Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp att välja systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
En systemkamera gjord för still-fotografering kommer aldrig att bli optimal för filmning. Och vice versa. Oavsett vilket märke det är

Några försöker kompensera detta på olika sätt.
Ett sätt är beskrivet här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1646253#post1646253

Petter ...

Det är sant, men den förmodligen bästa kompromissen är Panasonic GH2.
Michael Reichmann på Luminous Landscape.com har skrivit mycket om den kameran liksom sajten EOSHD.com

3100

Glömde säga att med Canon 550D får du ingen autofokus med filmning,gäller även min "gamla" D90 ! Och billigare kameror saknar extern mikrofoningåg,även en viktig sak att kolla upp om man vill satsa på att filma.Nu filmar inte jag själv så för min del spelar det ingen roll. mvh.

Hej, kollade in på tråden liten snabbt. Såg att ni skrev om filmning och såg att ni skrev om d3100. En enkel kamera med autofokus när man filmar och den har även guide läge för de som vill veta mer om inställningar. Just nu har de flesta butiker special erbjudande på 3100 kit+väska och lite annat skoj runt 4999:- och upp.
Mvh E.

Michael Reichmann på Luminous Landscape.com har skrivit mycket om den kameran liksom sajten EOSHD.com

Okej, varför skulle denna vara det bästa alternativet? om jag fattat rätt kan den inte filma i full hd(?) då blir väl inte filmerna något vidare om jag vill ha dem nerbrända på en cd att visa i DVD.n?
Tack

Okej, varför skulle denna vara det bästa alternativet? om jag fattat rätt kan den inte filma i full hd(?) då blir väl inte filmerna något vidare om jag vill ha dem nerbrända på en cd att visa i DVD.n?
Tack

Då har du inte fattat rätt. Läs de sidor jag föreslagit så får du veta att ingen systemkamera idag filmar med bättre kvalitet än GH2.
Om du vill lära dig så rekommenderar jag dig att kolla vad andra säger om dessa kameror.

Då har du inte fattat rätt. Läs de sidor jag föreslagit så får du veta att ingen systemkamera idag filmar med bättre kvalitet än GH2.
Om du vill lära dig så rekommenderar jag dig att kolla vad andra säger om dessa kameror.

Oj, ursäkta mig att jag ifrågasätte, jag är jätte tacksam, men erftersom jag är HELT GRÖN på detta så måste jag fråga när det är saker jag "tvivlar" på eller ej fattar. Men självklart ska jag läsa.
MVH Sandra

Tycker tyvärr att det känns som att Panasonic GH2 överskrider min budget för mycket... 9000 :- är lite för mycket för mej. Men verkade helt klart vara en bra kamera.

Åå står o stampar i samma hål fortfarande, svårt...

Rajala Pro Shop är det inga problem att beställa ifrån. Rajala, Cyberphoto, Japanphoto och Scandinavian Photo är också bra. Och sen har du ju alla "vanliga" butiker som expert, siba, onoff, komplett och elgiganten.

Bränner du en dvd så får du inte HD kvalitet när du spelar upp den. Du måste bränna BlueRay skivor för att få HD kvalitet. Och till det måste du ha en BlueRay Brännare, BlueRay spelare och en HD tv.

Rajala Pro Shop är det inga problem att beställa ifrån. Rajala, Cyberphoto, Japanphoto och Scandinavian Photo är också bra. Och sen har du ju alla "vanliga" butiker som expert, siba, onoff, komplett och elgiganten.

Bränner du en dvd så får du inte HD kvalitet när du spelar upp den. Du måste bränna BlueRay skivor för att få HD kvalitet. Och till det måste du ha en BlueRay Brännare, BlueRay spelare och en HD tv.

okej tack=)

Jaha ja tack för den informationen. men hur blir kvaliten om jag filmar med systemkameran och sen bränner ut det för att kunna se på DVD på en HD ready TV? =)

okej tack=)

Jaha ja tack för den informationen. men hur blir kvaliten om jag filmar med systemkameran och sen bränner ut det för att kunna se på DVD på en HD ready TV? =)

Du får vanlig DVD kvalitet. Exakta siffror kan jag inte, men det blir inte HD kvalitet. Men jag tror att du kommer att bli nöjd med dvd kvalitet. Om du har USB ingång på tvn så kan du föra över filmerna på ett USBminne och kolla på filmerna genom den. Då får du hd-kvalitet. (dock inte full hd eftersom att du bara har en hdready tv) /Hannes

Även som amatör blir man snabbt less på motorljudet, det stör precis lika mycket på en amatörfilm. Så mitt budskap är: använd manuell fokus. Vilken kamera som väljs av de uppräknade är nog inte så avgörande. Alla är tillräckligt bra.
Detta är absolut inte mitt råd. Jag har i och för sig inte filmat speciellt mycket utan varit i huvudsak stillbildsfotograf, men har i alla fall filmat lite då och då under mitt 50-åriga fotoliv. Vanliga videokameror med autofokus har jag inga som helst problem med, och inte heller att använda stillbildskameror med manuell fokusering. Men att köra stillbildskameror i videoläge utan autofokus - det är något som resulterar i massor av oskarpa filmsnuttar för de flesta.

Och här handlar det ju om en nybörjare.

Mitt budskap blir istället - är du intresserad av en videokapabel stillbildskamera, så välj en som klarar autofokus UNDER HELA FILMNINGEN (inte bara i bästa fall före). Vad har man för nytta av en videokapabel kamera som ger skarpa bilder bara så länge motivet inte rör sig???

