Anders Östberg
Guest
Det här har aldrig handlat om Terje.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att ni orkar pöjkar..."Nice equipment...now show me you pictures"
Förklara dig. Vad skulle jag ha försökt dölja?Från din sida ja.
Nej, det har handlat om hurvida Pentax kan erbjuda ett vettigt sortiment för professionella naturfotografer och de kan de inte. Även om man skulle räkna med tredjepartstillverkare - som proffs knappast skulle vilja vara beroende av - så är utbudet klart begränsat i jämförelse med Canon och Nikon. Det är fakta.Det här har aldrig handlat om Terje.
I kategorin "långa diskussioner" och den kategorin kan givetvis delas upp i många underkategorier. Vadan denna nyfikenhet på min person?
Sans är väl inte riktigt det man förknippar ditt inlägg med och inlägget var så långt ifrån objektivivitet man kan komma. Om du tänkt dig att din kritik skulle ha någon som helst trovärdighet så borde du i så fall skrivit ett sansat och objektivt inlägg. Nu ser det ju bara löjligt ut.Anledningen till att jag säger Canon är att av någon anledning verkar det som om de andra icke Pentax märkesentusiasterna i denna forumtråd är mera objektiva och sansade...kanske Canon har mera missnöjda köpare?...
Svaret är:
Billigaste pris idag på Canon 600/4 : 81944kr (Nytt i Sverige)
Billigaste Pris idag på Canon 500/4 : 62470kr (Nytt i Sverige)
(Samtliga nedanstående begagnade på Ebay.)
Billigaste pris idag på Pentax 1000/11: ca 15000kr' (Flera stycken)
Billigaste pris idag på pentax 800/6,7: ca 40000kr
Billigaste pris idag på Pentax 800/4: ca 18000kr
Billigaste pris idag på Pentax 500/5,6 : ca 8000kr
Billigaste pris idag på Pentax 400/4: ca 10000kr
Billigaste pris idag på Pentax 400/5,6 : ca 7000kr (Flera stycken)
Personligen så tycker jag manuella objektiv är fullständigt ointressanta. Men har man en förkärlek för gamla manuella objektiv så kanske Pentax är av intresse. Absolut. Men nu har vi hamnat rätt långt ifrån vad den profesionella naturfotografen förväntar sig.
Vad gäller 1000/11 spegelreflexobjektiv så är ju användningsområdet minst sagt begränsat. Det skulle vara kul om någon la upp några lyckade bilder tagna med ett sånt objektiv och även information om kringutrustningen. Jag tycker inte det är konstigt att det finns "flera stycken" till salu, jag har själv haft en 500/8 spegelreflexobjektiv och de är inte särskilt användbara.
Det är fullt möjligt att många amatörer och lekmän nöjer sig med pentax (och sigma och tokina), då de inte behöver sälja sina alster. Men för de som tar fotografering seriöst är inte pentax ett verkligt alternativ. Pentax suger helt enkelt apfett och duger inte för de som vill leva på fotografering.
Inte för Terje och inte för någon annan seriös yrkesfotograf eller. Faktum och Basta.
Jag gillar K-5 också och jag har inte kritiserat någon av Pentax kamerahus. Jag har inte ens kritiserat någon av Pentax objektiv."
Jag har kritiserat bristen på pentaxobjektiv för långa brännvidder, vilket är något naturfotografer - och då inte minst yrkesfotograferna efterfrågar - det är allt.
Att ett kameramärke inte kan leverera mer än 300/4 som bästa tele suger - ja det tycker jag absolut - det duger inte i konkurrensen.
Efterfrågar man inte långa brännvidder så blir Pentax genast mycket intressantare, men det gäller knappast professionella naturfotografer och det var det som diskuterades.
Jag kan verkligen inte påminna mig om att jag sagt något sådant heller.Visst, många använder ljusstarka supertelen inklusive Terje i egen hög person, men supertelen är knappast de enda verktygen som används för naturfoto.
För min del skulle jag tycka det var väldigt omständigt att använda två helt olika system och varje gång man byter kamerahus hitta inställningar och rattar på olika ställen. Knappast idealiskt. Jag tyckte inte ens om att byta mellan 10D och 20D, trots att de var väldigt lika.Har man ändå två kameror med sig är det väl inget problem att ha två helt olika system som man använder till olika typer av bilder, och på det viset plocka russinen ur lussekatterna.
Jag föredrar helt klart att ha ett system som kan leverera ett komplett sortiment.Man använder helt enkelt de verktyg som man anser är bäst lämpade till de olika ändamålen. När Terje besökte min fotoklubb körde han IR-foto på Pentaxen och supertele på D300:an... Varför kompromissa på helheten om man kan köra flera system parallellt där man utnyttjar styrkorna och undviker svagheterna i varje system?
Det är inte mycket du undrar inte. De flesta har betydligt fler funderingar än så. Och jag tror inte ens du behöver fundera på den saken. Men jag tackar för visat intresse.