Stabilitet i avfyrningsögonblicket....
Jovisst, välbalanserad kamera gör ju inte saken sämre. Men visst är en tung kamera stabilare än en lätt, det råder det ingen tvekan om. Stabiliteten i avfyrningsögonblicket, och det är ju det som är det intressanta, är bättre i en tung kamera än i en lätt, eftersom du med rörelsen i ditt avtryckarfinger påverkar kameran. En tung kamera (laserpekare, luftpistol, ditt val) har större lägesenergi och påverkas mindre än en lätt.
Det är väl för övrigt enda fördelen med tunga grejer.
Eftersom jag i mitt tidigare liv sysslat mycket med just den här delen av fotografering kan jag inte låta bli att mera detaljerat förtydliga min syn på saken:
Dina argument: Pekfingrets avfyrningsrörelse påverkar kamera+objektiv så mycket att det ger fördelar med en tyngre kamera jämfört med en lättare. Den större massan i kamera+objektiv är helt enkelt trögare att få skak på än en lättare.
Ett par argument till FÖR (!) tyngre kamera+objektiv som du inte tog upp: Vindkänsligheten i sidvind minskar, vibrationer från underlaget påverkar mindre mm...
Dock - mina motargument:
1. Viktskillnaderna i de kamerasystem som här diskuterats: K5 mot D3s och EOS 1D Mark IV (eller motsvarande Canoikonhus) är över ett halvt kilo(K5 750gr, D3 och EOS 1D Mark IVbåda 1,2kg utan batteri, ca 1,4kg med batteri). Då¨redan kombinationen K5 + 300/4 kommer upp i närmare två kilo kommer troligen Canoikons extra sju hekto mera att bidra till större muskelspänning/trötthet än extra stabilitet. Skakningarna från stativet(människokroppens trötta muskler) kommer att påverka slutresultatet mera negativt än avtryckarfingrets påverkan i förhållande till den lättare kamerakombinationen K5+objektiv.
Om du/ni anser att ni inte påverkas negativt i stabilitetshänseende av att statiskt hålla en vikt på över två kiol framför nyllet, gör då följande test:
Titta i sökaren (skakreducering av för Canoikon), lägg en av linjerna i sökaren på en tydlig punkt framför er, försök bedöma hur mycket ni skakar upp och ned i förhållande till denna punkt. Hpll kvar kameran, blunda i tio sekunder och titta igen. Skakar ni mer eller mindre? Just det...
Alternativ två, men här blir det värre på grund av ni håller kameran längre från kroppen: Slå på live wiev, förstora bilden och rikta mot en viss punkt. Håll kvar, blunda inågra sekunder och titta igen...Skakar ni mer eller mindre?...Just det.
Denna skakning kommer bara att bli större och större ju högre vikt ni bär på. (Eftersom musklerna blir snabbare trötta)
Som motargument kan man hävda att om kamerahuset/objektivet blir för lätt så kommer muskelskakningarna att påverka denna superlätta kombination mera än en tung kamerakombination - javisst, men samtidigt kommer en lättare kombination att generera mindre muskeltrötthet...
2. ALL avtryckarinducerad skakning är av rotationskaraktär. Det vill säga, eftersom man inte trycker ned kamerans överdel med en stekpanna så kommer kameran att börja rotera (ytterst lite men ändå) mera än vad den skakar linjärt. Eftersom du/vi sannolikt inte försöker rotationskompensera (vrida kameran runt den optiska axeln) när vi försöker hålla kameran stilla så kommer våra försök att hålla kameran helt stilla inte att hjäpa.
Den tröghet som motverkar rotationen i avtryckarögonblicket kommer att slå tillbaka vid efterföäljande bilder då en tyngre kamerakombination kommer att ta längre tid att bromsa upp.
Faktum är att det enda som hjälper mot rotationsinducerad kameraskakning är Pentax inbyggda skakreducering. Eftersom sensorn hönger i ett magnetfält kan den även kompensera för rotationsrörelser. (Det kan inte Sonys, som "glider på räls" eller Canoikons objektivlösningar eftersom det väl inte är tekniskt möjligt i och med att objektivets skakreducering inte kan påverka sensorn (eller motivet som också hade varit ett alternativ ;-).)
Mina slutsatser:
1. Ja, en alltför lätt kamera/objektivkombination skulle kunna vara så lätt att vind/avtryckarfinger med mera skulle kunna blåsa/vibrera runt den alltför lätt. Men - K5+ganska lätt telelins väger nästan två kilo, detta är inte (om man jämför med pistol som också ska vara lätt och stabil) för lätt.
2. Det enda system som i nuläget kompenserar för avtryckarinducerade skakningar är Pentax bildstabilisering.
3. De stora elefanternas kamerahus (som tagits upp i denna tråd) bedömer jag som tyngre än optimalt, tvivlar ni så testa återigen era musklers ork genom sökare/liveview.
Men jag kan ju ha fel, det har jag haft tidigare.
En gång när jag trodde att jag hade fel...men det hade jag inte.
God Jul.