Annons

Tål inte utvikningbrudar kritik??

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ser ut som, ja vadå?

Om man inte gillar såna bilder kan man ju skriva det och inte att hon ser ut som ett luder, för hur ser ett luder ut egentligen?, och är dom mindre värda som människor?

Nu har jag ingen bild på ett luder men vill man se så kan man ju titta här www.sihteeriopisto.net, bortsett från vissas val av poser tycker jag dom ser rätt vanliga ut, ska man då dra slutsatsen att vanliga tjejer ser ut som luder? en del strickt religösa tycker nog det men jag är inte en av dom.

Man behöver inte kalla nån för nåt negativt, det går att uttrycka sig bättre.

Det finns föresten en hel del tjejer av exempelvis asiatiskt ursprung som hela tiden får höra av främande människor att dom är horor bara för att dom ser ut som dom gör. Hur kul kan det va för t.ex. en adopterad flicka att helt plötsligt när hon börjat få bröst inte längre ses som ett söt mörkt-barn, utan istället som en importerad hora när hon går på stan med sin svenska pappa? Just bara för att hon "ser ut som..."

Makten skrev:
Jag hånar ingen. Jag tycker att det är tragiskt, för det kan få henne att se ut som ett [jaja, ni fattar]. Det var nog inte tanken nämligen.

Nu förstår jag bättre. Det är varken fotografen eller tjejen som har gjort läpparna fylligare och brösten större som är problemet.

Det är DU Martin, och andra som med eran fantasi ser kvinnan som ett luder.

Jag har hängt med i tråden från början och förstår fortfarande inte varför man ska kritisera MODELLEN i detta sammanhang?

Martin, kritiserar du bodybuildare lika hårt?

Folk som gått ner i vikt?

Folk som opererat bort sin kran till näsa?

Var går gränsen? Är det avundsjuka? Har du blivit sårad av en tjej med silikonbröst?

Fotosidan är ett öppet forum för ALLA bilder således även Slitz, Café, FHM och Moore bilder. Det är bara och acceptera och sluta titta eller hitta en sida som bara publicerar bilder på äpplen eller något annat intressant och konstnärligt.

Alla har väl trots allt olika mål med sina bilder om det så må vara att upphetsa eller väcka andra tankar. Sedan att idealet är som det är idag, ja ska man förändra det så får man ta till andra sätt än att kritisera fotograf/modell på ett trots allt litet forum.

Mattsen skrev:
Nu förstår jag bättre. Det är varken fotografen eller tjejen som har gjort läpparna fylligare och brösten större som är problemet.

Det är DU Martin, och andra som med eran fantasi ser kvinnan som ett luder.
Nu är vi där med läsförståelsen igen.

"Han ser ut som en ångbåt"
"Han är en ångbåt"

Ser du skillnaden?

Rolf E skrev:
Det är väl ändå rätt uppenbart att den här [bildlänk raderad /admin] bilden är sexistisk, exploaterande och objektifierande av kvinnan/kvinnokroppen. Är det inte denna kvinnosyn som vi försöker komma bort ifrån i vårt samhälle. Och fotosidan är väl en del av vårt samhälle och inte en isolerad ö?
Både mannens och kvinnans kropp kan framställas på ett vackert och konstnärligt sätt så som konstnärer har gjort i alla tider. Denna bild med sin anspelning på sex är dock knappast ett exempel på detta.

Rolf E

Vad snackar du om? Hela ditt inlägg är en enda stor kränkning mot tjejen på bilden.
Varför skulle inte hon som alla andra tjejer ha rätten att söka upp (eller på annat sätt komma i kontakt) en duktig fotograf som Lars Uddén?
Hon är garanterat stolt över sin look och det tycker jag hon ska vara också. Hon vill visa upp sig för världen och det gör hon rätt i. Och det är ett stort plus att hon låter en fotograf med renomé ta bilderna.

Och varken du eller någon annan har knappast rätten att fundera äver om hon har gjort några "ingrepp" eller ej. Det är hennes ensak.

Tror inte att jag pratade om några "inlägg".
Jag pratade om att bilden är sexistisk vilket i varje fall för mig är helt uppenbart, duktig fotograf eller ej.

Rolf E

Mattsen skrev:
Och varken du eller någon annan har knappast rätten att fundera äver om hon har gjort några "ingrepp" eller ej. Det är hennes ensak.
Man behöver knappast fundera över det i detta fallet, men varför skulle man inte ha rätt till det menar du?

