Annons

Ny systemkamera när D90n sviker.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Det börjar märkas att min D90 använts väl några år nu. Under sommaren har den börjat krångla en hel del. Det är mycket möjligt att det går att laga, men jag har ett tag varit inne på att kika mig om efter en lite nyare kamera och detta har bara spätt på den tanken ännu mera.

På mitt sommarjobb har jag haft möjligheten att fota med en Canon eos 600D. Det jag gillade med den var menyn (lite längre tid att ändra inställningarna än på D90ns toppskärm, men det kanske bara är en vanesak? Överskådlig och bra annars), "Creative mode"-läget när man har bråttom/fotar motiv som rör sig och inte hinner ändra om allt manuellt hela tiden, och att det går att vinkla skärmen. Jag vet annars inte riktigt vad det är som gjorde att jag fastnade för kameran, men det gjorde jag verkligen! Den kändes väldigt hemma och behaglig.
Dock har jag förstått att det inte är en uppgradering från Nikon D90n, och ska jag kosta på en ny kamera så känns det som en uppgradering är en bra idé.

Det är framförallt två saker jag är lite missnöjd över med D90n. Det första är videofilmningen, som jag verkligen vill ha bättre till nästa kamera. (Autofokus, bättre filmningstid etc.). Det andra är att den har lite svårt för sämre ljus, enligt min uppfattning.
Det jag söker är en kamera som kan ta skarpa bilder fastän det går snabbt undan(fotar mestadels agility och hundar som busar/springer snabbt, men även studio, porträtt, konserter, olika "uppdrag" som kan innebära mycket olika saker), och - helst att den även kan göra det i dåligt ljus(mörker, ridhus/lada etc.).Speciellt agility i skumt ljus är svårt när man inte får använda blixt, men detta kanske är svårt allmänt?).
Jag är senare sugen på att börja fota professionellt, och vill ha en kamera som jag kan utvecklas med åt det hållet, och gärna starta upp med.- även om jag inte har råd att införskaffa en dyr kamera i dagsläget. Min gräns går väl någonstans runt 10.000 nu (billigare modeller än så är självklart välkomna). Det känns som att jag borde kunna uppgradera mig något från D90n i alla fall?

Jag vet att det smartaste är att fortsätta med Nikon, eftersom att jag har objektiv och blixt, men om det inte finns något annat som talar för att fortsätta med Nikon (som att de är vassare på kameror i den prisklassen eller så?), så är jag beredd att byta då jag som sagt fastnade för Canon under mitt sommarjobb.
Om ni rekommenderar någon Canon, rekommendera gärna objektiv "man bör ha" också.
Jag har inga riktigt dyra objektiv i dagsläget till Nikon som gör att jag "måste" fortsätta med märket. Men de tre jag har (allround, fast 50mm, och macro/zoom) har jag känt att jag klarat mig ganska bra med hittills, så söker väl "typer" till Canon, Ett vidvinkel står dock på införskaffningslistan (samt en fotostudio, finns det kameror som är bättre/sämre att köpa med detta i åtanke, t.ex. är det smidigt om man kan se bilderna på datorn samtidigt som man fotar?).

Känner att det blev väldigt rörigt, men ge jättegärna förslag på modeller helt enkelt. :

NYTT:
Om du ska köpa nytt skulle D7100 vara ett bra uppsving från D90. Även D7000 är en uppgradering från D90 som nu har några år på marknaden och är något billigare. D300s finns även den att löpa ny för under 10000.

För 10 000 får du tyvärr inte tillgång till nya FX-kamerorna D600 och D800, och beroende på vad du har för optik/objektiv så kan det vara fel satsning att byta till FX eftersom DX optik inte fungerar fullt ut med FX sensor.

BEGAGNAT:
Kan du få en D300s eller D700 (OBS en FX) kamera begagnat, så är det bra kameror, som även har samma batteri som D90. (D300 är även den bättre än D90) Dessa kameror är dock något större och tyngre än D90 kameran.

Så mitt förslag är en ny Nikon D7100 …
Som exempel: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004360365/nikon-d7100-med-af-50-1-8g-af-s

Det jag söker är en kamera som kan ta skarpa bilder fastän det går snabbt undan(fotar mestadels agility och hundar som busar/springer snabbt, men även studio, porträtt, konserter, olika "uppdrag" som kan innebära mycket olika saker), och - helst att den även kan göra det i dåligt ljus(mörker, ridhus/lada etc.).Speciellt agility i skumt ljus är svårt när man inte får använda blixt, men detta kanske är svårt allmänt?).

Hmm, snabba motiv i mörker. Du beskrev just vad kameror som nikon D4 och Canons toppmodeller är bra på. Problemet är att sådana inte ligger inom din budget. Så det blir till att kompromissa.

Till att börja med hade jag hållt mig borta från Canons icke fullformatmodeller, nikons kameror i det prisegmentet har bättre sensorer och dessutom blir det ju mindre nya grejor du behöver skaffa om du inte byter system

Nikon D7100 är väl det som kommer närmast från Nikon. Den har väldigt bra autofokus (i princip samma som på nikons proffsmodeller). Ny modern sensor. Ganska många bilder per sekund men tyvärr lite klen buffert. Du kommer dessutom att känna dig väldigt hemma med den här kameran om du jämför med din D90 vad det gäller hantering.

Skulle du trots allt välja Canon, skulle 7D kunna vara ett alternativ, både bra bildhastighet, och bra buffert, men bildkvaliteten blir bara snäppet bättre än en modern bra kompaktkamera (vilket i och för sig inte är så himla dåligt) och den är inte speciellt bra i svagt ljus.

Sedan finns ju Nikon D300s som även den är snabb och har bra buffert, men liksom Canon 7D börjar bli gammal och föråldrad när det gäller sensorteknik.

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Canon/(appareil3)/614|0/(brand3)/Nikon

D7100, eventuellt D7000 blir rådet till dig.
D90 är fortfarande en ganska bra kamera och sensorn är faktiskt lika bra som i gamla D300s. Till och med lite bättre enligt DXO. Investera INTE i en D300s, inte i dag 2013. Bara en åsikt bland flera;)

/Stephan

Haha

Det var ett underligt inlägg !!! "Skulle du trots allt välja Canon, skulle 7D kunna vara ett alternativ, både bra bildhastighet, och bra buffert, men bildkvaliteten blir bara snäppet bättre än en modern bra kompaktkamera (vilket i och för sig inte är så himla dåligt) och den är inte speciellt bra i svagt ljus"

7D är väl idag det bästa du kan köpa under 10 lax när det gäller snabb AF i allehanda ljus. Och bildkvalitén mellan 800-3200 iso är det väl inga som slår mer än marginellt (möjligtvis 7100 med ytterst liten marginal). Dessutom snabb matning och bra buffert till skillnad från Nikons modeller i samma prisklass.

Det var ett underligt inlägg !!! "Skulle du trots allt välja Canon, skulle 7D kunna vara ett alternativ, både bra bildhastighet, och bra buffert, men bildkvaliteten blir bara snäppet bättre än en modern bra kompaktkamera (vilket i och för sig inte är så himla dåligt) och den är inte speciellt bra i svagt ljus"

7D är väl idag det bästa du kan köpa under 10 lax när det gäller snabb AF i allehanda ljus. Och bildkvalitén mellan 800-3200 iso är det väl inga som slår mer än marginellt (möjligtvis 7100 med ytterst liten marginal). Dessutom snabb matning och bra buffert till skillnad från Nikons modeller i samma prisklass.

Håller med dig om att 7D är grymt snabb och det förlåter en hel del. Bildkvaliteten i svagt ljus var säkert helt OK när den kom kring 2010 men idag slås den av de flesta av Nikons innevarande DSLR modeller.Om det sedan är marginellt eller inte beror på hur stora marginaler man tillåter.

Skulle föreslår att TS går ut och försöker känna på kamerorna och bilda sig en uppfattning om den klena bufferten i D7100 utgör ett problem, och om kamerorna känns bra i övrigt.

Om jag skulle fundera på att byta från Nikon till Canon så skulle jag vänta tills Canon EOS 70D dyker upp. Den verkar kunna ge Nikon D7100 en match. Dessutom har den något som jag personligen är väldigt förtjust i, nämligen en vikbar skärm.

Tack för alla svar! Att det jag begär (kunna fota snabba motiv i mörker) tillhör toppmodellerna förstår jag, men min förhoppning var att kunna hitta modeller som är bättre på detta än min D90 i alla fall.

Ska jag fortsätta med Nikon låter D7100 som en bra kamera. Även leta begagnat, låter som en bra idé, det har jag inte tänkt på. Dock känns tryggare att köpa från butik. En D700 låter ju i sådana fall trevlig, men ett stort minus är att den inte verkar vara ett bra val om man vill kunna filma(?).

Den jag fastnat mest för bland förslagen är Canon 70D. Det blir såklart dyrare, då utrustningen måste bytas ut också. Har ni fått uppfattningen om att den kommer vara värd de extra pengarna man lägger ned för detta? Efter att ha kikat runt lite nu så verkar D7100 och 70D ganska lika, en bra idé att vänta tills 70Dn kommer ut och se riktiga tester då i alla fall verkar det som.

Ska jag fortsätta med Nikon låter D7100 som en bra kamera. Även leta begagnat, låter som en bra idé, det har jag inte tänkt på. Dock känns tryggare att köpa från butik. En D700 låter ju i sådana fall trevlig, men ett stort minus är att den inte verkar vara ett bra val om man vill kunna filma(?).

D700:an är mycket trevlig, men den saknar helt filmfunktioner. Om film är viktigt är D7100 ett bra val i den prisklass du tänkt dig.

//Patrik

Hej! Det börjar märkas att min D90 använts väl några år nu. Under sommaren har den börjat krångla en hel del. Det är mycket möjligt att det går att laga, men jag har ett tag varit inne på att kika mig om efter en lite nyare kamera och detta har bara spätt på den tanken ännu mera.

På mitt sommarjobb har jag haft möjligheten att fota med en Canon eos 600D. Det jag gillade med den var menyn (lite längre tid att ändra inställningarna än på D90ns toppskärm, men det kanske bara är en vanesak? Överskådlig och bra annars), "Creative mode"-läget när man har bråttom/fotar motiv som rör sig och inte hinner ändra om allt manuellt hela tiden, och att det går att vinkla skärmen. Jag vet annars inte riktigt vad det är som gjorde att jag fastnade för kameran, men det gjorde jag verkligen! Den kändes väldigt hemma och behaglig.
Dock har jag förstått att det inte är en uppgradering från Nikon D90n, och ska jag kosta på en ny kamera så känns det som en uppgradering är en bra idé.

Det är framförallt två saker jag är lite missnöjd över med D90n. Det första är videofilmningen, som jag verkligen vill ha bättre till nästa kamera. (Autofokus, bättre filmningstid etc.). Det andra är att den har lite svårt för sämre ljus, enligt min uppfattning.
Jag är senare sugen på att börja fota professionellt, och vill ha en kamera som jag kan utvecklas med åt det hållet, och gärna starta upp med.- även om jag inte har råd att införskaffa en dyr kamera i dagsläget. Min gräns går väl någonstans runt 10.000 nu (billigare modeller än så är självklart välkomna). Det känns som att jag borde kunna uppgradera mig något från D90n i alla fall?

Jag vet att det smartaste är att fortsätta med Nikon, eftersom att jag har objektiv och blixt, men om det inte finns något annat som talar för att fortsätta med Nikon (som att de är vassare på kameror i den prisklassen eller så?), så är jag beredd att byta då jag som sagt fastnade för Canon under mitt sommarjobb.
Om ni rekommenderar någon Canon, rekommendera gärna objektiv "man bör ha" också.
Jag har inga riktigt dyra objektiv i dagsläget till Nikon som gör att jag "måste" fortsätta med märket. Men de tre jag har (allround, fast 50mm, och macro/zoom) har jag känt att jag klarat mig ganska bra med hittills, så söker väl "typer" till Canon, Ett vidvinkel står dock på införskaffningslistan (samt en fotostudio, finns det kameror som är bättre/sämre att köpa med detta i åtanke, t.ex. är det smidigt om man kan se bilderna på datorn samtidigt som man fotar?).

Känner att det blev väldigt rörigt, men ge jättegärna förslag på modeller helt enkelt. :

D7100 är MYCKET bättre på att filma och har en långt mer modern sensor än D90. D90 var en av de första systemkamerorna som kunde filma, varför det inte heller fungerar speciellt bra. Autofokussystemet på D7100 är i princip lika bra, som sagt, som Nikons toppmodeller vilket gör att den kommer fungera bra i dåligt ljus. Dessutom är D7100 vädertätad, vilket D90 inte är.

kan nu bara säga att jag precis fått mitt andra d7100 hus och nu även fått vertikal greppen till dem har haft det första i ca 1 månad och jämfört med d80/d90 och de gamla åker nu ut fort ur väskan.

det optimala steget om man inte behöver FX sensor.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto