ANNONS
Annons

Terjade bilder i Saudisk IKEA-katalog

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det inte den lokala avdelningen som hade stått för terjandet? Fast de har väl samma fördomar då.

Var det inte den lokala avdelningen som hade stått för terjandet? Fast de har väl samma fördomar då.

Eftersom de inte har fördomar, då de vet hur det är i SA, så kanske de har en annan orsak? Som inte har med kvinnoförtryck att göra?

Spekulation......:
Det kanske är så att kvinnor & män står för möbelinköpen i sverige och därför är tvåkönat i katalogen, men det framförallt är män som köper möbler i SA? När kvinnor stod för det mesta av matlagningen i hemmen var det "bara" i damtidningar det fanns recept. Nu är det jämnare fördelat och fler män på bilderna?
...slut spekulation

Det är möjligt att det FÅR förekomma damer på bilderna rent lagligt, men att många rättrogna finner det stötande (eller vad man nu ska kalla det).

Inte samma som att "terja"!

Att kalla bildförändring för "terja" är inte rätt (tycker jag, och en del tidigare kommentarer ...). Terja är när man säger att bilden är äkta och att man själv har tagit den --> medan den i verkligheten är manipulerad och innehåller stulna bildelement ...
IKEA har inte sagt något om sina bilder. Och jag tror nog de har rättigheterna till bilderna hur de än är framtagna rent tekniskt.

Frågan är något annat ... ?

Men att som IKEAs press-person sa igår på TV: "Vi vet inte hur bilderna har hamnat där?" (ej ordagrant citat) är ju ren lögn! De har ju gjort katalogen i Småland, och har självklart fattat ett beslut att göra som de gjort.
Om nu media och svensk opinion säger att det var fel gjort - behöver man väl inte ljuga för att förklara sig?
Är det fel är det väl bättre att erkänna fel?
Sen är det väl märkligt att ministrar uttalar sig om en katalog för ett svenskt företag? Har de, regeringen, med saken att göra överhuvudtaget?

Jag tycker det var fel av IKEA, men så stor affär dom det blivit vet jag inte om det är ... det som var märkligast är ju att deras kvinnliga designers inte fick vara kvar!!! Om de tar bort en modell (kvinna eller man) är en helt annan sak.

Klippt från DN
"Att ”terja” innebär enligt Språkrådet att ”manipulera ett foto i bedrägligt syfte”."

så ok, bilderna är inte terjade.

Fast ofta används nog uttrycket istället för "halvtaskigt manipulerade" eller "manipulerade" i största allmänhet..

Det är möjligt att det FÅR förekomma damer på bilderna rent lagligt, men att många rättrogna finner det stötande (eller vad man nu ska kalla det).

Vet du hur det är? Jag vet. Och din fördomar är felaktiga. Kolla själv på tv från SA så ser du att det förekommer en hel del du nog skulle tro vore omöjligt i en muslimsk-totalitär stat. Bara för att de gör knäppa saker (i våra ögon sett) så behöver det inte vara fullt så knäppt som du tror i alla ämnen.

Nej jag har inte varit där, men du som vet kan väl ta och rätta wikipedia artiklarna om Saudiarabien, uppenbarligen är de fulla av fördomar.

Nej jag har inte varit där, men du som vet kan väl ta och rätta wikipedia artiklarna om Saudiarabien, uppenbarligen är de fulla av fördomar.

Står det på wikipedia att kvinnorna tagits bort från IKEA katalogen pga att kvinnor inte ska synas i SA?

Det är bara att sätta på TV från SA så kan du se kvinnliga programledare utan slöja med västerländska kläder och byxor, och i samma program män med traditionella SA kläder och slöja.

Det finns inget i media från SA som tyder på att de inte vill ha kvinnor på bild i en katalog. Inget.
Däremot i media från oinsatta i Sverige...

Hur tolkar man detta?

Mycket väsen för ingenting sa kärringen när hon klippte grisen. Undrar hur det hade låtit om man tagit bort alla män? Troligen hade det varit knäpptyst. Det gäller ju att vara politiskt korrekt. Gärna bortom förnuftets gräns.

Alternativ tolkning:
Männens plats är i hemmet för att ta hand om barnen. Kvinnorna saknas eftersom de arbetar på annan plats eller är på resa.
Alla nöjda?

Står det på wikipedia att kvinnorna tagits bort från IKEA katalogen pga att kvinnor inte ska synas i SA?

Det är bara att sätta på TV från SA så kan du se kvinnliga programledare utan slöja med västerländska kläder och byxor, och i samma program män med traditionella SA kläder och slöja.

Det finns inget i media från SA som tyder på att de inte vill ha kvinnor på bild i en katalog. Inget.

Brukar inte försvara svensk media men i det här fallet är det ju så att företaget som driver IKEA i SA valt att plocka bort kvinnorna. Det måste ju finnas något motiv till att företaget väljer att göra så. Jag kan bara se två huvudspår:

1) Kommersiella övervägande, man tror man kommer sälja bättre utan kvinnor i katalogen.

2) Icke kommersiella övervägande, dvs företagets ledning har etiska/religiösa bevekelsegrunder för sitt beslut.

Och i SA. Jag har själv den Saudiska utgåvan hemma. Det finns skillnader på bilderna i den UAE och den SA anpassade utgåvan. Men de har inte slöjor på ngn bild, eller färre kvinnor. Däremot finns det inga bara axlar, vilket det finns i UAE utgåvan.

Det är också ofta så att det är svårt att dra någon slutsats av villkoren i ett land efter vad som eventuellt är acceptabelt för en läsekrets av veckotidningar eller månadsblad av denna karaktär. Ibland tillåter man att viss press och litteratur säljs. Däremot kan det vara en helt annan sak om folk inte förstår att de bara ska läsa och inte leva det de läser och de problemen har man nog fortfarande en hel del av i Saudia..

Så var det när jag var i Brasilien 1971. Då var landet en ganska hårt militärdiktatur enligt ganska typisk sydamerikansk modell. Min kompis brasilianska vän ägde en bokaffär som var lite av en samlingspunkt för intellektuella. Där fanns böcker att köpa om om kulturrevolutionens Kina, Marx och Lenins standardverk. Che Guevaras och Edouardo Galleanos verk bl.a. "Latinamerikas öppna ådror" som just kom i sin första version det året.

Bokhandeln övervakades diskret, men den stängdes inte och denna subversiva litteratur gick alltså hela tiden att köpa. Det hölls studiecirklar i bokhandeln där en hel del vänsterintellektuella deltog. ....MEN, mista försöka att omsätta några omstörtande idéer i verkligehetn på gatorna slogs ner mycket konsekvent och brutalt som på de flesta andra håll i Latinamerika vid denna tid.

Badturism skulle väl knappast vara möjlig överhuvudtaget i Saudia om den inte skedde i mycket skyddade "gated communities".

och prostitution finns alltid, även i Saudia men jag undrar verkligen om den skulle kunna existera öppet och välorganiserat på klubbar i det landet någon längre tid inne de religiösa skulle ingripa.
Ja det finns badturism. Men du ser inga inhemska kvinnor på stränderna. Däremot inhemska män som gärna studerar strandlivet. O det är pengar i det men jag har ingen aning om hur stor industrin är.

Ja prostitution finns överallt.
I Iran förekommer ingen "prostitution" men det funkar ypperligt att vigas av en betald mulla för att sedan ta in på ett hotell en stund o sedan aldrig mer ses.

Men det här är definitivt OT

fel

Jag tycker det är JÄVLIGT dåligt av fotosidan att tillåta rubriken "terjade bilder".

MOBBING MOBBING MOBBING !!!!!

Jaha ok, så jämställdheten är minst lika långt framme där som i resten av västvärlden då, det har du sett på tv. Så det är alltså IKEA som förtrycker, inte den överdrivna religionen de försöker anpassa sig till.

Det kanske finns en enkel förklaring.

Kvinnorna får ju inte köra bil, så hur ska dom få hem alla emballagen från IKEA ?
Bussarna är överfulla, så att klämma in bokhyllan Billy där verkar svårt.

Därför är kvinnorna hemma och lagar bra mat till mannen, för att denna ska få kraft och tålamod att skruva ihop prylarna.

Bilderna är antagligen producerade med fel ingångsvärden, och då behövdes en enkel redigering, och vips så speglades verkligheten.

Jaha ok, så jämställdheten är minst lika långt framme där som i resten av västvärlden då, det har du sett på tv. Så det är alltså IKEA som förtrycker, inte den överdrivna religionen de försöker anpassa sig till.

??? Att kvinnorna inte har samma rättigheter som vi anser är normalt är inte automatiskt = ALLA dina fördomar är rätt.

Ja, kvinnor anses väldigt lågt stående i SA jämfört med män
Nej, kvinnor saknas inte andra trycksaker i SA

Är de två sakerna svårt att få ihop? Jag ser de inte som motsatsförhållanden.

...

Hmmm....
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klistrar-over-bilder-pa-kvinnor_7543748.svd

Man ska ha klart för sig att i SA är det förbjudet att se satellit-TV och inneha parabol - så oavsett vad som visas i dessa kanaler så är de inte officiellt avsedda för den inhemska marknaden. (Att sen efterlevnaden av förbudet är milt sagt lågt att att paraboler är praktiskt taget var mans egendom är en annan fråga)

Men kort sagt : Jag tror mer på Järpe än fiolmattias och andra tyckare när det kommer till Islam och Arabstaters officiella värderingar och tillämpning av dessa.

Vad är det som säger att den svenska normen är globalt allmängiltig och inte bara en loal kulturyttring av en extremt liten population (mindre än en ynka promille av världens befolkning). Att vi "valt" ett system där kvinnor ska förvärvsarbeta och att då tvinga kvinnorna både till hushållets sysslor och förvärvsarbete ter sig ju orättvist. Men om man har egna hemmet som sitt jobb istället för andras hem (RUT) vad är skillnaden egentligen? Vem som betalar ut "lönen"...
Ska riksdag bestämma hur fördelningen av förvärvs och hushållsarbete fördelas i en familj eller ska vi anse att vuxna och myndiga människor kan betsämma det själva?

I Sverige har vi människor som anser att invandrare (och turister) ska ta seden där dom är men svenska företag ska ta sevenska seder dit dom kommer?
----
Med detta sagt så vill jag poängtera att jag anser att arbetsfördelningen i ett hushåll ska vara rättvis, att jag inte anser att kvinnor ska "tvingas" vara hemma eller att Saudi Arabien har ett styrelse skick eller lagstiftning som jag anser bättre eller eftersträvansvärd.

Bara att vi ska ha ett perspektiv att den i vårt samhälle förhärskande och politisk korrekta åsikten inte nödvändigvis är den enda rätta...

Men kort sagt : Jag tror mer på Järpe än fiolmattias och andra tyckare när det kommer till Islam och Arabstaters officiella värderingar och tillämpning av dessa.

Han är en betydligt större auktoritet än mig :)

Men likväl säger han att det "handlar troligen om", tå han är en tyckare med.

Sen finns det en massa markbundna kanaler i SA, många av dem är stadsägda. Al-Ikhbariya är en satelitkanal ÄGD och STYRD av regeringen i SA, och de har flera kvinnliga programledare.

Kolla lite fakta själv och tro inte på allt du hör, vare sig på mig eller Järpe.

ANNONS