Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Dajo skrev:
Var det 5% påslag efter 30 dagar från publiceringen så är det ju bara att fakturera enligt det om den tiden överskridits från publiceringsdatumet.
Det är ju överenskommet eftersom BLFs prislista skulle användas.
Vilket förutsätter att ett avtal faktiskt föreligger, till skillnad från vad en tidigare skribent har hävdat.
Så verkar också vara fallet. Jag har nu hittat stöd i litteraturen för att just förfogande över varan vid realanbud (Annikas anbud är ett sådant) är att betrakta som en accept genom konkluent handlande. Därmed kan vi nog avakademisera den delen av frågeställningen.
På ren svenska för alla som tjatar om upphovsrätt: Det är alltså inte fråga om intrång i upphovsrätten, utan om brott mot Annikas och Turist Ölands avtal med, som jag bedömer det, BLF:s standardvillkor som avtalsinnehåll. Detta i form av utebliven bildrapport. Annika har ju inte begärt betalt än, men vanlig ersättning ska givetvis också utgå. Ka-tjing! ;-)
Det enda som kan spräcka det hela är standardvillkorens (BLF) införlivande i avtalet. Det kan finnas en risk att det bara skulle gälla priset och inte leveransvillkoren med ersättningsklausulerna.
Ja. Jag är skadad...
Senast ändrad: