Erik Schalin
Aktiv medlem
Klart jag vet vad en influencer är.En influerare är en person med socialmedialt inflytande (ofta mätt i antal tittare, men också i detaljer såsom åskådarnas engagemang) som sponsras av företag att ofta fördolt visa upp företagets produkter, inte sällan som en del av ett livsstilsuttryck. Det är ett hyfsat nytt fenomen som bidrar dels till att vi i Sverige använder det töntiga engelska uttrycket helt ogenerat, och lagstiftningen sakta försöker hanka sig ikapp med regleringar för att skapa en känsla av ordning och rätt.
Sedan, angående din andra kommentar om vad som ingår i retuscheringsbegreppet. Precis som Fredrik skriver så får du svar om du vänder dig till lagtexten eller läser artikeln och tar in de dimensioner som lagstiftarna rimligtvis har i åtanke att reglera. Vi behöver inte göra den här tråden till amatörernas filosofiska rummet i ett försök att över-problematisera.
Men det är ngt helt annat att definiera det i en lagtext. Men propositionen verkar ringa in det rätt heltäckande, tom politiker ingår i begreppet.
O andra sidan så gäller inte lagen om reklamen riktar sig till vuxna, så det är väl bara o visa reklamen, nån följare är väl vuxen.