Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar om kritik och onödiga trådar.

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
Jag ska börja med att sammanfatta en text ur ett häfte som jag gång fick inför en B-uppsats när jag läste vid universitet.

"Konstruktiv kritik ska bland annat vara uppmuntrande, beskrivande och förklarande. Konstruktiv kritik ska inte svida för då är kritiken av en annan art".

Anledningen till att jag tar upp denna sammanfattning är för att det ibland förekommer kritik som är så dålig och destruktiv att det är trist att läsa. Hur ska en nybörjare kunna förstå och utvecklas när kritiken bara tar upp och belyser det negativa med en bild? Vad tillför alla ettor som är grundade på "usch bilden tilltalar mig inte"? Utvecklas vi bättre om vi får höra vad som är fel, men samtidigt inte får förslag på hur det i stället kunde göras?

Jag tycker detta är minst lika viktigt, om inte viktigare, än vilka bilder som anses vara tillräckligt bra för att plats på Fotosidan, eller om några "kompiskommenterar" till varandra, eller kanske sätter för höga betyg. Det sistnämnda uppmuntrar i alla fall.

Borde det inte finnas riktlinjer om hur vi ger konstruktiv kritik?

En annan sak som jag tycker är trist, är en tråd som enbart handlar om att kasta skit på varandra. Jag tänker inte nämna den utan tror många vet vilken det handlar om.

Om nu exempelvis någon känner att en kommentar är ett angrepp mot ens egen person, kan inte denne lösa det utanför Fotosidan genom exempelvis mejl? Jag tycker det är ganska olustigt att en sådan tråd har fått varit igång, där det många gånger spårat ut och ordvalen varit på väldigt låg nivå. Det är väl ganska självklart att om någon gör ett häftigt angrepp på någon, är det väl någonting som får klara upp utanför Fotosidan, kanske tillsammans med dem som driver sidan. Det är inget som ska tas upp i ett "offentligt" forum där vem som helst kan lägga sig i och börja ta parti hit och dit och tillslut blir det bara pannkaka av allt.

Jag tycker att Fotosidan är bra. Sidans utformning och användarvänlighet är bättre än många andra och de nya uppdateringarna tycker jag blev lyckade. Jag tycker nog sidan är en av de bättre på nätet och då är det lite synd att vi alla inte tar ansvar för att skapa en bra trevnad.

/Marcus

Håller med dig Marcus. Angående bildkritik förstår jag mig inte på de som ger en trea i betyg utan att skriva vad som inte är bra och kan bli bättre med bilden. Själv fick jag en gång en trea med motiveringen ungefär "En mycket fin bild men jag tycker den är lite vanlig och tråkig.". Det tyckte jag var bra skrivet. Mycket bättre än om det bara stått "En mycket fin bild", som man ibland kan se. Ger man ett lågt betyg får man förklara vad som inte är bra och kan göras bättre.

OscarH skrev:
Ger man ett lågt betyg får man förklara vad som inte är bra och kan göras bättre.

Jag håller med! Dock tycker jag även att det är kul att få veta vad som är bra när man får höga betyg.

Jag har visserligen slutat både att ge betyg och att ta emot dem, men när jag satte ut betyg försökte jag motivera varför både när jag gav höga och låga betyg.

Absolut. Visst är det mycket roligare när folk beskriver varför bilden är värd ett högt betyg. Själv har jag också slutat ge betyg i stort sett. I bland kan jag dock inte hålla mig utan måste bara få ge en femma...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar