Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Nytillverkade manuella objektiv till Canon EOS finns så vitt jag vet bara att köpa från Zeiss och då handlar det knappast om lågprisobjektiv.

Det finns ytterligare några tillverkare av manuella objektiv med Canon EF-bajonett (EOS), bland annat Samyang och Voigtländer.

Samyang (http://www.syopt.co.kr/eng/product/manual_zoom.asp) har en ganska omfattande serie objektiv från 8 mm fisköga till 650-1300 mm telezoom, Samyang är i huvudsak ett lågprismärke men deras nyare objektiv har (med rätta) rönt mycket uppskattning tack vare sina goda optiska egenskaper.

Voigtländer (http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_fdih7b4lg7.html) erbjuder för närvarande 20, 40, 58 och 90 mm för Canon men det ryktas om att fler är på gång (de har en klassisk 125 mm som många vill se i produktion igen), Voigtländer är som Zeiss något av ett prestigemärke (men prismässigt är de faktisk lite billigare än Zeiss).
 
Du har inte funderat på att skriva ett inlägg som faktiskt har något med trådens ämnen att göra? Dina goddag yxskaft inlägg tillför inte särskilt mycket.

:) mer eller mindre subjektivt svammel, den här tråden känns död, ni kommer inte längre... du har dock skrivit mkt som jag instämmer i, fast jag hade inte yttrat mig så plump.
 
Måste backa upp Kim lite....har man ingen pejl på forumhistoriken på Fotosidan och följt hur Kim resonerat genom åren...kan hans kommentarer kanske anses bryska. Men kan man sin Fotosidan-historia inser man att detta är en pseudodiskussion. Att som medlem som varit aktiv på sidan "en pisskvart" bli så himla bestört över diskussion....det om något är ganska parodiskt...och jag tror Kim egentligen håller igång den här tråden bara för att jävlas lite med er forumblåbär ;)

Ha'de / Matti
 
Jag har mejlat, pratat, träffat, kommenterat hans bilder och han har kommenterat mina. Jag köpt Terjes böcker och jag har lyssnat på hans föreläsningar. Så jag tycker nog att jag känner till honom rätt bra.

Ok, good for you. :)

Jag kan verkligen inte påminna mig om att jag sagt något sådant heller.

Men det är ändå vad jag tycker man kan läsa mellan raderna i dina inlägg i och med att du gång på gång i tråden hela tiden påpekar bristen av moderna supertelen hos Pentax. Av den orsaken dissar du märkets användbarhet för naturfotografer, vilket förstås är befogat om man vill hålla sig till ett märke och har ett verkligt behov av ljusstarka långa teleobjektiv med automatik.

För min del skulle jag tycka det var väldigt omständigt att använda två helt olika system och varje gång man byter kamerahus hitta inställningar och rattar på olika ställen. Knappast idealiskt. Jag tyckte inte ens om att byta mellan 10D och 20D, trots att de var väldigt lika.

Jag föredrar helt klart att ha ett system som kan leverera ett komplett sortiment.

Precis, det är dina egna preferenser. Alla behöver nödvändigtvis inte tycka lika.
 
Kort kommentar om objektiven

Men för jämförelsen skull kan det vara värt att nämna att flera av dessa är manuella objektiv för mellanformat (6x7), eller hur? 1000/11 är ett spegelobjektiv. Till sist är motsvarande manuella inte dyrare till något annat märke.

Jajamän, det stämmer att vissa är mellanformatsobjektiv, som dock passar på K-5 (med originaladaptern). Det intressanta här är att det FINNS god tillgång på superteleobjektiv med hög ljusstyrka till Pentax - vilket ju för av en viss Canonägare påstods vara en faktisk brist för oss Pentaxägare.

Priset spelar här ingen roll, det är objektivtillgången jag ville belysa.

1000/11 är ett spegeltele - än sen - detta innebär vissa nackdelar jämfört med ett "rakt" tele - ex munkringar i högdagrar, risk för lägre kontrast, men samtidigt vissa fördelar VIKTEN, mindre risk för kromatisk aberration, hanterbarhet vad det gäller objektivets längd. Sa jag VIKTEN?
 
Måste backa upp Kim lite....har man ingen pejl på forumhistoriken på Fotosidan och följt hur Kim resonerat genom åren...kan hans kommentarer kanske anses bryska. Men kan man sin Fotosidan-historia inser man att detta är en pseudodiskussion. Att som medlem som varit aktiv på sidan "en pisskvart" bli så himla bestört över diskussion....det om något är ganska parodiskt...och jag tror Kim egentligen håller igång den här tråden bara för att jävlas lite med er forumblåbär ;)

Ha'de / Matti

Jag håller faktiskt också ibland med om det som Kim säger, här är en kommentar från Kim som ett blåbär som jag skulle vilja ge till dig Matti:

Du har inte funderat på att skriva ett inlägg som faktiskt har något med trådens ämnen att göra? Dina goddag yxskaft inlägg tillför inte särskilt mycket.

Om denna kommentar känns brysk så är det bara för att du inte följt mina resonemang genom åren...
 
Tror ni får gå tillbaka och läsa igen ... det är enbart bristen på vissa objektiv och att det ger en lucka i sortimentet för vissa fotografer som kritiserats.

Sedan kan man förvisso ha synpunkter på hur detta presenterats ... jag håller i princip med i sakfrågan (vilket inte alls innebär att Pentax inte skulle vara användbart för en massa andra fotojobb) men jag skulle aldrig uttrycka mig på det sättet. Det går att presentera fakta sakligare och utan nedvärderande ordval. Så länge man t.ex. uttrycker sig som att något inte fungerar "för mig" kan det inte vara kontroversiellt, men att generalisera från det till att det inte skulle fungera för någon håller inte.
 
Vad gäller 1000/11 spegelreflexobjektiv så är ju användningsområdet minst sagt begränsat.

På vilket vis kan man inte ställa nackdelarna med spegelteleobjektivet mot nackdelarna med ett rakt objektiv:

Positivt för Spegeltele = lägre vikt och storlek, mindre risk för kromatisk aberration, bättre hanterbarhet till och från fotograferingsplatsen.

Positivt för Rakt tele = Bländarfunktion och inga munkringar i högdagrar, oftast också högre kontrast


Det skulle vara kul om någon la upp några lyckade bilder tagna med ett sånt objektiv och även information om kringutrustningen. Jag tycker inte det är konstigt att det finns "flera stycken" till salu, jag har själv haft en 500/8 spegelreflexobjektiv och de är inte särskilt användbara.


Att jämföra 1000/11 med 500/8 är som att jämföra 600/4 med ett 300/5,6. Inte helt lätt. Ska vi sedan fundera kring vilket märke ditt 500/8 var av så är det väl inte ens odds 1:1 på att du pratar om tokina 500/8 medan jag pratar om Pentax 1000/11. Det vore väl lite som att jämföra ett Canon 600/4 med ett Tamron 300/5,6 eller?

Lyckade bilder - ja det är ju subjektivt, men om du googlar "Pictures taken with 1000/11" så dyker det upp en uppsjö med bilder som åtminstone jag tycker är mycket lyckade (en hel del skitbilder också i och för sig).

Om diskussionen inte ska röra sig kring Pentax objektivtillgång till naturfoto, utan istället om användbareheten hos de tillgängliga objektiven så kanske vi måste gå in på den kringutrustning som krävs för lyckade bilder med supertelen, då anser jag dock att det ligger ännu längre utanför tråden än vad vi redan är.

Ska vi sedan prata om just 600/4 eller 250-600/5,6 eller 400/2,8 eller 1200/8 eller 300/2,8 så finns ju faktiskt alla dessa objektiv att tillgå på begagnatmarknaden till Pentax. Om jag ska hjälpa dig formulera en problemställning som Pentax verkligen har sä är följande sant:

1. Pentax har i nuläget inget objektiv med brännvidd över 300mm i nytillverkning till salu. (Det finns fortfarande tre stycken sprillans nya FA300/2,8 för de som är intresserade, 600/4 sålde slut i åt och 250-600/5,6 för något år sedan. Så för de som asbolut måste ha ett sprillans nytt objektiv i dessa brännvidder finns numera bara FA300/2,8 att tillgå.

2. Det kan ta tid - någon dag till ett par veckor att få fram ett begagnat 600/4 till pentax, dock tar det lika lång tid att få fram ett nytillverkat objektiv av vilket annat märke som helst - om du inte hittar det på hyllan hos en fotobutik.

3. Om du vill ha ett superteleobjektiv som är nytillverkat passande Pentax gäller alltså de fristående tillverkarna.


Så med ledning av ovanstående har du följande ovedersägliga argument:

Jag kan inte få tag på ett sprillans nytt 600/4 till min pentaxkamera, jag vägrar köpa begagnat eller från fristående objektivtillverkare, detta problem anser jag så stort att jag därför avråder alla medkonsumenter från att fundera över Pentax i naturfototermer.
 
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här, Tokina AT-X PRO AF 50-135/2,8 DX är samma optik som i ditt kära pentaxobjektiv och det finns att köpa till Canon (och Nikon). Så hur blir det till Pentax fördel om vi blandar in tredjepartstillverkare? Det blir väl snarare tvärtom, att Pentax förlorar alla eventuella fördelar?

Om vi ska vara noggranna så gäller följande för det aktuella objektivet: Samma optiska formel och mekaniska uppbyggnad dock:

Mycket osäkert om det är samma glas och antireflex samt skyddsbehandling av linserna. Samt som någon annan påpekade, vädertätning saknas. Men det är ju alltid kul att kunna dela med sig av Pentax objektivkunnande till mindre bemedlade märken (som ni känner till så är det ju Pentax konstruktion.).
 
Även medräknat Sigma och Tamron så är utbudet klart begränsat i jämförelse med Canon och Nikons utbud. Så nej, det är knappast någon fördel för Pentax att räkna med tredjepartstillverkarna. Skillnaden blir snarare större, då det finns fler objektiv till Canon och Nikon från tredjeparttillverkarna.

Flest objektiv när man dör vinner?

Nej, jag tror nog att du har svårt att visa på en enda brännvidd som skanas till pentax vad det gäller tredjepartstillverkare. Jag menar, har man ett 500/4,5 så har man troligen inte så mycket nytta av ett till eller ett 600/4 eller?...
 
Tror ni får gå tillbaka och läsa igen ... det är enbart bristen på vissa objektiv och att det ger en lucka i sortimentet för vissa fotografer som kritiserats.

Sedan kan man förvisso ha synpunkter på hur detta presenterats ... jag håller i princip med i sakfrågan (vilket inte alls innebär att Pentax inte skulle vara användbart för en massa andra fotojobb) men jag skulle aldrig uttrycka mig på det sättet. Det går att presentera fakta sakligare och utan nedvärderande ordval. Så länge man t.ex. uttrycker sig som att något inte fungerar "för mig" kan det inte vara kontroversiellt, men att generalisera från det till att det inte skulle fungera för någon håller inte.

Ja, egentligen har du ju helt rätt. Men är man Pentaxfanatiker som jag är så är det lätt att jaga upp sig även för relativt små insuinationer om Pentax evetuella brister.

Min mera nyanserade analys är att den upplevda luckan lätt fylls av tredjepartstillverkare eller begagnatmarknaden. Om man som yrkesfotograf inte kan leva med detta - ok. Men hur många bilder är det som egentligen är omöjliga att ta med en pentax K-5 och det objektivutbud som Pentax och tredjepartstillverkare till Pentax erbjuder idag?

I double dare you att leta upp en situation som i dagsläget inte kan tas med ovanstående kombination utan som istället MÅSTE fotograferas med Canon/Nikon/Andra.

För det är väl egentligen detta som diskussionen börjat röra sig om?
 
...
I double dare you att leta upp en situation som i dagsläget inte kan tas med ovanstående kombination utan som istället MÅSTE fotograferas med Canon/Nikon/Andra.
...

Den utmaningen får du skicka till någon annan, jag har aldrig påstått något sådant.

Sedan kan jag förvisso tycka att det blir rätt mycket äpplen och päron att jämföra nya stabiliserade, vädertätade, under garanti, med service etc, objektiv från en tillverkare med begagnade, manuella, tredjepartsobjektiv utan garanti och tveksam service köpt från eBay. Men fungerar detta för professionella fotografer så finns naturligtvis det alternativet. ;-)

För en hobbyfotograf, kanske med begränsad budget, gäller förstås helt andra förutsättningar.
 
en rätt kul "pisskvart" så långt, det här är underhållande på något vänster, inte så lärorikt som man kunde önska men underhållande

när man studerar FS galleri inser man efter en kvart ;) eller så att kvalitén på ett foto är till 97% hur fotografen kan bemästra sin setup och hur hon/han kan hantera förutsättningarna och förberedelser för fotot.

många som minnslyckats skyller gärna på objektiv, stativ, putsdukar, m.m.
betalar man dyrt kanske man kan öka chansen att lyckas, men man måste lika förbannat allt som oftast frysa arslet av sig för att få bilden man anser har stort B
http://fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2153896.htm
http://fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2136073.htm

har man tröttnat på att fota kanske man söker sig till forum för att stöta och blöta och finner glädje i det.

min mening är att om ekonomin inte sätter gränsen har canikon bättre grejer
om budgeten är tajtare tycker jag pentax gör det lika bra om än lite lättare
 
en rätt kul "pisskvart" så långt, det här är underhållande på något vänster, inte så lärorikt som man kunde önska men underhållande

när man studerar FS galleri inser man efter en kvart ;) eller så att kvalitén på ett foto är till 97% hur fotografen kan bemästra sin setup och hur hon/han kan hantera förutsättningarna och förberedelser för fotot.

har man tröttnat på att fota kanske man söker sig till forum för att stöta och blöta och finner glädje i det.

min mening är att om ekonomin inte sätter gränsen har canikon bättre grejer
om budgeten är tajtare tycker jag pentax gör det lika bra om än lite lättare

Ja det är underhållande på ett svårförklarat sätt (Fina bilder förresten) , mina egna motiv till att diskutera fotoutrustning är 1: Att jag anser att utrustningen faktiskt spelar roll - jag "blir" en tekniskt sett bättre fotograf med en pentax K-7 än en pentax Ist-DS. Jag "blir" en bättre fotograf med ett Pentax FA*24/2 än med ett K24/2,8. Inte på grund av att jag blir bättre på att komponera bilden, men på grund av att många av de tekniska hindren - skärpa, ljusmätning, bildåtergivning till stor del undanröjs av den "bättre" utrustningen.

(De som antingen har bästa tänkbara utrustning eller inte har råd att köpa bättre brukar vid den här punkten i diskussionen gå över till att säga "Nu slutar jag att prata om kameror och går istället ut och tar lite bilder...".)

2: Jag anser dessutom att fotopressen/den allmänna konsensusen om vad som är tekniskt bästa utrustning baseras mera på märkes/lobbying/"den stora massan måste ha rätt" än på objektiva jämförelser eller tester. Därför blir det extra roligt för mig att delta i debatten när Canoikonfans använder sig av alltmera smala och vingliga argument i kampen för att rättfärdiga sina egna köp ijämförelse med Pentax produkter.

Nej, nu tycker jag vi slutar och prata om kameror och iställedt går ut och tar lite bilder...
 
Pentax oöverträffade fördelar som naturfotokamera

Svaret är:

Om han verkligen skulle vilja diskutera Pentax V Canon i naturfototermer kan man lika gärna vinkla saken så här:

Brus/ljuskänslighet = Pentax bäst (hehehe - äntligen paybacktime - se tyska Colorfotos omslag)
Vädertätning upp till 300mm = pentax bäst (alla test)
Pris = Pentax bäst (billigast)
Storlek att släpa runt på = Pentax bäst (lättast)
Ljudnivå = Pentax bäst (tystast)

...

Ja, nu citerar jag helt ofint mig själv, men jag undrar - ni som nu lutar åt att Pentax är sämre för naturfotografer än Canoikon, hur möter ni de fördelarna jag tar upp här? Vad har Canoikon att möta upp med vad det gäller dessa (i mitt tycke medges) viktiga parametrar?

Tystnad tolkas som att Canoikon anhängarna medger Pentax oöverträffade överlöägsenhet på dessa punkter...
 
Självklart ;)

Bra jobbat Torsten...du vann på utmattningstaktik...9 av de 14 senaste inläggen är dina (aldrig sett på maken..."beware of the wrath of the Pentaxians" ;)

Go' Jul
 
Slaget är nog inte vunnet riktigt än, jag var aldrig mot Pentax.
Det finns dom i tråden som ni får jobba lite hårdare med. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.