Vad gäller 1000/11 spegelreflexobjektiv så är ju användningsområdet minst sagt begränsat.
På vilket vis kan man inte ställa nackdelarna med spegelteleobjektivet mot nackdelarna med ett rakt objektiv:
Positivt för Spegeltele = lägre vikt och storlek, mindre risk för kromatisk aberration, bättre hanterbarhet till och från fotograferingsplatsen.
Positivt för Rakt tele = Bländarfunktion och inga munkringar i högdagrar, oftast också högre kontrast
Det skulle vara kul om någon la upp några lyckade bilder tagna med ett sånt objektiv och även information om kringutrustningen. Jag tycker inte det är konstigt att det finns "flera stycken" till salu, jag har själv haft en 500/8 spegelreflexobjektiv och de är inte särskilt användbara.
Att jämföra 1000/11 med 500/8 är som att jämföra 600/4 med ett 300/5,6. Inte helt lätt. Ska vi sedan fundera kring vilket märke ditt 500/8 var av så är det väl inte ens odds 1:1 på att du pratar om tokina 500/8 medan jag pratar om Pentax 1000/11. Det vore väl lite som att jämföra ett Canon 600/4 med ett Tamron 300/5,6 eller?
Lyckade bilder - ja det är ju subjektivt, men om du googlar "Pictures taken with 1000/11" så dyker det upp en uppsjö med bilder som åtminstone jag tycker är mycket lyckade (en hel del skitbilder också i och för sig).
Om diskussionen inte ska röra sig kring Pentax objektivtillgång till naturfoto, utan istället om användbareheten hos de tillgängliga objektiven så kanske vi måste gå in på den kringutrustning som krävs för lyckade bilder med supertelen, då anser jag dock att det ligger ännu längre utanför tråden än vad vi redan är.
Ska vi sedan prata om just 600/4 eller 250-600/5,6 eller 400/2,8 eller 1200/8 eller 300/2,8 så finns ju faktiskt alla dessa objektiv att tillgå på begagnatmarknaden till Pentax. Om jag ska hjälpa dig formulera en problemställning som Pentax verkligen har sä är följande sant:
1. Pentax har i nuläget inget objektiv med brännvidd över 300mm i nytillverkning till salu. (Det finns fortfarande tre stycken sprillans nya FA300/2,8 för de som är intresserade, 600/4 sålde slut i åt och 250-600/5,6 för något år sedan. Så för de som asbolut måste ha ett sprillans nytt objektiv i dessa brännvidder finns numera bara FA300/2,8 att tillgå.
2. Det kan ta tid - någon dag till ett par veckor att få fram ett begagnat 600/4 till pentax, dock tar det lika lång tid att få fram ett nytillverkat objektiv av vilket annat märke som helst - om du inte hittar det på hyllan hos en fotobutik.
3. Om du vill ha ett superteleobjektiv som är nytillverkat passande Pentax gäller alltså de fristående tillverkarna.
Så med ledning av ovanstående har du följande ovedersägliga argument:
Jag kan inte få tag på ett sprillans nytt 600/4 till min pentaxkamera, jag vägrar köpa begagnat eller från fristående objektivtillverkare, detta problem anser jag så stort att jag därför avråder alla medkonsumenter från att fundera över Pentax i naturfototermer.