Någon enstaka gång på någon modellbild har jag frågat om plastkirurgen eller photoshop var "boven" och den gången var svaret photoshop (vilket jag misstänkte starkast med..) Kan alltså vara en relevant fundering även i en bildkommentar tom.

lottawe skrev:
Man behöver knappast fundera över det i detta fallet, men varför skulle man inte ha rätt till det menar du?

Någon enstaka gång på någon modellbild har jag frågat om plastkirurgen eller photoshop var "boven" och den gången var svaret photoshop (vilket jag misstänkte starkast med..) Kan alltså vara en relevant fundering även i en bildkommentar tom.

Uttryckte väl mig inte helt rätt där. Jag menar att man inte ska falla för frestelsen att uttala sig kränkande om modellen (om det nu är så att man av någon anledning inte kan acceptera att en del av oss vill förändra sin kropp medelst kirurgi).

maxzomborszki skrev:
Varför inte? Förtjänar inte alla människor respekt?

Om du inte ska respektera modellen, varför skulle jag respektera dig?

Tills någon visat att de inte förtjänar min respekt tänker jag behandla dem som om de förtjänar den.
Ledsen, jag menade förstås varför jag skulle visa modellen *särskild* respekt.

HDFS) (KGS skrev:
Du har nog hoppat in mitt i tråden nånstans o läst bara vissa inlägg. Läs hela diskussionen så förstår du sammanhanget. Modellen kan mycket väl kritiseras för sitt arbete i bilden, men (tycker jag) inte för sitt utseende, vad avser saker hon/han inte kan ändra på... därför skrev jag att man kan kritisera poser/smink/frisyrer/val av eventuella kläder osv.

Fotografens jobb är per definition alltid satt under lupp på fotosidan, så det skrev jag inte, det bara förutsatte jag...
Okej, då låter det som om vi är på samma spår. Ville bara understryka vikten av att kommentera hela bilden, inklusive eventuella modeller.

Intressant tråd

I kina för några hundra år sen så lindade man småtjejers fötter så hårt så att dom blev helt deformerade dom kunde inte gå på dom därför att det ansågs snygg o sexigt på en kvinna att ha små fötter.I en annan kultur jag sett trädde man ringar runt halsen på kvinnor fler o fler därför att det ansågs vara snyggt o sexigt med kvinnor med lång hals jag tror att man har slutat med det nu men är inte säker.I en annan kultur har jag sett att man började med småtjejer att spänna en planka hårt i pannan på dom därför man ansåg det snyggt o sexigt med kvinnor med avlånga huvuden typ conheads.I västvärden år 2006 tar man fett från röven på kvinnor o fyller på läpparna så dom ser ut som slamkrypare och silicon i tuttarna så dom blir puckelryggar.Så jag förstår att endel tycker att vi lever i en galen värd

Re: Intressant tråd

vargen24 skrev:
I kina för några hundra år sen så lindade man småtjejers fötter så hårt så att dom blev helt deformerade dom kunde inte gå på dom därför att det ansågs snygg o sexigt på en kvinna att ha små fötter.I en annan kultur jag sett trädde man ringar runt halsen på kvinnor fler o fler därför att det ansågs vara snyggt o sexigt med kvinnor med lång hals jag tror att man har slutat med det nu men är inte säker.I en annan kultur har jag sett att man började med småtjejer att spänna en planka hårt i pannan på dom därför man ansåg det snyggt o sexigt med kvinnor med avlånga huvuden typ conheads.I västvärden år 2006 tar man fett från röven på kvinnor o fyller på läpparna så dom ser ut som slamkrypare och silicon i tuttarna så dom blir puckelryggar.Så jag förstår att endel tycker att vi lever i en galen värd

Och i östvärlden år 2006 tvingas kvinnor bära burka för att dölja ansikten, stenas till döds etc..bada fullt påklädda. men fortfarande ska fotografen ha kritik för bilden och inte moralkakskritik om motivet?

Fast innehållet och vad bilder förmedlar är inte oviktigt.

Jag minns en diskussion om en longneck under fritt forum för längesedan men hittade inte igen den. Där kom också silikon och plastikoperationer in iaf. Även piercingar och tatueringar.... Men likheter mellan detta med att linda fötter, förlänga halsar mha smycken och operationer är skaderisken. Annan kroppskonst som en tatuering typ är sällan lika stora skaderisker, men såna kommenteras ju ofta på bilder här. Varför är det mer ok än att kommentera såna än köpta bröst egentligen? Inget av det fanns där från början och båda grejerna är självvalda..

Har inte orkat läsa riktigt allt, men tycker till ändå.

Givetvis skall/får man kritisera eller rosa allt med bilden om man vill det, inkludera tjejen/killen som är motivet. Just på ett fotoforum är det kanske mindre relevant att göra det, här är det ju själva bilden som skall vara i fokus och inte motivet.

Men en modell, så fort hon/han sätter sig framför kameran är det för allmän beskådan och i samma ögonblick ger personen allmänheten rätt att tycka något om det.
Man kan lite hårt utryckt säga att personen har tagit sig själv från att vara en person till att bli ett objekt som man får leva med att folk har åsikter om (detta gäller inte bara utviknings tjejer, utan alla bilder med modeller som är där för att dom vill vara modeller, alltså inte om jag tar en bild på morsan). Tycker man att det kan vara jobbigt att höra att man är fet/smal/ful/snygg/whatever får man låta bli att vara modell.

Det är samma sak med allt som är yrken där man själv är verktyget, gör en musiker en konsert får han leva med, och har gett folk rätten genom att ställa sig där, att folk har åsikter om det.
Om musiken, om hans kläder, om hur han ser ut osv, osv. Tycker han att det är jobbigt får han sluta spela live. All musiker som ställer sig där vet spelets regler och gillar man inte dom får man låta bli att spela (eller möjligen göra ett försök att ändra på reglerna, vilket nog är rätt svårt). Skådisar, modeller, musiker osv, det är så det är, och det vet alla som ger sig in där.

Det korta i det långa, har man problem med att någon har åsikter om ens utseende skall man inte vara modell, så enkelt är det. Hur otrevliga dom åsikterna än är får man liksom ta dom, även om jag personligen tycker att dom är onödiga, inte fyller någon funktion och kan hållas för sig själv.

/Magnus

Men likheter mellan detta med att linda fötter, förlänga halsar mha smycken och operationer är skaderisken.
Hmm, glömde nog en del av meningen..

Likheten är också att allt detta görs, gjordes pga de skeva idelaen (som många bilder och mycket media mm bidrar till.) Dock är plastkirurgin mer självvald än något annat antagligen eftersom både longnecks, fotlindning, stympning mm gjorts i så låg ålder att "objektet" själv knappast varit förmögen att välja.

Idealen är sjuka och bilderna vi matas med hjälper ju inte till att förändra dem. Tvärtom! Därför är det helt sunt att reagera och ha åsikter tycker jag.

Jag kan tycka att det är ok att kritisera modellen om den kritiken innefattar ett omdöme som påverkar bilden i övrigt. Ex att bilden hade blivit bättre om modellen haft ljust istället för mörkt hår, eller om man anser att exponeringen av modellens bröst (silikon eller inte) slår an, en sexuellt opassande ton i en annars finstämd bild. Men att kritisera modellen och lämna övriga bildsynpunkter åt sidan, känns i mitt tycke fel. Att haka upp sig på kroppsideal kan verka för att man inte ser skogen pga alla träd. Sen tycker jag att barbieliknande tjejer också i många sammanhang gör sig på bild, och det mycket beroende på fotografen. Ni vet han som vi kanske i första hand bör kritisera. Sen vill jag tillägga att den kroppsliga industrin i min mening har gått på tok för långt, och det i linje med övriga prestationskrav i vårt samhälle.

Euroshots skrev:
Just bilden på Gela är ju inte till hennes fördel...den är rent av en av hans sämre.

Av allt att döma så känner ju killen sig fram och tycker mest det är roligt att plåta töser...finns några få guldkorn men annars är de ju mest mediokra bilder på vanliga tjejer.

Han gör som många andra, visar för många bilder..men det skvallrar också om hans inställning och mål med det. Inget att göra väsen av ??

Daniel: Skärp dig nu! Min inställning och mina mål vet du inte ett dugg om, så jag undanber mig sådana påståenden.

lottawe skrev:
Hmm, glömde nog en del av meningen..

Likheten är också att allt detta görs, gjordes pga de skeva idelaen (som många bilder och mycket media mm bidrar till.) Dock är plastkirurgin mer självvald än något annat antagligen eftersom både longnecks, fotlindning, stympning mm gjorts i så låg ålder att "objektet" själv knappast varit förmögen att välja.

Idealen är sjuka och bilderna vi matas med hjälper ju inte till att förändra dem. Tvärtom! Därför är det helt sunt att reagera och ha åsikter tycker jag.
De exempel som du drar upp har mycket riktigt med skeva kroppsideal att göra. Men den typen av bilder hamnar ofta i ett annat forum eftersom de i vårt samhälle knappast är att betrakta som sexistiska, utan snarare dokumentära. Utifrån den aspekten är det också mer "acceptabelt" att fördöma, eftersom det är bilder som speglar kulturer främmande från vår egen livsstil.

Herr Husandet påstår även att jag inte tål bildkritik, jag tål bildkritik, och då ska det vara teknisk kritik. Det är vad bildkritik går ut på.

Re: Re: Tål inte utvikningbrudar kritik??

Loennstroem skrev:
Jag ska försöka svara på dina funderingar. I din rubrik skriver du: "Tål inte utvikningsbrudar kritik"

Jo, det gör säkert de flesta, men det här är ett forum för fotografer och inte modeller.

Är ganska trött på alla dessa "fotografer" som inte tål kritik. Så jag vill veta vad bildkritik betyder på fotosidan.

Lägger man ut bilder så vill man ha kritik på det fotografiska, såvida man inte angivit nåt annat. När det gäller modellbilder så kan man kritisera ljussättning, komposition, klädval, miljö m m. Hur modellen är skapad hör inte hit.

Om jag ser en bild på en modell, som kanske har gjort läpp och bröstförstoring. Är det då fel att säga vad man tycker, att man tycker det ser överdrivet ut, att propotionerna blir väldigt konstiga?

Ja, det hör inte hit. Det här är ett forum för fotografer...inte modeller eller plastikkirurger.

För mej är bildkritik helheten av vad man ser i en bild, och väljer man att som tjej att vika ut sej måste man väl tåla kritik med, eller har jag fel??

Återigen. Det här är ett forum för fotografer och inte för plastikkirurger. Kritisera gärna sådant som fotografen kan påverka.

En artist som ger ut en skiva kan ju bli sågad jäms med fotknölarna med kommentarer som värdelös text osv. Är inte det lika mycket personangrepp som att vara ärlig och säga att man tycker en modell har en krystad pose och att hennes opererade bröst ser väldigt konstgjorda ut?

Att kommentera en pose tycker jag är helt OK, men återigen. Det här är ett forum för fotografer.

Skall man bara bedöma tekniken är ju hela idén med Fs värdelös. Många av de som jag givit kritik tar gärna emot kommentarer som "sexig tjej" "snyggt" osv, men säger man nåt negativt så klagar personen direkt på att det inte är konstruktiv kritik.

Det är den inte alls. Tekniken är rätt väsentlig för oss fotografer, även för oss som fotar modeller. Sen kan man alltid kommentera komposition, klädval, miljö och poser m m. Att man inte delar din uppfattning om sina bilder behöver väl inte betyda att man "klagar"?

Det finns en fotograf här på Fs som ytterst sällan svarar på kritik, det enda han svarar är att han är nöjd med bilden. Är man då intresserad av att utvecklas eller bara visa upp vilka brudar han lyckats plåta?? Varför skall man bara få säga snälla saker om utvikningsbilder när man uppenbarligen kan vara hur hård och ärlig som hellst i alla andra genres??

Det beror förmodligen på att han inte delar din uppfattning om bilden eftersom du så gärna går in på frågor om modellers onaturliga utseende. Om du kommenterar sånt som jag nämnt flera gånger här ovan skulle du säkert få ett annat bemötande.

Viker man ut sej för allmän beskådan måste man väl ändå kunna tåla kritik, eller har jag helt fel?

Mitt tips till dig är att inte klicka på tumnaglar med tjejer på. Det här är fortfarande ett forum för fotografer och inte för modeller eller plastikkirurger.

Slutligen vill jag bara nämna att jag och många andra fotografkollegor har slutat, eller i alla fall minskat bildutläggandet rejält här på FS p g a alla dessa värderingsfrågor som ständigt ska komma upp och där jag anser att fokus på kommenterandet alltför ofta hamnar helt fel....det är rätt tröttsamt.
[/QUOTE]

Tack Thomas, detta är klockrent vad det går ut på.
Kanske skulle vi ALLA börja plåta solnedgångar och fjärilar, så kan Fotosidan fortsätta leva i frid och alla är lyckliga och glada! Speciellt vissa fotografer på denna sida!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar