Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter till G7

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som provat telekonverter på G7:an?
Är den smidig att använda? Bildkvalité?
Jag står nämligen i valet och kvalet mellan S3 och G7,och det enda som hindrar mig från att köpa den sistnämnda är att den "bara" har 6X zoom...

Hej!

Förlåt att jag lägger mig i här utan att ha svar på din fråga, Roger. Men jag har själv en Powershot S3 IS och är lite nyfiken på hur en telekonverter skulle fungera till den, trots att den redan har 12x zoom.

Jag vet inte om det är exakt samma telekonverter till S3 IS som till G7, men så olika kan de inte vara om det inte är samma. Då menar jag Canons egna modeller. Kanske finns det telekonverter av andra märken som funkar till G7 och S3 IS, jag vet inte.

Så jag är också nyfiken. Bildkvalitet, smidig att använda, fokusproblem etc? Samma frågor som Roger.

Mvh.
Lasse C

Jag har en Canon Powershot S2 IS som jag köpte teleconvertern till, och jag har faktiskt inte använt den mer än till några provbilder. Jag blev inte särskilt imponerad över resultatet. Det är möjligt att jag skulle gett den fler chanser, övat och provat ut i vilka situationer den funkar bäst, men det blev aldrig av.

Alla fel som redan finns i en "superzoom" förstärks ju, och använder man inte stativ på längre brännvidder blir det helt enkelt inte bra.

Särskilt smidig att använda är den väl inte heller, man måste sätta på ett rör som håller den, och inte glömma att ändra inställning till converterläge i kameran, omvänt ändra tillbaka och ta bort hållaren för att återgå.

Jag har nyligen skaffat en DSLR i stället, så det lär inte bli mer provande av convertern till kompakten.

Hej Lasse o Christer!
Tack för era inlägg.Man vill ju ha "allt",men inte släpa på en tung utrustning.Förr gick jag alltid omkring med systemkameran om halsen,även utvadad i Mörrumsån,ofta med 400mm tele på (kungsfiskaren kunde ju komma förbi...),men nu vill jag bara ha en kompaktkamera i en vattentät ficka, och kanske en konverter...
Det finns många på t.ex. Ebay,men "provbilderna" i annonserna vågar man nog inte lita på...

Jag hade samma inställning som du Roger, när fotointresset vaknade ur sin djupsömn och den analoga utrustningen inte var lockande längre. S2:an var svaret på mina önskningar, men så ville jag mer igen så det blev en digital systemare trots allt.Men kompakten har eget rede i väskan! ;-)

För att återgå till converter, jag tror att man skall ha tämligen nedskruvade förväntningar på en sådan. Får se om jag ids ta en försöksserie senare, blir det någorlunda hyfsat kan man ju sälja den.

aasaboe skrev:
Jag har en Canon Powershot S2 IS som jag köpte teleconvertern till, och jag har faktiskt inte använt den mer än till några provbilder.

Alla fel som redan finns i en "superzoom" förstärks ju, och använder man inte stativ på längre brännvidder blir det helt enkelt inte bra.

Särskilt smidig att använda är den väl inte heller, man måste sätta på ett rör som håller den, och inte glömma att ändra inställning till converterläge i kameran, omvänt ändra tillbaka och ta bort hållaren för att återgå.

Jag har nyligen skaffat en DSLR i stället, så det lär inte bli mer provande av convertern till kompakten.

Hej!

Ja, det där låter ju inte så där väldigt roligt, Christer. Jag gick just in på på Cyberphotos sida och läste om telekonverten. Den ökar bara zoomen till 1,5 gånger det befintliga. Kanske är det normalt för en telekonverter, jag vet inte, men den relativt lilla zoomökningen i kombination med krånglet som Christer beskriver låter inte som att det är värt pengarna och mödan för min del. Speciellt det där om att behöva använda en adapter till den och att behöva ställa om kameran när man växlar mellan med/utan telekonverter. Jag glömmer ibland redan att ställa om saker som ISO och annat. 12 gånger zoom räcker rätt långt som det är.
Förresten, Christer, vad är DSLR?

12x zoomen på S3 IS fungerar bra annars, tycker jag. Det går ofta bra att ta skarpa bilder på fri hand med full zoom. Ibland kan bilder tagna med full zoom få en lite speciell "karaktär" över sig som det är svårt att sätta fingret på riktigt vad det är, men det är inget jag upplever som ett problem.

Så mitt råd till dig, Roger, skulle nog bli, om hög zoom är viktigt för dig, satsa på S3 IS, annars har ju G7 andra fördelar framför S3 IS, 10 megapixel t ex mot S3 ISs 6 megapixel.
Jag har inte lyckats hitta om G7 har det, men G6 hade i alla fall mer än ett C-läge, alltså det fotograferingsläge där man kan spara önskade fotograferingsinställningar som man ofta använder så att man snabbt kan ratta in dem. S3 IS har bara ett och jag saknar att den inte har fler. Tre eller fem skulle räcka långt för mig, men ett tycker jag är lite för lite.

Annars tror jag nog för egen del att jag skulle ha mer nytta av vidvinkelkonvertern till min S3 IS, även om det även där krävs adapter och förmodligen också omställning av kameran.
När man fotar i naturen kan man ju inte backa hur mycket som helst överallt. Det finns ju sjöar, stup och annat som gör att man får stå där man står, även om man skulle vilja få in lite mer i bild.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Lasse C skrev:
Hej!

Förresten, Christer, vad är DSLR?

En sån där Digital Singel Lens Reflex osv, alltså en systemkamera. Det blev en Eos 30D, Canonismen sitter i sedan tonåren...;-)

Vidvinkelkonvertern har jag ingen egen erfarenhet av, jag hamnar oftast på långa brännvidder, men jag förmodar att vidvinkeln funkar betydligt bättre än televarianten. Teletillsatsen var närmast en besvikelse, med reservation för att jag kanske skulle gett den fler chanser.

När man börjar fundera på att skaffa de här tillsatserna skall man nog överväga att byta till systemkamera i stället. Man har ju definitivt börjat närma sig behovet av en sådan när tillsatserna börjar locka, och det råder ingen tvekan om vilket som är bäst om intresset och önskningarna ökar bara litet till.

Hej!
Kan meddela att det blev en G7:a, trots allt...får väl se om det känns "nödvändigt" med en telekonverter så småningom.I så fall lovar jag att återkomma med mina åsikter.
Jag vet att jag inte skulle ta med en systemkamera överallt,och alltid.Och då kan man ju ge sig f-n på att det ena motivet efter det andra uppenbarar sig...:0)
Mvh Roger

Lycka till Roger!
Det blir säkert bra, argumenten är goda -hade samma själv när jag köpte S2:an. Och OM du skulle komma underfund med att du vill ha en systemare senare har du ju en bra andrakamera ;-)

Jag ahr ingen erfarenhet av konverter till en Canon, men på min gamla Olympus 5050 köpte jag en raynox konverter, och den fungerade jättebra tycker jag. Den gav i praktiken mindre förluster i skärpa och ljus än vad min konverter till DSLR:en ger. Baksidan var att den var stor och klumpig. Men jag tyckte ändå att den var bra att ha i vissa lägen. (Det var ju på tiden när DSLR:er var för dyra för en normalintresserad normalinkomsttagare)

aasaboe skrev:
När man börjar fundera på att skaffa de här tillsatserna skall man nog överväga att byta till systemkamera i stället. Man har ju definitivt börjat närma sig behovet av en sådan när tillsatserna börjar locka, och det råder ingen tvekan om vilket som är bäst om intresset och önskningarna ökar bara litet till.

Hej!

Helt riktigt. Jag har i alla fall tänkt byta upp mig till en systemkamera så småningom, så att hålla på att krångla med utbyggnader av kompakter är nog ingen bra idé, åtminstone inte i mitt fall eftersom det redan är så många andra fördelar hos en systemkamera som jag saknar.

Roger Nilsson skrev:
Jag vet att jag inte skulle ta med en systemkamera överallt,och alltid.Och då kan man ju ge sig f-n på att det ena motivet efter det andra uppenbarar sig...:0)
Jag ler igenkännande. Ja, det är så typiskt. Sedan jag skaffade kamera och började bli ordentligt fotointresserad är det nästan otänkbart att gå utanför dörren utan kameran. Man vet ju aldrig...

Känner jag mig själv rätt skulle det vara lite lockande att släpa med mig den systemkamera jag så småningom väljer överallt, men en S3 IS eller liknande räcker ju faktiskt rätt långt för oförutsedda guldtillfällen.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar