Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Maren

Medlem
Funderar på att köpa en kamera till en kompis i födelsedagspresent.

Han sa att han önskade sig en systemkamera som man kunde växa med, eftersom han går en fotoskola nu. Kan tänka mig att lägga ut ca 4000 kr (jag har fått en del pengar av honom).

Vad skall man tänka på osv?

Har själv en Canon Ixus 300 digitalkamera, så vet inget om systemkameror.

Jag skulle utan tvekan köpa en Nikon. Dom är nämligen komplatibla med manuella objektiv från 70-talet också. Detta betyder att man skaffa skitskarpa gluggar begagnat för inga pengar alls i stort sett.

Kolla på Tradera efter kamera så kan du hitta en riktigr bra för 4000:-

Greven

Systemkamera

Minolta Dynax 5

Passar en sådan till en fotoutbildning, låter som ett lågt pris för en kamera som skall räcka en hel sådan. Alltså från nybörjare till lite mer avancerat.

Nu i början så fick jag ett fint dock svart-vitt foto av honom som han hade tagit med en av skolans dyrare kameror. Han var såå stolt över att framkallat det själv.. hmm och jag som inte kan ett dugg om sånt här. =)

Jag rekommenderar Nikon F601. Det är en välbyggd kamera som man kan växa länge i, då den kan nästan allt och hanterar alla objektiv (manuella som AF) på ett bra sätt. Enda nackdelen är batteriförbrukningen, men det kan man leva med. Den kostar knappt 1000kr på begmarknaden, du får inte mer kamera för den pengen.

Hittar ingen Nikon F601 på begmarknaden.

Annars lät 1000 kr lite väl billigt för en kamera där man kan ändra en mängd olika inställningar på.

Och svårt för mig att veta vart priserna på olika kameror ligger. Detta var en förvirrande hobby.

Re: Hittar ingen Nikon F601 på begmarknaden.

Maren skrev:
Annars lät 1000 kr lite väl billigt för en kamera där man kan ändra en mängd olika inställningar på.

Här är en, 2500kr inkl objektiv och blixt:
http://www2.blocket.se/view/2919942.htm?l=0&c=1&city=0

Billigt? Visst är det så. Priserna på analoga hus är väldigt låga nu när alla vill byta till digitalt. F601 har det mesta man kan tänka sig i funktionalitet.

Nikon F601

Här är en, 2500kr inkl objektiv och blixt:
http://www2.blocket.se/view/2919942...;c=1&city=0

Billigt? Visst är det så. Priserna på analoga hus är väldigt låga nu när alla vill byta till digitalt. F601 har det mesta man kan tänka sig i funktionalitet.

Tror jag får läsa in mig i denna värld för att verkligen kunna föreställa mig så jag kan ge min kompis en bra kamera. För det var verkligen vackra svart-vita bilder han hade gjort.

Så man får allt man behöver för bara 2500 kr eller skall man ha en massa extra tillbehör ?

Min kompis kommer nog mest ta bilder på sin bebis och sina övriga smådjur (höns, katter och akvariefiskar). Kanske även bilder på deras bondgård. Tänkte att man kanske kan lägga övriga 1500 kr på något bra tillbehör, men det kanske man inte behöver?

Nikon är som redan skrivet ett bra alternativ i och med bakåtkompabiliteten.
Du måste kanske inte köpa en kamera med autofokus? Isf finns ju klassikerna t ex FM2.
En manuell systemkamera och en normaloptik är en bra grund.
Alternativt ovanstående och en Micro-Nikkor 55 f2.8 som då ger din kompis möjligheten till bra närbilder.

Köp inga instegsmodeller! Vad du än köper så försök säkerställa att det finns gott om begagnade prylar på marknaden.

Nikon F601

Nikon F601
2500kr inkl objektiv och blixt
+
Micro-Nikkor 55/2,8 (Finns att köpa vart då och kostar?)

Köper man dessa, blir det verkligen inom min budget då?

Tack för alla tips,

Skall fundera och tänka över mitt val noga innan jag köper något.

Tack för alla tips plus det mycket bra email jag fick.

Re: www2.blocket.se/view/2919942.htm Värt 2000 kr ?

Maren skrev:
Är den värd 2000 kr. Och han som säljer den kör gratis hem den till mig.

Jag sålde min 601a med två manuella objektiv, allt i halvbra skick, för 2000kr. Du får hus, ett autofokus-objektiv, en blixt och allt verkar vara i mycket bra skick. Dessutom hemkört.

Ja, jag tycker att det är ett rimligt pris.

Det finns garanterat bättre saker därute som mera motsvarar det du ursprungligen beskrev.
Optiken är väl OK men absolut ingen höjdare alls.

Om du prompt skall ha en blixt med titta efter lite kraftigare hammarblixtar (T ex Metz45) som ger större frihet och möjlighet att långsiktigt jobba med. De säljs idag till riktigt bra begagnatpriser.
SB22 gör varken till eller från i det långa loppet och sakanr möjlighet att rikta blixthuvudet annat än framåt.

Som tidigare skrivet, helmanuell systemkamera med blixtsynk (PC-synk), normaloptik och så kanske då med tillägget en Metzblixt. Detta bör du begagnat i bruksskick hitta inom ramen för din budget.

EDIT : Skrev inlägget under tiden som Maren skrev att hon köpte den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar