Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Förutom sökaren har däremot både Nikon D7000 och Pentax K5 utraderat alla 24x36 fördelar gentemot APS-C. (Dynamiskt omfång, Isoprestanda...)
Som ägare till D7000 och D3, kan jag berätta att D7000 fortfarande ligger klart bakom den nu 3,5 år gamla sensorn i D3 / D700. Än större är skillnaden gentemot den något modernare sensorn i D3s. När D4 (och kanske andra modeller) kommer i vår/höst, så kommer du att se hur ingenting "utraderats". 24x36 kommer alltid -- allt annat lika -- kunna ge bättre prestanda än APS-C. Inget konstigt med det, bara fysik.

I övrigt, så läste jag din långa replik med intresse. Tycker dock att du ofta, och med lite väl krampaktiga argument, försöker få det till att "Pentax är minsann lika bra"? Känns som att verkligheten talar emot ett sådant påstående, eftersom Canon och Nikon har, i runda slängar, 100% av den professionella småbildsmarknaden. Det kan ju knappast bero på att dessa yrkesmän och institutioner av olika slag "inte förstår bättre"?
 
Inte riktigt alla. Man kan åstadkomma kortare skärpedjup med småbild än med APS-C. Detta är ofrånkomligt.

Ja för sjutton, det stämmer ju, en nog så viktig fördel. Tyvärr glömmer man ju bort detta efter några år med digitalt APS-C format.

Detta får mig osökt att tänka på (nu går jag off topic) vilket problem det måste vara att förklara för en stolt Olympusägare att ur denna (skärpedjup/motivåtergivning) synvinkel är hans 35-100mm/2,0 lika bra (=mediokert) som en 70-200/4 till 24x36 formatet. Heheheh...
 
Här tycker jag att Pentax system är fullt jämförbart, förutom IR-commandern - men kom igen, varför köpa en lös blixtstyrning för samma pris som en blixt med den funktionen inbyggd?
Jag har inte tid att svara på alla punkter i din långa replik, så jag väljer punkten ovan för att visa att allt inte alltid är så lätt som det kan verka.

-- Har du fotograferat utomhus i solsken med inbyggda blixt-commandern?
Räckvidd? Tillförlitlighet?
-- Hur reagerar t.ex. ett brudpar på förblixtarna? Dom blinkar ofta...
(Bäbisar börjar ill-tjuta och djur blir vettskrämda)
-- Vill du retuschera alla dina produktbilder, pga ljusblänk från commander-blixten?

Samma sak med dina resonemang om "det kan man väl göra i Photoshop istället", "tre K-5 är mer företagsekonomiskt än en enda D3" samt att "dyra utrustningar köps ofta pga lobbying och inte för att det är ekonomiskt riktigt". Du visar ganska tydligt att du inte förstår vad det innebär att jobba professionellt.
 
Som ägare till D7000 och D3, kan jag berätta att D7000 fortfarande ligger klart bakom den nu 3,5 år gamla sensorn i D3 / D700. Än större är skillnaden gentemot den något modernare sensorn i D3s. När D4 (och kanske andra modeller) kommer i vår/höst, så kommer du att se hur ingenting "utraderats". 24x36 kommer alltid -- allt annat lika -- kunna ge bättre prestanda än APS-C. Inget konstigt med det, bara fysik.

Ja, nu har jag inte tillgång till mera än de jämförelser som gjorts av andra ägare, men såvitt jag kan se så är skillnaden i dynamiskt omfång och brusegenskaper just i nuläget akademisk mellan å ena sidan D7000/K5 å andra sidan D3/D700. Vilka skillnader upplever du till D3:s fördel?

Det jag tycker är intressant med detta är att detta är första tillfället som APS-C "kommit ifatt" och kunnat jämföras med 24x36.

Du har otvivelaktigt rätt när du skriver att 24x36 har de fysiska fördelarna, det borde alltid vara lättare att ge en större sensor större photosites och därmed bättre signal/brusförhållande. Det intressanta för mig är att just nu är skillnaden mindre än någonsin tidigare.

Om vi sedan väger in prisskillnaden - vilket ju måste spela roll även för de rikaste proffsfotograferna - blir det sannolikt allt svårare att motivera ett köp av en 42990:- kamera (D3 prisjakt just nu) istället för en 13870:- kamera (Pentax K5 prisjakt just nu) när "enda" fördelarna är större sökare och större skärpedjuskontroll. (Samtidigt som nackdelarna är större tyngd, större uppmärksamhet=stöldrisk i vissa situationer, högre ljudnivå...)
Troligen kommer väl den nya D3:an (D4? att ligga avsevärt högre i pris än dagens D3)


I övrigt, så läste jag din långa replik med intresse. Tycker dock att du ofta, och med lite väl krampaktiga argument, försöker få det till att "Pentax är minsann lika bra"? Känns som att verkligheten talar emot ett sådant påstående, eftersom Canon och Nikon har, i runda slängar, 100% av den professionella småbildsmarknaden. Det kan ju knappast bero på att dessa yrkesmän och institutioner av olika slag "inte förstår bättre"?