Video handlar om RÖRELSE. Annars är det ju nästan alltid bättre att ta stillbilder helt enkelt.

Skulle AF-ljudet störa, så löses det problemet med hjälp av en extern mikrofon (något som proffsen alltid använder).

F.n. är Sonys SLT-kameror (A33 och A55) de enda av marknadens systemkameror som klarar autofokus i full fart även under filmingen, med fasdetect-snabbhet.

Du får vanlig DVD kvalitet. Exakta siffror kan jag inte, men det blir inte HD kvalitet. Men jag tror att du kommer att bli nöjd med dvd kvalitet. Om du har USB ingång på tvn så kan du föra över filmerna på ett USBminne och kolla på filmerna genom den. Då får du hd-kvalitet. (dock inte full hd eftersom att du bara har en hdready tv) /Hannes

Okej tack! =) Men då (om jag förstått det rätt) så behöver jag alltså inte en kamera med full hd? Jag kan spela in filmerna i Bildstorlek/bildhastighet 1 280 × 720pixlaer i stället för i hd filmning 1 920 × 1 080? Jag blev ju rekomenderad Panasonic G2 som ska vara bra och snabb och den har ju inte full hd men jag kanske då alltså klarar mig med den då (?) Ska det vara enkelt att få över (bränna) ex panasonics filer i AVCHD till DVD skivorna
Tack

F.n. är Sonys SLT-kameror (A33 och A55) de enda av marknadens systemkameror som klarar autofokus i full fart även under filmingen, med fasdetect-snabbhet.

Okej tack för tipsen. Så vad är skillnaden på sonyn, D3100 och Panasonic G2 i autofokus under filmning? Som jag fattat så ska alla tre kunna klara av autofokus under hela inspelningen men kanske att sonyn är snabbast (?) eller =) Hur "mäts" detta? handlar det om autofokuspunkter? ex 11-punkters autofokussystem? Tack tack

Okej tack! =) Men då (om jag förstått det rätt) så behöver jag alltså inte en kamera med full hd? Jag kan spela in filmerna i Bildstorlek/bildhastighet 1 280 × 720pixlaer i stället för i hd filmning 1 920 × 1 080? Jag blev ju rekomenderad Panasonic G2 som ska vara bra och snabb och den har ju inte full hd men jag kanske då alltså klarar mig med den då (?) Ska det vara enkelt att få över (bränna) ex panasonics filer i AVCHD till DVD skivorna
Tack

Du klarar dig fint med 720p. Bildhastighet är något helt annat ;)
Är inte jättekunnig inom filformat och dvdbränning så den biten får jag lämna över till någon annan... /Hannes

Nu är det läge att du går in i en butik som har olika kameror och klämmer lite själv.
Siffrorna som gör dig konfunderad just nu skall du inte bry dig om.
90 procent av kvaliteten i dina filmer beror på dig; inte kameran.
Sedan har vi inte ens börjat prata om redigering.
Köp en kamera som du har råd med och börja träna. Visar det sig att du är en talang så köper du en ny och bättre kamera om ett tag.
G2an som jag pratar om är bättre än den kamera som jag jobbade med åt SVT för några år sedan. den kameran vägde sju kilo och kostade flera hundra tusen kronor. Då ingick inte inspelningsenheten som ljudteknikern släpade på. Den vägde över tio kilo.
Bara för att ge lite perspektiv.
Fotografen är alltid viktigare än utrustningen för hur resultatet skall bli.
Lycka till.

Det är mycket snack om filmning. Är det verkligen en systemkamera du ska ha?

Petter ...

Ja det är ju de. Jag vill ju ha en systemkamera och egentligen en videokamera. Men vill ha det bästa av foton och video i ett - vad jag förstått så är de flesta kamrorna i denna prisklassen likvärdiga men kvalitén på filmningen är annorlunda. Där av fokuset på filmningen =)

Nu är det läge att du går in i en butik som har olika kameror och klämmer lite själv.
Siffrorna som gör dig konfunderad just nu skall du inte bry dig om.
90 procent av kvaliteten i dina filmer beror på dig; inte kameran.
Sedan har vi inte ens börjat prata om redigering.
Köp en kamera som du har råd med och börja träna. Visar det sig att du är en talang så köper du en ny och bättre kamera om ett tag.
G2an som jag pratar om är bättre än den kamera som jag jobbade med åt SVT för några år sedan. den kameran vägde sju kilo och kostade flera hundra tusen kronor. Då ingick inte inspelningsenheten som ljudteknikern släpade på. Den vägde över tio kilo.
Bara för att ge lite perspektiv.
Fotografen är alltid viktigare än utrustningen för hur resultatet skall bli.
Lycka till.

Måste bara kolla med dig så vi är på samma kamera - vi pratar om Panasonic G2 (http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/tva-filmande-systemkameror-fran-panasonic-1.335310.html) och inte GH2 (dyrare) ?? hehe tack

GH2 är den bästa och G2 är nästan lika bra.

Åå okej. Låter inte så illa =) har kollat en del på G2 nu ser bra ut. Måste bara få veta: vad är optisk/elektronisk sökare? Optisk - är det det hålet man tittar i och elektronisk det man kan se på lcd skärmen? Ser att G2 ej har optisk sökare men elekronisk fördel/nackdel? Ser även att den kan ta 30 fps kan detta stämma? Känns som det är massor ? hehe eller? Massa jobbi frågor nu. Men TACK

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar