaren som är begränsande utan acceleratonskrafterna på spegeln?

Seriös fråga, och jag skulle gärna veta vad som påverkar fps i en digitalkamera,spelar spegelhastigheten roll eftersom blackouten/hastigheten skiljer sig rätt mycket mellan kameror? Eller är det mest processorkraften?

En annan har ju inte tänkt på det sedan analoga tiden, först med motordrivarna till de manuellt dragna kamerorna och sedan motorframdragningen på min EOS 5:a, 5 b/s. Då tänkte jag bara i termer av motor som drar fram filmen... Egentligen jävligt mycket mer imponerande med höghastighetskamerorna på filmtiden, eller hur!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar