Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameror överflödiga om ett år?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordenhed

Aktiv medlem
Inom ett år...

HELSINKI, April 20 (Reuters) - Fast developing cameraphone technology will shortly make SLR system cameras and even professional cameras obsolete, the sales chief of the world´s top cellphone maker Nokia (NOK1V.HE) said on Tuesday. "They will in the very near future revolutionise the market for system cameras," Anssi Vanjoki said in a speech in Helsinki.

"There will be no need to carry around those heavy lenses," Vanjoki said, pointing to a professional photographer taking pictures of him.

Inom ett år...

HELSINKI, April 20 (Reuters) - Fast developing cameraphone technology will shortly make SLR system cameras and even professional cameras obsolete, the sales chief of the world´s top cellphone maker Nokia (NOK1V.HE) said on Tuesday. "They will in the very near future revolutionise the market for system cameras," Anssi Vanjoki said in a speech in Helsinki.

"There will be no need to carry around those heavy lenses," Vanjoki said, pointing to a professional photographer taking pictures of him.

och resten av texten:

he proliferation of smartphones with picture quality comparable to most pocket cameras has boosted photography around the world, but they have so far not challenged real system cameras due to phones' smaller size and weaker technology.

Vanjoki said high-definition (HD) quality video recording was also coming to cellphones within the next 12 months.

"It will not take long, less than a year, when phones can record HD quality video and you can transfer it directly to your HD television set," Vanjoki said. (Reporting by Tarmo Virki, editing by Will Waterman)

Haha, det är tur att säljchefen på Nokia har hand om mobiltelefoner och inte systemkameror. :D
Att tro att behovet av systemkameror försvinner för att mobiltelefonerna utvecklas är ju lite långsökt.

Oavsett hur långt tekniken i mobiltelefonerna kommer så finns det ingen anledning till att de ska kunna ersätta systemkamerorför stillbild eller video. Mobiltelefonerna kommer givetvis alldrig få lika stora sensorer eller kvaliten på optiken som dessa har.

Kompaktkamerorna kan dock bli mer sällsynta i framtiden när mobiltelefonerna blir lite bättre.

Som alltid så får tillverkarna storhetsvansinne när de ser ett litet steg i utvecklingen framöver. Det kan ju iofs också vara medveten marknadsföringsstrategi för att "hypa" sina kommande produkter.

Om du bär runt på en systemkamera ställd på ISO3200 med ett -4Ev ND-filter konstant monterat på ett objektiv som har F/22-32 som största bländartal så kan du ersätta din systemkamera med en kameramobil.

...och utvecklingen av systemkameror kommer ju naturligtvis stå helt still under tiden också!

"It will not take long, less than a year, when phones can record HD quality video and you can transfer it directly to your HD television set," Vanjoki said. (Reporting by Tarmo Virki, editing by Will Waterman)
Herregud, vilken idiot. Som om "HD", vilket bara är ett antal pixlar, skulle vara en garanti för bildkvalitet. De första digitala systemkamerorna med 2-3 megapixlar blåser fullständigt bort dagens mobilkameror med avseende på bildkvalitet.

Du kan få "HD quality" genom att interpolera upp en video eller bild som från början har 1*1 pixel. Jag hoppas verkligen inte att någon lyssnar på denne dåre. Samma sjuka argument finns i varje mobiltillverkares och mobilförsäljares agenda.

"Men den har 14 megapixel!" Ja, och jag är längre än Barack Obama.

Men vi har ju inte sett vad Nokia kommer med än!

Dom kanske rentav kommer med en systemkamera med inbyggd telefon!:)

mobiltelefoner kan vara överflödiga inom ett par år när allt fler kameror utrustas med mobilkommunikation.

jag skulle vilja kunna koppla ihop min androidlur med min kamera, kunna redigera och trixa och sedan kunna skicka till flickr eller helt enkelt skicka hem till datorn. Skulle vara riktigt händigt med tanke på hur bra skärmarna börjar bli på telefoner sen att kunna välja bland massa program på Android Market.

jag skulle vilja kunna koppla ihop min androidlur med min kamera, kunna redigera och trixa och sedan kunna skicka till flickr eller helt enkelt skicka hem till datorn. Skulle vara riktigt händigt med tanke på hur bra skärmarna börjar bli på telefoner sen att kunna välja bland massa program på Android Market.

Det kan jag faktiskt idag fast med min iPhone.

Kort skärpedjup kan lätt efterbehandlas. När algoritmerna blir tillräckligt bra kan du nog välja vilken kryddning du vill ha på den. Nikon spegeltele, Sigma 50 f1.4, Canon 300 f2.8 etc.

/Karl
Lätt och lätt. Problemet är ju att ge olika "suddighet" på områden på olika avstånd i bilden. Krävs nog stereooptik på kameran och avancerad programvara för att en dator ska kunna det och gör du det själv så tar det tid och är svårt oavsett vilken "bokeh" du väljer.

Högst troligen är det ett kraftigt överdrivet uttalande, men det ska bli intressant att se vad de har på gång. Man kommer inte med ett sånt uttalande om man inte har nåt ganska stort på gång (om det inte bara är för att väcka spekulationer och öka intresset för bolaget bland kunder och investerare). Knappast är det helt tomma ord alltså, men att de skulle ha nåt på gång som gör systemkameror överflödiga tror jag inte på förrän jag ser det.

Självklart ska den nya mobilkameran ha ringblixt!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto