Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Många upprepar mantrat "pentax har inte objektiven som krävs" även när de pratar med amatörer som ska köpa sin första DSLR för att fota sina nyfödda.

Hur många amatörer köper sig ett 400/2.8, 300/2.8 (600/4 går ju att köpa nytt till pentax så den tar jag inte med på listan)

Du kan köpa Sigmas 120-400 istället för säg lövblåsen canon 100-400 eller sigma 500/4.5

Man kan säga att pentax har betat sig igenom alla negativiteter som canikonar har klankat på nu när de bara har "pentax har inte objektiven som krävs för profs", 3 b / s --> 7b/s, ifrån sämst på höga iso till första plats (aps-c), dynamiskt omfång, sist till först.

Autofokusen, ifrån sist, till att spöa d7000 i både bra och dåligt ljus, spöa d60 i bra ljus och knappt få stryk i dåligt ljus.

Continous autofokus, jämbördig med både d7000 och d60.

Så vi kommer att få höra Objektivsbiten länge till nu när det är det enda de kan klaga på
 
Var inte orolig, dom andra tillverkarna lär inte sitta still så snart finns det saker att klaga på igen. ;-)
 
När jag valde att gå från en Canon 400d till Pentax k-7 var det utbudet av optik som avgjorde, till Pentax fördel.

Jag ville t.ex. ha ett ljusstarkt motsvarande 70-200 för aps-c, dvs. Pentax DA* 50-135 f/2.8. Canikon har ingen motsvarighet. Jag bryr mig inte att räkna in tredjepartstillverkarna då hela resonemanget då faller(till Pentax fördel).

Även "limited"-serien har ingen motsvarighet hos Canikon. De är mycket användbara när jag vill fota diskret och framkallar inte samma besvärade miner som ofta kan uppstå när jag kommer med min DA* 16-50 f/2.8

Skulle jag få för mig att jag behöver ett 300 f/2.8 så går ju detta att få tag på rätt enkelt via ebay, så länge man har pengarna förstås.

Sist men inte mist den uppsjö av beg. vintage optik som finns med K-fattning. Dessa i combo med ihus-stabilisering och den "gröna knappen" är grymt.

Köp Pentax, jag ångrade mig inte :)
 
Det fallar knappast inom bara en kategori.

aha! ok, men med handen hjärtat och med glimten i ögat, i vilken kategori bedömer du att majoriteten av dina 18700+ inlägg hamnat?

det är ju bra att pentax får lite gehör hos yrkesfotograferna då vässar sig canikon också, just som Terje säkert har en del att tycka om pentax pos/cons
 
aha! ok, men med handen hjärtat och med glimten i ögat, i vilken kategori bedömer du att majoriteten av dina 18700+ inlägg hamnat?
I kategorin "långa diskussioner" och den kategorin kan givetvis delas upp i många underkategorier. Vadan denna nyfikenhet på min person?
 
Det är väl ett ganska vanligt debattrick att misstänkliggöra motståndaren när inte sakargumenten räcker längre?
 
Angående Terjes byte av...

Nu tycks d ju kvitta fullständigt och totalt va' F-N "fotografer" använder för "märke", optik etc...
Allt ska ju lika för.....t in i PC:n och adderas/raderas, ljugas och manipuleras...

De som förr, med all rätt och stolthet, benämndes FOTOgrafer har numera dessvärre bli'tt "bildonanister" och PC-tekniker.
 
Jag ville t.ex. ha ett ljusstarkt motsvarande 70-200 för aps-c, dvs. Pentax DA* 50-135 f/2.8. Canikon har ingen motsvarighet. Jag bryr mig inte att räkna in tredjepartstillverkarna då hela resonemanget då faller(till Pentax fördel).
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här, Tokina AT-X PRO AF 50-135/2,8 DX är samma optik som i ditt kära pentaxobjektiv och det finns att köpa till Canon (och Nikon). Så hur blir det till Pentax fördel om vi blandar in tredjepartstillverkare? Det blir väl snarare tvärtom, att Pentax förlorar alla eventuella fördelar?
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här, Tokina AT-X PRO AF 50-135/2,8 DX är samma optik som i ditt kära pentaxobjektiv och det finns att köpa till Canon. Så hur blir det till pentax fördel om vi blandar in tredjepartstillverkare? Det blir väl snarare tvärtom, att pentax förlorar alla eventuella fördelar?

Vad jag menar är att om vi blandar in tredjepartstillverkarna så finns det ju långa och ljusstarka telen till Pentax och argumenten faller. Så vi lämnar Sigma och Tamron utanför:)

Och även om vi blandar in tredjepartstillverkare så har Pentax för mig ett för mig starkt kort, limited-serien.

Och visst är Tokina 50-135 samma optik minus SDM och vädertätning. Nästan om inte alla Tokina objektiv är Pentax konstruktioner och Tokina ingår med Pentax i HOYA koncernen.
 
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här, Tokina AT-X PRO AF 50-135/2,8 DX är samma optik som i ditt kära pentaxobjektiv och det finns att köpa till Canon (och Nikon). Så hur blir det till Pentax fördel om vi blandar in tredjepartstillverkare? Det blir väl snarare tvärtom, att Pentax förlorar alla eventuella fördelar?

Kan det ha med vädertätning att göra tro?
 
Vad jag menar är att om vi blandar in tredjepartstillverkarna så finns det ju långa och ljusstarka telen till Pentax och argumenten faller. Så vi lämnar Sigma och Tamron utanför:)

Även medräknat Sigma och Tamron så är utbudet klart begränsat i jämförelse med Canon och Nikons utbud. Så nej, det är knappast någon fördel för Pentax att räkna med tredjepartstillverkarna. Skillnaden blir snarare större, då det finns fler objektiv till Canon och Nikon från tredjeparttillverkarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.