Annons

Systemkamera som frilans (nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)
Bildens degradering och dagspressens förfall

(Det vanligaste är ju trots allt inte att tidningarna arbetar med amatörfotografer, utan men egna anställda eller frilansare som är yrkesfotografer.)

Tyvärr tror jag du har fel,
det vanligaste är nog att de sätter en kamera i handen på sina journalister och säger:
"Ta lite bilder också..."

Med lite tur får dom gå nån enkel fotokurs också.
Så förbenat illa är det nog tyvärr på de flesta ställen idag.... :(

Som andra skrivit så se gärna till att få med en vinklingsbar blixt i budgeten. Det är nog viktigare än vilken kamera du väljer.

Jag förstår inte heller det där med 100 000kr.
JPs (visst liten tidning) journalister har med sig en kompaktkamera och tar bilder.

Såvida man inte siktar på månadsmagasin med bättre papper & tryck duger nog vilken kamera som helst.

Välj efter vad tidningen använder annars, Canon eller Nikon.
Billigaste huset med normalzoom och en bra blixt.
Till sport kommer nog zoomomfång och ljusstyrka bli problem men det få man ta tag i när det händer.

Tyvärr tror jag du har fel,
det vanligaste är nog att de sätter en kamera i handen på sina journalister och säger:
"Ta lite bilder också..."

Med lite tur får dom gå nån enkel fotokurs också.
Så förbenat illa är det nog tyvärr på de flesta ställen idag.... :(

Vissg är det som du säger.

Det jag syftade på är att när tidningarna väl skickar med en "renodlad" fotograf brukar det vara en proffesionell fotograf och inte en amatör med konsumentutrustning.

Jag förstår inte heller det där med 100 000kr.
JPs (visst liten tidning) journalister har med sig en kompaktkamera och tar bilder.

Såvida man inte siktar på månadsmagasin med bättre papper & tryck duger nog vilken kamera som helst.

Välj efter vad tidningen använder annars, Canon eller Nikon.
Billigaste huset med normalzoom och en bra blixt.
Till sport kommer nog zoomomfång och ljusstyrka bli problem men det få man ta tag i när det händer.

Vet inte om jag var för otydlig med att det är de renodlade professionella pressfotograferna som har utrustning för +100.000.

Att skrivande journalister arbetar med andra saker är rätt naturligt.
Min poäng med det jag skrev var att ifrågasätta budgeten, och detta genom påpeka att en utrustning för 5.000 är mycket begränsad i förhållande till vad professionella pressenionella pressfotografer arbetar med.

Intressant att du tar upp just JP.
Jag känner samtliga deras pressfotografer då jag träffat dem alla på mina egna uppdrag (och träffar dem regelbundet).
De arbetar med Nikon D3, och har tillgång till bl.a. Nikkor 24-70/2,8, Niikkor 70-200/2,8 och ett fast Nikkor 300/2,8.

Intressant att du tar upp just JP.
Jag känner samtliga deras pressfotografer då jag träffat dem alla på mina egna uppdrag (och träffar dem regelbundet).
De arbetar med Nikon D3, och har tillgång till bl.a. Nikkor 24-70/2,8, Niikkor 70-200/2,8 och ett fast Nikkor 300/2,8.
Det har inte Mullsjö journalisten med sig de gånger jag träffat på honom!
Men block och penna var alltid med.

Det har inte Mullsjö journalisten med sig de gånger jag träffat på honom!
Men block och penna var alltid med.

Men snälla!
Jag skriver om de som är renodlade pressfotografer anställda av JP, inte de skrivande journalister som någon gång tar en bild.
Jag skrev just pressfotografer, inte fotograferande skrivande journalister.
Borde vara tydligt nog?

Syftet med att jag tog upp det från början var att ge en tankeställare om budgeten (,inget annat)
För att vara övertydlig nog?
Så utgick jag först från att de fotografer trådskaparen har tillgång till är just professionella pressfotografer.

Att skrivande journalister arbetar med andra saker är rätt naturligt.
Min poäng med det jag skrev var att ifrågasätta budgeten, och detta genom påpeka att en utrustning för 5.000 är mycket begränsad i förhållande till vad professionella pressenionella pressfotografer arbetar med.
Fast trådstartaren är väl just en skrivande journalist som vill kunna ta hyfsade bilder ibland, ungefär som lokalredaktören i Mullsjö? Och utan ambitioner att bli professionell pressfotograf.

Fast trådstartaren är väl just en skrivande journalist som vill kunna ta hyfsade bilder ibland, ungefär som lokalredaktören i Mullsjö? Och utan ambitioner att bli professionell pressfotograf.

Visst är det så.
Men om du läser tråden så har jag heller aldrig menat att trådskaparen ska skaffa en proffsutrustning.
Mitt förslag hade hamnat någonstans 10-20.000.
Det jag menade var att ifrågsätta trådstartarens ursprungliga budget på 5.000:-

Rätt tröttsamt med personer som svarar utan att läsa ordentligt för att sedan lägga in saker i mina inlägg som jag vare sig påstått eller menat.
Speciellt som jag förtydligat det jag skrivit flera gånger i tråden...

Visst är det så.
Men om du läser tråden så har jag heller aldrig menat att trådskaparen ska skaffa en proffsutrustning.
Mitt förslag hade hamnat någonstans 10-20.000.
Det jag menade var att ifrågsätta trådstartarens ursprungliga budget på 5.000:-

Rätt tröttsamt med personer som svarar utan att läsa ordentligt för att sedan lägga in saker i mina inlägg som jag vare sig påstått eller menat.
Speciellt som jag förtydligat det jag skrivit flera gånger i tråden...
Fast det jag menar är att det spelar ingen roll om du har gett 100000, 20000 eller 5000.
I tryck i DAGStidningar ser bilden likadan ut i alla fall.

Visst kan den dyrare ta bättre bilder i sämre ljus, men om vi tar ett porträtt med normaloptik i hyffsat ljus så spelar valet ingen roll.

Fast det jag menar är att det spelar ingen roll om du har gett 100000, 20000 eller 5000.

Visst kan den dyrare ta bättre bilder i sämre ljus, men om vi tar ett porträtt med normaloptik i hyffsat ljus så spelar valet ingen roll.

Visst är det så. Det är prylhysteri utan dess like i den här branschen.

Tillbehör

Just det, tillbehören glömmer man lätt bort! De kostar en del de också.

Här beror det delvis på hur mycket tid du har att förbereda dig inför uppdragen och om du väljer en systemkamera istället för kompakt.

1 eller fler kamerabatterier
1 eller fler minneskort
Rengöringsartiklar - microfiberduk och blåsa.
Extern blixt - vinklingsbar åt alla håll.
4 eller fler AA-batterier till blixten. Väljer du laddningsbara krävs laddare också.
Programvara för bildredigering

Eventuellt kommer du vilja ha en omnibounce till blixten.
UV-filter för att skydda objektiv.
Glöm inte heller att motljusskydd inte alltid följer med vid köp av objektiv.

PS. Valet av objektiv är viktigare för resultatet än valet av systemkamera som finns tillgängliga i din budget. DS.

Jag glömde en sak. :)

Du nämner ingenting om dina kunskaper i bildredigering, men att du ska gå kurs i ämnet. Ett bra stöd och hjälpmedel är moderskeppet.se. Troligtvis kommer de använda Adobe Photoshop på kursen och på moderskeppet finns mycket du kan lära. Många tycker om deras pedagogiska sätt att lära ut.

Där kan du skaffa dig en uppfattning om vad redigering innebär, både generellt och mer specifikt för just den typ av bilder du kommer arbeta med. Det kan vara bra att bekanta sig med programmet före kursen, och dessutom känna till resurserna du har tillgång till på moderskeppet.

Visst är det så.
Men trådskaparen verkar ju vara intresserad av mer än enkla porträttbilder.

Kamera kommer användas till porträttbilder och situationsbilder på människor i största utsträckning med andra ord inga avancerade miljö eller naturbilder, men visst vore det bra att ha en flexibel och mångsidig kamera som fungerade för de flesta tillfällen. Jag har budgeterat för 5000-6000 kr totalt, om det inte finns en bra anledning till att lägga mer.

Med 5.000 blir det svårt att köpa något annat en ett hus och ett fast objektiv.
Vilket blir allt annat än flexibelt, eller lättjobbat.

Med en större budget blir möjligheterna trots allt påtagligt större, och det hela mer lättjobbat.

Vad det gäller "prylhysteri" så håller jag delvis med.
Själv kör jag mestadels med beg. fotoustrustning.
(Detta "trots" att jag nästan enbart plåtar sport på elitnivå, och detta gör jag yrkesmässigt).

Samtidigt kan det vara bra att komma ihåg att de av oss som är renodlade pressfotografer gör allt från enklare porträtt (det är en utrustning för 5.000 förvissa fungerar bra) till sport på elitnivå.
Det senare kräver en helt annat utrustning, speciellt om vi pratar inomhussporter.
I alla fall om vi ska kunna leverara den kvalité som förväntas av en yrkesfotograf.

Med en budget på ca: 15-20.000 så kan du köpa 40D, 18-55/2,8 och ett 70-200/2,8 (förslagsvis Sigma) samt en extern blixt. Allt detta går med lite letande att få tag på begagnat.

Med den utrustningen kan du faktiskt göra det allra mesta (inklusive en hel del sport, även inomhus i de allra flesta fall) med helt ok resultat.
(Naturligtvis med förutsättningen att du lär dig att använda dina grejer rätt).

Tack för mig, och trevlig helg på er alla :)

Här kommer en uppföljning.

Först av allt, tack för alla tips, som sagt så verkar inte alla riktigt ha tagit i beaktning att jag är fullständig nybörjare och vad jag ska använda kameran till.

Min tanke är följande, jag börjar med att köpa en Canon EOS 500D . Då kan jag pröva på, gå grund fotokursen i min utbildning.

I mån om pengar och vad som behövs köper jag till:

Större minneskort
Objektiv: Sigma 18-55 f2.8
Vinklingsbar extern blixt

Efter det bör jag ha en utrustning som funkar mer än väl till det jag ska använda den. Ju mer jag lär mig, ju lättare kan jag bestämma huruvida jag behöver uppgradera och köpa fler objektiv.

Senast jag träffade på en frilansjournalist som också fotograferade åt sig själv använde hon en Canon G9. Jag kom med på bild i dagstidningen (Smålänningen, Lennarts favoritblaska). En svart/vit liten bild, stor som en hopvikt 20-lapp. Hade det inte stått i bildtexten hade ingen kunnat se att det var jag. Men det var inte kamerans fel.

"Vår" lokalredaktör hade föråtminstone tills för nå´t år sen en Canon 300D och de bilder hon tog var ju inte sämre än nå´n annans i tidningen, så inte behövs det så märkvärdiga saker, en som Canons XXXD med t.ex 15/17-85 och en hyfsad blixt räcker förmodligen mer än väl. Ev. kompletterad av en vidvinkel som t.ex 10-22 eller liknande. Ofta är litet och lätt mer till nytta än mer avancerade egenskaper i ett fall som detta. Jag såg f.ö. också en som använde en Pentax och det går ju lika bra, men kan vara svårare att låna utrustning vid speciella tillfällen.

Låter som en vettig start. Tänk på att även på blixtsidan finns det "piratvarianter" - en del hos de vanliga butikerna, men t.ex. Yongnuo YN-560 som kan köpas via Ebay för under tusenlappen.

Inte mitt förstahansval, men för den med liten budget är ju en blixt bättre än ingen blixt. :)

Tips från en kollega som varit i samma situation. (men nu gått vidare och köpt "riktiga" grejer)

Canon eller Nikon är rätt satsat. Speciellt, som någon föreslog, så kan du ofta låna objektiv vid behov. Extern blixt är ett måste, men behöver inte vara värstingmodellen.

Eftersom du ändå inte kan fota och intervjua samtidigt så kan du styra fotandet till bra fotoplatser. Vet inte vilken typ av jobb du gör men enda stora problemet jag ser är om du ska fota t.ex konserter och inte får använda blixten. I annat fall duger en normalzoom till att börja med. Blixten är viktigare än ett tele.

Har du funderat på att köpa på avbetalning? På så sätt kan du ju sprida budgeten över längre tid, så länge du vet att pengarna ramlar in i jämn takt på kontot.

Lycka till!

Nej han ska (eller snarare vi ska) inte fundera på avbetalning. Han startade tråden och vi ska komma med idéer att lösa just det han angav. Så gott det går.
ja skulle (med given budget) satsa på begagnad semipro-kamera tex 40D, eller 30D som du borde kunna få för 2-4 tkr. Sedan behöver du en rejäl blixt, kanske kommer över för 2000.
Jo, jag vet, objektiv är också bra att ha, 50/1,8 är bra på porträtt, och ta en zoom, som är billig. Äldre zoom utan IS kan du få för under tusenlapp, och köp en enbensstativ för 400 kr.
Du passerar ändå 6000, men med inte så mycket.

Nu har jag köpt en Canon 500 D och är mycket nöjd (än så länge).

Däremot försökte de pracka på mig en kameraväska (PLUS BOK!!11) för 999:- vilket inte riktigt kändes värt. Jag undrar därför var man hittar en billig kameraväska till ovannämnd kamera.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto