Annons

Terjade bilder i Saudisk IKEA-katalog

Produkter
(logga in för att koppla)
Men varför? Både tidningar och tidskrifter från SA innehåller bilder på kvinnor. Även utan slöja. De har ju till och med modetidningar med västerländskt mode och klädda kvinnor där...

Mycket väsen för ingenting sa kärringen när hon klippte grisen. Undrar hur det hade låtit om man tagit bort alla män? Troligen hade det varit knäpptyst. Det gäller ju att vara politiskt korrekt. Gärna bortom förnuftets gräns.

Menar du att det inte är fotografier? Jag är skeptisk; har du något stöd för din utsaga?

Per.

Delar av bildmaterialet i IKEA-katalogen är sedan sex-sju år 3D-renderingar. Det har gradvis ökat och snart är runt 1/4 av bilderna datoranimationer, inte foton.

Det är över huvud taget mycket vanligt i reklambilder numera.

Större delen av en IKEA-katalog är renderad medelst datorer ändå. Kan nog egentligen inte ens åminna mig att människor figurerar i någon nämnvärd utsträckning alls i katalogen, för den delen.

Jaså. Några av dessa icke-människor har iaf figurerat i pressen i dag och berättat om hur det känns att bli bortredigerad.

Om nu bilden hade varit datorgenererad och sedan kulturanpassade till västvärrlden genom att man monterat in människor i bilden. men avstått från det i t ex Saudi Arabien.
Hade det påverkat er syn på händelsen.
Vilken skillnad är det på att kulturanpassa en bild för väst resp. öst.

SPelar annat större roll t ex att av 29 bilder på kök på Ikea.com/se är 24 utan människor.Av de återstående är 1 med en med ensam man + barn i vardagssyssla, 2 blandat och 2 med kvinnor som lagar mat och passar barn...

Jag tycker så här:

Att ett företag har olika marknadsföring i olilka länder är inget ovanligt. Canon t ex har ju inte ens samma namn på sina instegskameror i USA och Europa!

Om ett saudisk företag vill marknadsföra sig i Sverige så är nog sannoliikt stor att de anpassar sitt säljmaterial och använder en annan utgåva här än på hemmamarknaden. Varför skulle inte ett svensk företag göra motsvarande?

Att Saudi Arabien har en annan kvinnosyn än i Sverige är välkänt. Likväl tycks vi upprätthålla förbindelser med dem, köpa deras olja, bygga deras vägar etc. Ibland är pengar viktigare än idiologi.

Regeringens represant tar till brösttoner och kritiserar IKEA i TV. Kastar man inte sten i glashus? Man kräver att svenska företag skall påverka Saudiarabiens kultur men att lägga politiskt tryck på Saudi, det tycks man vara försiktig med. Skenheligt.

Ur ett fotografiskt perspektiv är diskussionen inte så intressant. Det är välkänt att de flesta reklambilder är "manipulerade". Man lägger till och tar bort allt efter behag, inget konstigt i det.

Tråden har fått en olycklig rubrik då "Terjade" bilder torde syfta på en helt annan företelse.

Om nu bilden hade varit datorgenererad och sedan kulturanpassade till västvärrlden genom att man monterat in människor i bilden. men avstått från det i t ex Saudi Arabien.
Hade det påverkat er syn på händelsen.
Vilken skillnad är det på att kulturanpassa en bild för väst resp. öst.

SPelar annat större roll t ex att av 29 bilder på kök på Ikea.com/se är 24 utan människor.Av de återstående är 1 med en med ensam man + barn i vardagssyssla, 2 blandat och 2 med kvinnor som lagar mat och passar barn...

Intressant frågeställning.

På ytan är svaret hyfsat enkelt: Reklambilder har inget som helst dokumentärt syfte, de är till för att väcka känslor. Så om man drar bort, lägger till eller förändrar, det är upp till den som skapar budskapet. Man kan säga at tdet inte är underligare än att man tar ut svängarna i en tecknad serie eller att vi noga väljer vilka ord vi använder respektive undviker när vi argumenterar.

Men funderar man lite vidare är saken inte lika glasklar eller enkel.

Vi har ju en annan återkommande debatt: manipulerandet av människorkroppar och ansikten i reklam. Hud slätas ut, midjor och höfter blir smarare, kinder förändras, ögon förstoras ... Listan kan göras lång. De flesta tycker nog det här är en rätt obehaglig hantering som riskerar att gradvis ge oss allt märkligare idéer om hur vi själva bör se ut. Framför allt ger det oss en massa obehagliga känslor om att människor bör se ut på ett specifikt sätt - att man inte riktigt är bra om man avviker från den av reklammakare upprättade kroppsnormen.

I fallet med IKEA:s bild så säger det väl mest en hel del om hur långt företag vill gå för att inte riskera att reta upp en grupp kunder - och hur lätt sådana ambitioner slår tillbaka och istället retar upp andra kunder. På en nivå kan ju kulturell anpassning av reklam vara en artighet: En del av den reklam jag ser i andra länder skulle nog här i Sverige uppfattas som unket och obehagligt sexistisk. Gör företag fel som klipper bort sådana bitar ur sin reklam inför visning i Sverige?

Om ett företag för en reklambild klonar in en terrängbil på en snygg strand helt enkelt eftersom det är billigare (och kanske mindre skadligt för en känslig strand) att göra så jämfört med att ta bilden - det har jag inga som helst invändningar emot. Eller, för att ta ett exempel från fotografen Peder Sundström: Han har en bild som visades rättvänd i annonser i Asien, men visades spegelvänd i Europa. Varför? För att bilden skall förmedla ett intryck om att vara på väg ut på äventyr. Vilket innebär att röra sig från vänster till höger i vår västerländska kultur, men att röra sig från höger till vänster i bland annat Asien. Sådant tycker jag bara är en helt begriplig kulturell anpassning.

Men när man börjar klona om oönskade former hos människokroppar, eller klona om oönskade typer av människor (kvinnor i Saudi) ... Det tycker jag vittnar om en obehaglig människosyn. Och en brist på civilkurage att stå för vissa enkla grundvärden. Sedan kan man fundera vart man skall rikta den tyngsta kritiken i IKEA-fallet: Bristen på civilkurage hos IKEA eller bristerna i människosyn bland dem som har makt i Saudiarabien.

Senast ändrad:
Jag tycker att det verkar som om ni har fördomar ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Jamila

Men den tidningen ges väl ut i Dubai. Dubai är väl något annat än Saudia. Dubai är väl betydligt mer öppet än Saudia inte minst därför att man satsat på vanlig turism. Det är nog inte helt förenligt med en alltför nitisk religiös polis. I Saudia är ju en stor del av turismen religiöst betinngad och det är väl knappast badturism man tänker på när man tänker på Saudisk turism utan mer på pilgrimsfärder till de viktigaste religiösa platserna. Badturism skulle väl knappast vara möjlig överhuvudtaget i Saudia om den inte skedde i mycket skyddade "gated communities". En del sådan t finns säkert och prostitution finns alltid, även i Saudia men jag undrar verkligen om den skulle kunna existera öppet och välorganiserat på klubbar i det landet någon längre tid inne de religiösa skulle ingripa.

Wikipedias landbeskrivning av Dubai kan följande läsas:

"Prostitution, although illegal, exists in Dubai. Research conducted by the American Center for International Policy Studies (AMCIPS) found that Russian and Ethiopian women are the most common prostitutes, as well as women from other African countries, while Indian prostitutes are part of a well organised trans-Oceanic prostitution network.[60] A 2007 PBS documentary entitled Dubai: Night Secrets reported that prostitution in clubs is tolerated by authorities and many foreign women work there by choice.[60][61]"

Så åter igen: Jag undrar verkligen om känd välorganiserad prostitution som det talas om här på klubbar verkligen skulle tolereras i Saudia av idag. Jag har inte varit i Saudia men i ett antal andra muslimska länder och områden och det är väldigt olika hur det ser ut i de olika länderna och delarna i den kulturen. Så Saudia och Dubai ligger nog en bra bit ifrån varandra på den skalan.

Fördomar kan man ha åt alla håll :).

Jag kanske ska förtydliga, den ges ut i 2 upplagor med minimala skillnader. Tidigare en i London och en i SA, numera en i UAE och en i SA.

IKEA försöker anpassa sig till ett muslimskt land och deras (i våra ögon) tillhörande märkliga kvinnosyn. Fördömer man religionen, eller landet? Nej man fördömer IKEA. Märkligt...

IKEA försöker anpassa sig till ett muslimskt land och deras (i våra ögon) tillhörande märkliga kvinnosyn. Fördömer man religionen, eller landet? Nej man fördömer IKEA. Märkligt...

IKEA har INTE anpassat sig efter SA, utan efter sina fördomar, som verar vara samma som dina, alltså att kvinnor inte får förekomma på bild. Vilket är felaktigt.
I SA är det bara 1 som inte får förekomma på bild. Och det är en man och inte en kvinna....

ANNONS