Har nu köpt kameran sedan några dagar tillbaka och herrejösses vilka massa inställningar den har,
natt och dag mot mina kompakter av förståeliga skäl.
Tänkte också bara nämna att jag nu som första test gjort den första 360x180 graders panoraman i mitt stökiga kök (så den kan jag tyvärr inte lägga upp, kommer göra en annan senare om någon vill se) med ett stort norrfönster så mycket ljus kom in från ett håll. Det hela blev ändå i mitt tycke väldigt bra med jämn färg, kontrast och ljusfördelning i hela panoramat och det utan någon som helst efterbearbearbetning av bilderna eller dylikt.
Blev 61 bilder och första gången tänkte jag testa med max upplösning i kameran vilket var 24MP/bild, hade sedan under den dagen mycket annat att göra så jag bara slängde in de i datorn och körde igång PTGUI vilket verkligen var ett bra program, och lät den sedan tugga. Kom på det sedan drygt 5 timmar senare då jag glömt det och tittade till datorn som fortfarande höll på och hade runt 12 bilder kvar så runt 6 - 7 timmar kanske..
När jag såg att det skulle ta sådan tid så stängde jag av det och gjorde samma panorama fast i lägsta upplösning som var 3008 x 2000 som jag tyckte skulle vara för liten men testade ändå och nu tog det datorn bara en knapp timme vilket var bra mer hanterligt.
Detaljgraden blev ändå riktigt bra med denna låga upplösning, liknande som jag sett i professionella panoraman, vilket förvånade mig rätt mycket och det gick även att zooma in rätt ordentligt utan att detaljgraden blev lidande.
Vet inte hur jag lyckades få det så bra med ljus och dylikt 8första gpngen jag kunat göra allt manuellt) då jag bara ändrade slutare och bländare så jag hade en rätt snabb slutare för att inte behöva vänta för länge mellan bilderna och uncika ev skak. En tillräcklig bländare för att få tillräckligt ljusa bilder med lägsta möjliga ISO, för att undvika allt vad brus heter, tills bilden såg bra ut och detta fungerade visst bra bättre än jag trodde.