Jochum Berg
Aktiv medlem
PTGui var ett bra stitch-program, antar att det är det fortfarande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jaså har de blivit så avancerade, okej. Jag har inte gjort ett panorama på tre år eller nåt, tiden går fort i datasammanhang.
Jag har en lite annorlunda set up. fisheye på en aps-sensor, PTgui var ett av få program då som kunde stitcha det till fullpanorama. Men det finns kvar ser jag alla fall nu har jag uppdaterat det till 2010 års version.
Hitta en sida nu när jag rota runt:
http://www.panomundo.com/panos/howto/workflow_index.html
Känns som lite att läsa på för nybörjare, men hur aktuell är den? Helt passé?
Det verkar som om Hugin i alla fall klarar fiskögon nu.
http://hugin.sourceforge.net/tutorials/enfuse-360/en.shtml
/Karl
Nu...?
Du vet väl att artikeln du länkar till är från januari 2008? Hugin har klarat "fiskögon" ett tag.
Måste man hålla på med kontrollpunkter fortfarande (hugin)? Hade för mig man slapp det med även gamla versionen av PTGui, bara å välja bilder å den gjorde allt.
Märks att man varit borta, ingenting är sig likt. Får börja om med allt.
Jag använde flash panorama player: http://flashpanoramas.com/player/
som panorama-viewer, finns det modernare, bättre, vanligare idag oxå?
Jag har aldrig hävdat att det någonsin inte klarat det.
/Karl
PTGUI matchar själv kontrollpunkterna. Har man inte träffat NOD-punkten rätt eller tar handhållna bilder och det är komplicerad struktur så kommer programmet säga ifrån och då kan man finjustera i efterhand var kontrollpunkterna är.
provat Photoshop CS5 (har inte 6:an) och senaste PTGui och PTGui är enormt mer lättarbetat och snabbare än CS. Och då är jag inte så noga var min nodpunkt är. Fast ska man köra med väldigt m¨nga bilder med tele så förstår jag att det är viktigt, men med mina 6 bilder är det inga problem.
/stefan
Photosynth verkar inte funka till mac...
Nu när det ändå snackas om panorma program och dylikt så låter PTGUI helt ok och Microsoft ICE verkar också kapabelt? Har inte testat något av de men hört mycket om PTGUI i alla fall och tänkte först köra med det.
Vilket program skulle ni sedan rekommenderat för att kunna göra en rundtur med en massa panoraman som jag sedan bara knyter ihop i programmet så att man sedan kan "gå" sömlöst (ja mer eller mindre) mellan varje panormama genom att bara klicka åt det håll man vill gå (underförutsättning förstås att jag tagit ett panorama där) för att få till en rundtur som man kan gå runt i lite hur man vill?
Har sett några program men i princip alla är baserade på sitt eget program som andra då måste ha någon plugin gissar för att kunna se det vilket jag helst inte vill ha för man vet inte om de kommer att finnas kvar om säg 5 år och så.
Flash baserat känns som framtidssäkrat även om nu HTML5 är på väg, så att jag bara hade kunnat slänga iväg en 6GB fil (om det räcker) till vem som helst och denna sedan bara kunnat köra det rakt av på sin dator om de haft Flash?
Det skall sedan även vara enkelt att använda inte behöva pilla i kod och så alls utan enkelt när jag sätter ihop en rundtur för det kommer nog att bli runt 40 - 50 panoraman. Helst hade jag även velat att man kunnat sätta olika typer hur man klickar sig framåt i turen så att säga som exempel bara en lite punkt som blinkar så det inte stör helheten så mycket eller ingen punkt alls (föredraget) så man bara klickar i panoramat i sig; fram, bak, höger, vänster eller så.
Håller med jag skrev p fel sätt där, vet att PTGUI mlf enbart är stich program och inget mer.
Menade efter att jag satt ihop panoramorna.
Photosynth? Skall kollas upp.