Dajo
Aktiv medlem
Arne S skrev:
Håller inte med dig, Anders. Tycker att de har agerat med verkligt dålig affärsmässighet. Om det sedan är medvetet eller ej kan inte jag bedömma.
Även om jämförelsen haltar något, det erkänner jag, så skulle ditt resonemang kunna föras på alla de skolfoto som årligen skickas ut till familjer för påseende och med prislista. Det är ju inte okej att bara behålla dem utan att höra av sig. Inte heller att kopiera eller använda dem, även om så säkert sker. Och jag ser inte skillnaden på en fysisk eller digital bild i det avseendet.
Efter påseendet skulle de naturligtvis kontaktat Annika och talat om sina avsikter. Därefter skulle man kommit överens om pris och övriga villkor, något som Annika öppnat för i sitt mail till dem. När de då är överens kunde de skickat till tryck. Det hade jag kallat affärsmässigt.
Den jämnförelsen haltar ju också.
När du får skolfotona så följer det med priser.
Dom man vill ha behåller man och betalar in enligt vad som står på fakturan man fick med korten.
Man behöver inte ringa och tala om att man tänker köpa bilderna utna man behåller dom bara och betalar in.
Angående dom "stulna" bilderna hade nog jag gjort så att jag skickat en faktura skriven i god ton som om dom hade sagt till inom dom 30 dagarna vilka bilder dom ville ha. Dvs ordinarie priser enligt prislistan.
Börjar man trasla med straffavgifter samt börja anklaga dom för bildstöld kan man nog glömma att sälja fler bilder dit i framtiden samt att tingsrätten kanske inte anser att det är bildstöld och då står man där med både sina egna och motpartens kostnader.
Dessutom kan det ju vara bra reklam att ha med bilder i broschyren vilket kan generera fler uppdrag och när den tänkbara kunden ringer till utgivaren av brochyren vill man ju inte att denna ska avråda från att använda dig som fotograf.
Skulle dom inte vilja betala alls och därmed visat att dom haft uppsåt att bryta mot upphovsrätten så hamnar det ju i en helt annan situation men så långt har det ju inte gått ännu.