Bra, det var ungefär som jag trodde
Jag vet att jag uttrycker mig dåligt ibland, men det är lätt hänt när det blir "alla mot en" som i det här fallet, hehe.
maxzomborszki skrev:
En annan metod är att tänka efter om man skulle säga samma sak till personen om de stod framför ansiktet på en själv eller om man kanske skulle sagt det på ett annat sätt.
Då skulle man inte ha många tänder kvar vid det här laget:-D
Nä, jag tycker nog att man kan vara lite mer bitsk på internet utan att det skadar. Det är ju en frihet på så vis att man
verkligen kan skriva vad man egentligen tycker, vilket kan generera alldeles för mycket problem IRL. Jag är väldigt ödmjuk och trevlig i verkligheten kan jag lova, men jag har precis samma åsikter. Jag nämner dem inte förrän nån frågar däremot;-)
HDFS) (KGS skrev:
Skillnaden är inramningen. Fotosidan är en seriös sida för fotointresserade, det ger automagiskt bilderna en "kvalitetsstämpel" som de inte får, ens om det är samma bilder, om de presenteras på en porrsite. Å andra sidan händer det att riktigt bra bilder hamnar som "omslagsbilder" för porrsiter. Troligen stulna bilder som används för att locka in folk.
Själv blev jag bannad från en site en gång för att jag la upp en bild av Odd Nerdrum. Ett ganska tydligt självporträtt om man säger så. Och det var inte för det uppenbara upphovsrättsbrottet jag blev bannad *s*. Rätt bild på rätt plats = grönt ljus. Rätt bild på fel plats = rött kort
Precis, och det är ju det som är så (o)lustigt. Porr går bra att klaga på minsann, men inte lättklädda bilder som är "konstnärliga", fast det i praktiken inte är någon som helst skillnad.
Mattsen skrev:
Många tjejer älskar att visa upp sin "sexiga sida" och "egga" mannen. Så du menar att bilder som är "sexuellt upphetsande" per automatik är objektifierande & sexistiska trots att det många gånger är tjejens eget val?
Nä, jag har inget emot bilderna i sig, oavsett om det gäller porr eller den typ av bilder vi talar om. Det jag tycker är tråkigt är att tjejerna på bilderna nog inte förstår att de objektifierar sig själva genom sitt agerande, och hjälper till att få många människor att må dåligt, samt skruva upp märkliga ideal.
Vi som är vuxna förstår väl hur det hänger ihop, men unga tjejer som ser såna bilder kan ju lätt känna sig mindervärdiga.
Sen tycker jag ofta att bilderna är rent dåliga fotografiskt. Det blir bara nån slags ursäkt för att få visa upp en snygg kropp. Men det hör kanske inte hit.
Vi (jag och mina modeller) har mååånga gånger tagit fram bilder där tjejen är "sexig" och vi har sedan tillsammans kikat på bilderna och ofta varit riktigt nöjda med resultatet.
Du, som många andra feminister, verkar vilja få oss att tro att det absolut inte finns några kvinnor som frivilligt vill bli fotograferade på det här viset, och att bilder som dessa alltid skapas av män. Jättefel i första fallet och lika fel i det andra. T om här på FS så är det vanligt med kvinnor som tar den här type av bilder.
Jag är inte feminist. Snarare antifeminist. Men jag tror att "frivilligheten" beror på omvärldens ideal, inget annat. Det har blivit nåt slags krav att man ska se ut som [infoga valfritt ord som beskriver en överdrivet sexuellt utmanande kvinna]. Kolla hur småtjejer klär sig! Det är ju helt vansinnigt. Varför vill man se ut så? Jo, för att få uppmärksamhet och känna att man är något förstås. Finns det inte andra sätt att göra det än att exponera sin kropp så mycket det bara går?