Jovisst har jag ibland fått tänja argumenten lååångt för att få till ett hjälpligt hållbart resonemang - och ja, det blir ju ändå inte mer än "Pentax är minsamm lika bra" - eftersom jag försöker jämföra Pentax med vissa givna områden där Canoikon har satsat mera än Pentax.

Vad som skulle vara intressant vore att vända diskussionen till att hålla sig på Pentax planhalva - vädertätning,kompakthet,pris/prestanda...hmm, detta skulle dessutom kunna låta denna tråd vila i frid eller åtminstone handla om vad OP startade tråden om. To be continued...
 
Om vi sedan väger in prisskillnaden - vilket ju måste spela roll även för de rikaste proffsfotograferna - blir det sannolikt allt svårare att motivera ett köp av en 42990:- kamera (D3 prisjakt just nu) istället för en 13870:- kamera

Här tror jag att många icke-professionella fotografer har dålig koll. Om ett kamerahus kostar 40000 eller 10000 spelar ganska liten roll för företagsekonomin hos ett litet företag. Det är småsummor jämfört med den omsättning man måste ha för att faktiskt kunna leva på företaget.
 
Här tror jag att många icke-professionella fotografer har dålig koll. Om ett kamerahus kostar 40000 eller 10000 spelar ganska liten roll för företagsekonomin hos ett litet företag. Det är småsummor jämfört med den omsättning man måste ha för att faktiskt kunna leva på företaget.

Dessutom kan det vara skilnaden mellan att få eller inte få uppdraget
 
Tja, professionell och professionell...

Jag har inte tid att svara på alla punkter i din långa replik, så jag väljer punkten ovan för att visa att allt inte alltid är så lätt som det kan verka.

-- Har du fotograferat utomhus i solsken med inbyggda blixt-commandern?
Räckvidd? Tillförlitlighet?
-- Hur reagerar t.ex. ett brudpar på förblixtarna? Dom blinkar ofta...
(Bäbisar börjar ill-tjuta och djur blir vettskrämda)
-- Vill du retuschera alla dina produktbilder, pga ljusblänk från commander-blixten?

Samma sak med dina resonemang om "det kan man väl göra i Photoshop istället", "tre K-5 är mer företagsekonomiskt än en enda D3" samt att "dyra utrustningar köps ofta pga lobbying och inte för att det är ekonomiskt riktigt". Du visar ganska tydligt att du inte förstår vad det innebär att jobba professionellt.

Replik på blixtsynpunkterna:

När jag fotograferar barn/personer som störs av förblixtar använder jag Autoblixtfunktionen (mätning med blixtens inbyggda sensor) hos pentaxblixtarna, jag har för mig att samma funktion finns hos nikonblixtarna...Jag har aldrig använt Nikons IR-styrning så räckvidd mm har jag inte koll på, men heller aldrig haft behovet av mera än två blixtar trådlöst styrda vid Bröllopsfotografering, dock ALLTID behov av en blixt placerad i blixtskon för högdagerblänk i ögon och metall (ringar...)

Produktbilder tycker jag lättare tas med studioblixtar, alternativt softboxade standardblixtar, i vilket fall tycker jag kabelanslutningarna är pålitligare än IR-styrningen...dessutom kan i alla fall pentax blixtar användas som master utan att "blixtskoblixten" avfyras under exponeringen.

Replik på dina kommentarer till min förståelse av att jobba professionellt.

Innebär den dyrare utrustningen automatiskt att man måste ha den för att kunna jobba professionellt? Varför köper då inte alla proffsfotografer alltid den dyraste utrustningen? Troligen för att priset på dina arbetsverktyg spelar roll...Visa mig den byggfirma som inte köper de verktyg som kan göra samma jobb fast till ett lägre pris än de dyraste verktygen - den ekonomiska verkligheten för "proffsfotografer" är samma ekonomiska verklighet som för vilken annan hantverkare som helst - du har inte råd att lägga hur mycket pengar som helst på utrustning.

PS istället för defocus - tja, visa mig det proffs som inte använder PS i vilket fall på porträttbilder...

Jag vidhåller att orsaken till att tidningar/bildbyråer köper in tunga Canoikonkanoner beror mera på "vi med" än på genomtänkt behovsinventering. Canoikon är också de märken som lägger mest pengar på agressiv marknadsföring i form av gåvor/testex...jag hoppas att du inte tror att det var Nikons bättre ergonomi som plötsligt fick Canon att tappa marknadsandelar bland sportfotograferna för några år sedan...
 
Här tror jag att många icke-professionella fotografer har dålig koll. Om ett kamerahus kostar 40000 eller 10000 spelar ganska liten roll för företagsekonomin hos ett litet företag. Det är småsummor jämfört med den omsättning man måste ha för att faktiskt kunna leva på företaget.

Om detta är småsummor för ditt/ert företag så imponeras jag av er omsättning. Oavsett hur jag räknar kan jag inte komma ifrån det faktum att mer pengar ut = mindre vinst kvar...eller...
 
Dessutom kan det vara skilnaden mellan att få eller inte få uppdraget

Ja, om du menar det jag tror, nämligen att kunde ser en som mera proffessionell om det står Hasselblad, Nikon eller Canon på kamerahuset än tex Pentax, så är detta nog tyvärr en realitet. Men det ändrar ju inte på min utgångspunkt - Pentax fungerar lika väl...
 
Ja, om du menar det jag tror, nämligen att kunde ser en som mera proffessionell om det står Hasselblad, Nikon eller Canon på kamerahuset än tex Pentax, så är detta nog tyvärr en realitet. Men det ändrar ju inte på min utgångspunkt - Pentax fungerar lika väl...

Jag har lite svårt att se varför du stretar emot så mycket. Pentax fungerar lika väl - för dig.
Däremot är det uppenbarligen så att pentax inte fungerar lika väl för många andra, varför är det så svårt att acceptera?

Pentax har små välgjorda kamerahus och fin-fina pannkakor. Det är vackert så.
Har man andra behov så kanske inte pentax är rätt häst.
 
Soft focus brukar fixas genom att man inför sfärisk aberration i objektivet (genom att flytta linser på nåt vis). Det är inte riktigt samma sak som dålig kontrast.

Pentax har väl (eller har haft) ett soft focus-objektiv, f.ö.?

Nikons Defocus är något annat. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det är inte sfärisk aberration (åtminstone inte på samma sätt som i Canons soft focus-objektiv).



http://savazzi.freehostia.com/photography/bokeh.htm

http://kmp.bdimitrov.de/lenses/primes/short-tele/F85f2.8-Soft.html

Micke.
 
Har bara ögnat igenom tråden, men reagerade på att det skrivs att Pentax är ett billigare alternativ för hobbyanvändaren. Det var bl.a. Pentax prissättning på objektiv som fick mig till att gå över till Canikon, samt att begagnatutbudet är så mycket större till det sistnämnda alternativet. Därmed bör det vara ett billigare alternativ att köra med Canikon. Att mitt dåvarande hus, en *ist ds var otroligt segt, är en annan femma. Dock har jag alltid tyckt att Pentax kameror är löjligt trevliga att handskas med.
 
Jag frågar mig ofta när jag ser sånna här trådar;
Hur orkar ni.

Har ni tid att ta bilder oxå?

Tveklöst är det en fördel att köra med Canikon om man är proffs,
större utbud och större prylar som ger ett proffsigare intryck.

Däremot som amatör är läget ett annat.
Som förstagångsköpare 1977 valde jag mellan Pentax ME/MX
och Canon AE1. Jag valde fel Pentax = ME istället för MX, men rätt märke.
Om jag valt Canon hade jag inte haft användning för mina gamla gluggar i dag,
pga att Canon bytt fattning.

På Cyberphoto finns 80 objektiv som man får skakreducering på Pentax med.
Motsvarande för Canon/Nikon är fortfarande inte fler än 48/42st.

Visserligen kan man säga att på 5-10 gluggar är inte skakred. så viktigt,
som vidvinklar och makro.

Men bortåt 20 gluggar går bort från listan av Canon pga för höga
priser för en amatör.

Så för amatören är det tvärtom, dubbelt så många gluggar
att välja på(om man vill ha skakreducering).
Sen finns ju gamla gluggar som funkar med skakred. men på Pentax.
 
I fråga om multiexponering så kan du knappast ha nåt mer passande än en Nikon då det finns inbyggt i kameran.
Har Nikon även hjälp vid komponering av bilderna likt Pentax?

Dvs i LV visas de tidigare tagna bilderna i mutiexponering halvgenomskinligt på skärmen samtidigt som komponeringen av nästa bild visas. Det är något som förenklar komponeringen avsevärt, och man kan få en precision i komponeringen som troligtvis annars kräver en dator.
Dessutom kan man på Pentax kameror flytta runt sensorn för finjustering av komponeringen (är dock osäker på om man kan använda detta vid mutiexponering).
 
Detta påstående är tyvärr inte sant, rätt påstående borde vara att en välbalanserad kamera ger bättre stabilitet vid handhållen fotografering. Jämför med att hålla en laserpekpinne riktad mot ett bestämt mål...gjort det?...bra, ta nu och tejpa fast ett halvt kilos smörpaket på din hand och håll laserpekpinne riktad mot målet igen...aha...trötta muskler darrar.

Detta kan dessutom testas med att ta en luftpistol och provskjuta och sedan vikta ned den och provskjuta igen.

Eller ännu enklare - ta din kamera, ta ett par testbilder utan bildstabilisering påslagen och ta sedan och tejpa fast en halvkilosvikt på din kamerahand/kameran och testa igen.

Givetvis finns det vissa gränsvärden, om pentax vägde 30gram så skulle puls i fingrar och händer påverka kamerahuset, samma sak med vinden som skulle få större inverkan. Nu väger inte Pentaxkamerorna inte 30 gram.


Däremot så dras pentaxkamerorna med ett problem som jag vill kalla för "liten kroppsdel ser mindre imponerande ut än stor..." En K-5 ser ju inte så imponerande ut bredvid en fullvuxen Canoikon. Detta kan skrämma bort en del som anser att storleken och inte funktionalitetetn har betydelse....

Jovisst, välbalanserad kamera gör ju inte saken sämre. Men visst är en tung kamera stabilare än en lätt, det råder det ingen tvekan om. Stabiliteten i avfyrningsögonblicket, och det är ju det som är det intressanta, är bättre i en tung kamera än i en lätt, eftersom du med rörelsen i ditt avtryckarfinger påverkar kameran. En tung kamera (laserpekare, luftpistol, ditt val) har större lägesenergi och påverkas mindre än en lätt.
Det är väl för övrigt enda fördelen med tunga grejer. Din antydan om stor kamera som kukförlängare får gälla för dig själv, jag för min del brukar alltid påpeka att den som har störst kamera - har mest att bära;-)

Ja ergonomi är ju onekligen oerhört viktigt. Storlekskillnaden i reglage mellan den historiska MZ-S och din dåvarande ?-Canon var säkert avsevärd, men hur är det idag? Om du fortfarande har vantproblematiken finns det bara en kamera för dig - Pentax 645D, där har du rätt storlek på reglagen och tyngd på kameran.

God jul.

Ergonomin är tveklöst viktig ja. Det var inte så mycket storleksskillnaden utan mer utforminingen av reglagen som talade till MZ-S:ens nackdel. Mitt andrahus på den tiden var en Z-1 och den var betydligt bättre, men redan då en utgången modell. Sedan jag bytte till Canon har jag aldrig haft problem att hantera grejerna med vantar nej.

Om jag i framtiden skulle behöva investera i ett mellanformatsystem är det fullt möjligt att det blir Pentax 645D, varför inte. Det skulle ju i så fall handla om att skaffa ett parallellsystem till det jag redan har.
Fördelen med att kunna kombinera objektiv och prylar mellan olika system ska inte överdrivas, i verkligheten är det ganska bökigt med konvertrar och sånt, och därför hör det till undantagen att man använder det. Jag kan använda alla mina EF-objektiv på min videokamera med konverter, men i verkligheten är det såpass omständigt att man undviker att göra det.
 
Jag frågar mig ofta när jag ser sånna här trådar;
Hur orkar ni.

Har ni tid att ta bilder oxå?


Att orka delta i en diskussion som intresserar en själv är sällan tröttande.

Att däremot ge sig in i en diskussion som man tydligt anser vara överflödig eller ointressant måste väl vara mera ansträngande och dessutom inskränka lika mycket på ens fotograferingstid, eller?...

God Jul.
 
Stabilitet i avfyrningsögonblicket....

Jovisst, välbalanserad kamera gör ju inte saken sämre. Men visst är en tung kamera stabilare än en lätt, det råder det ingen tvekan om. Stabiliteten i avfyrningsögonblicket, och det är ju det som är det intressanta, är bättre i en tung kamera än i en lätt, eftersom du med rörelsen i ditt avtryckarfinger påverkar kameran. En tung kamera (laserpekare, luftpistol, ditt val) har större lägesenergi och påverkas mindre än en lätt.
Det är väl för övrigt enda fördelen med tunga grejer.

Eftersom jag i mitt tidigare liv sysslat mycket med just den här delen av fotografering kan jag inte låta bli att mera detaljerat förtydliga min syn på saken:

Dina argument: Pekfingrets avfyrningsrörelse påverkar kamera+objektiv så mycket att det ger fördelar med en tyngre kamera jämfört med en lättare. Den större massan i kamera+objektiv är helt enkelt trögare att få skak på än en lättare.

Ett par argument till FÖR (!) tyngre kamera+objektiv som du inte tog upp: Vindkänsligheten i sidvind minskar, vibrationer från underlaget påverkar mindre mm...


Dock - mina motargument:

1. Viktskillnaderna i de kamerasystem som här diskuterats: K5 mot D3s och EOS 1D Mark IV (eller motsvarande Canoikonhus) är över ett halvt kilo(K5 750gr, D3 och EOS 1D Mark IVbåda 1,2kg utan batteri, ca 1,4kg med batteri). Då¨redan kombinationen K5 + 300/4 kommer upp i närmare två kilo kommer troligen Canoikons extra sju hekto mera att bidra till större muskelspänning/trötthet än extra stabilitet. Skakningarna från stativet(människokroppens trötta muskler) kommer att påverka slutresultatet mera negativt än avtryckarfingrets påverkan i förhållande till den lättare kamerakombinationen K5+objektiv.

Om du/ni anser att ni inte påverkas negativt i stabilitetshänseende av att statiskt hålla en vikt på över två kiol framför nyllet, gör då följande test:

Titta i sökaren (skakreducering av för Canoikon), lägg en av linjerna i sökaren på en tydlig punkt framför er, försök bedöma hur mycket ni skakar upp och ned i förhållande till denna punkt. Hpll kvar kameran, blunda i tio sekunder och titta igen. Skakar ni mer eller mindre? Just det...

Alternativ två, men här blir det värre på grund av ni håller kameran längre från kroppen: Slå på live wiev, förstora bilden och rikta mot en viss punkt. Håll kvar, blunda inågra sekunder och titta igen...Skakar ni mer eller mindre?...Just det.

Denna skakning kommer bara att bli större och större ju högre vikt ni bär på. (Eftersom musklerna blir snabbare trötta)

Som motargument kan man hävda att om kamerahuset/objektivet blir för lätt så kommer muskelskakningarna att påverka denna superlätta kombination mera än en tung kamerakombination - javisst, men samtidigt kommer en lättare kombination att generera mindre muskeltrötthet...



2. ALL avtryckarinducerad skakning är av rotationskaraktär. Det vill säga, eftersom man inte trycker ned kamerans överdel med en stekpanna så kommer kameran att börja rotera (ytterst lite men ändå) mera än vad den skakar linjärt. Eftersom du/vi sannolikt inte försöker rotationskompensera (vrida kameran runt den optiska axeln) när vi försöker hålla kameran stilla så kommer våra försök att hålla kameran helt stilla inte att hjäpa.

Den tröghet som motverkar rotationen i avtryckarögonblicket kommer att slå tillbaka vid efterföäljande bilder då en tyngre kamerakombination kommer att ta längre tid att bromsa upp.

Faktum är att det enda som hjälper mot rotationsinducerad kameraskakning är Pentax inbyggda skakreducering. Eftersom sensorn hönger i ett magnetfält kan den även kompensera för rotationsrörelser. (Det kan inte Sonys, som "glider på räls" eller Canoikons objektivlösningar eftersom det väl inte är tekniskt möjligt i och med att objektivets skakreducering inte kan påverka sensorn (eller motivet som också hade varit ett alternativ ;-).)


Mina slutsatser:

1. Ja, en alltför lätt kamera/objektivkombination skulle kunna vara så lätt att vind/avtryckarfinger med mera skulle kunna blåsa/vibrera runt den alltför lätt. Men - K5+ganska lätt telelins väger nästan två kilo, detta är inte (om man jämför med pistol som också ska vara lätt och stabil) för lätt.

2. Det enda system som i nuläget kompenserar för avtryckarinducerade skakningar är Pentax bildstabilisering.

3. De stora elefanternas kamerahus (som tagits upp i denna tråd) bedömer jag som tyngre än optimalt, tvivlar ni så testa återigen era musklers ork genom sökare/liveview.



Men jag kan ju ha fel, det har jag haft tidigare.
En gång när jag trodde att jag hade fel...men det hade jag inte.


God Jul.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.