Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snart kommer DPP 4.0 och EOS Utility 3.0

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det inte någon artikel om samarbete mellan Canon och Adobe(lightroom)?

Kanske ingår i det att DPP 4 har något från Lightroom? Och att Canon då stryper tillgången till DPP4 så att den inte ska konkurrera för mycket bland Adobes Canon kundkrets?

Tänker som så att en hobbyist som mig (som också har en entusiastkamera) skulle blivit nöjd med DPP4 medans prokunderna fortfarande set en större motivering att"uppgradera" frn DPP4 till LR.
 
Vid en riktig pixelpeepar jämförelse kan jag se att DPP ger ett lite bättre resultat som ser renare ut än LR. Den verkar också plocka ut vissa detaljer bättre än LR. Skillnaden kan bara ses när man är kikar på förstoringar i 100-200%.
Så jag ser inget skäl att överge LR. Arbetsflödet är fortfarande helt överlägset DPP och det finns betydligt bättre och fler verktyg att jobba med.

Här är en kopia av en TIFF fil jag plockade ut från DPP. Samt en jämförelse med samma bild gjord i LR 5.4.

Har du testat att skärpa bilden i Lightroom ordentligt? För mig ser skillnaderna mest ut som en aggressivare skärpning i DPP.
 
Hej Stefan,
Ne jag fuskade en del. Tog en bild som jag redan redigerat i LR och provade sedan att framkalla samma bild i DPP.
DPP är jag inte van vid och tycker det är lite svårt att se vad får. Eventuellt lägger DPP på slutskärpa när man exporterar.
Testen var i alla fall nog för mig att se att skillnaden mellan DPP och LR verkar vara för liten för jag skall bry mig om att köra DPP.

Har tittat på bilden från DPP igen och tycker inte den är överskärpt. Kikat i 200% och ser inga artefakter.Däremot verkar DPP lägga på väldigt mycket kantskärpa.
 
2 val

Hej Stefan,
Ne jag fuskade en del. Tog en bild som jag redan redigerat i LR och provade sedan att framkalla samma bild i DPP.
DPP är jag inte van vid och tycker det är lite svårt att se vad får. Eventuellt lägger DPP på slutskärpa när man exporterar.
Testen var i alla fall nog för mig att se att skillnaden mellan DPP och LR verkar vara för liten för jag skall bry mig om att köra DPP.

Har tittat på bilden från DPP igen och tycker inte den är överskärpt. Kikat i 200% och ser inga artefakter.Däremot verkar DPP lägga på väldigt mycket kantskärpa.

När det gäller skärpan i DPP så är det oftast mycket smartare att använda "sharpen" (som är det ursprungliga verktyget) istället för unsharp mask (som är default sedan några år tillbaka). Deras oskarpa mask ger ofta en otrevlig kanteffekt som man slipper om man använder sharpen i skärpans rullgardin. DPP lägger inte på något mer vad gäller skärpa när man exporterar som 16-bit tiff till PS.
 

Verkar vara en bra och insiktsfull analys av DPP4. Kontentan av den är vad jag upplevt med DPP sedan jag först kom i kontakt med programmet för många år sedan. Det har sina styrkor men haltar fram betänkligt när det gäller helhet och arbetsgång.
Så det blir väl som tidigare. För de första trevande försöken att framkalla raw-bilder kan det duga men skall man köra raw för alla sina bilder bör man skaffa något annat kommersiellt program.
Canon borde istället lägga ner krut på att samarbeta med de som tar fram bra raw-konverterare och ge dem all information de behöver för att hantera Canons raw-filer på bästa möjliga sätt.
Canon sitter som tillverkare med unik kunskap som de i dag inte delar med sig till Adobe och andra.
 
Finns det någon tekniskt kunnig person som kan förstå tanken bakom detta? På vilket sätt skulle en råfil från en 1Ds Mark III eller övriga äldre modeller skilja sig från exempelvis 5D Mark II så till den milda grad att de inte kan hanteras av programmet? Det är ju ändå Canons egna mjukvara OCH egna råfiler...

Förvirringen är total...
 
Varje kamera är unik när det gäller hur råfilerna ser ut. Att Canon till att börja med nöjer sig med att stödja nuvarande och ganska nyligen utgångna kameror är helt förståeligt.
 
Canons raw-filer är fantastiskt lika varandra åtminstone från 350D till G7X och i princip all information som behövs för att förstå dem (om man väl kan hantera en tif-fil) finns i exif-informationen.
 
Några nyheter om det kommer att läggas till support för fler äldre kameror i DPP4? Det verkar inte så. Den senaste 4.3.1 har inte det.

Verkar som att det är DPP 3.14.48 som gäller för tex Canon 5D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.