Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Enligt BLF 2003 ska rapport om vilka bilder som publicerats lämnas senast 30 dagar efter publiceringsdagen. 5% av basbeloppet per bild, utöver gällande publiceringspris om så inte sker.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Magnus W skrev:
Nej, jag skulle nog betrakta det som bildstöld. De har ju inte på något sätt tillkännagivit att de tänkt använda några bilder, och i så fall vilka. Dessutom har de -- om jag fattat rätt -- låtit Annika snoka rätt på broshyren på egen hand. De har med andra ord inte fullföljt upphandlingen av bilder.
-- MW
LeadHead skrev:
Enligt BLF 2003 ska rapport om vilka bilder som publicerats lämnas senast 30 dagar efter publiceringsdagen. 5% av basbeloppet per bild, utöver gällande publiceringspris om så inte sker.
... vilket de inte har gjort. Meddelat fotografen alltså. Istället har fotografen själv snubblat over de publicerade bilderna.Dajo skrev:
Då skulle i alla fall jag använda dom bilderna som passade mig av dom jag fått för påseende och sedan meddelat fotografen vilka jag använt och väntat på en faktura enligt den prislista somd et hänvisats till.
Men något meddelande om vilka bilder som använts har fortfarande inte anlänt två månader efter publikation, iaf inte om man ska tro trådskaparen. Är det då rimligt att tro att man fortfarande inte har haft uppsåt? Dessutom har detta inträffat tidigare.Dajo skrev:
...
Då skulle i alla fall jag använda dom bilderna som passade mig av dom jag fått för påseende och sedan meddelat fotografen vilka jag använt och väntat på en faktura enligt den prislista somd et hänvisats till.
...
Jag uppmanade inte dom att använda dom utan jag skrev: Hör av dig om det finns någon som skulle kunna passa. När det gäller priset är det enklast att gå efter BLF:s prislista så det beror lite på upplagan och storlek. Om flera bilder kommer att användas kan vi givetvis diskutera priset en del.Hades skrev:
Du har ju skickat bilderna till dem med uppmaninga att de kan använda dem och hänvisar dessutom till BLF. Då är det naturligtvis inte frågan om någon sk bildstöld, bara en en helt vanlig försäljning som du nu kan fakturera enligt BLF-listan.
Har varit i kontakt med honom idag och han kommer hjälpa mig om det blir problem.Fotogenet skrev:
kontakta staffan teste för rådgivning om detta.
han finns ju under experter här på fotosidan
LaSvedesina skrev:
Vill bara säga tack till alla som har skrivit här i tråden. Det gör mig lite starkare. Ska verkligen inte låta dom komma undan ännu en gång.
Ciao Annika
Lovar att jag talar om hur denna historia kommer att sluta. Bra får vi hoppas. Jag tycker det är obehagligt. Är ju inte precis på det här sättet man vill fakturera sina bilder.RGB skrev:
Låt oss få veta hur det går!!!
/john
LaSvedesina skrev:
Jag uppmanade inte dom att använda dom utan jag skrev: Hör av dig om det finns någon som skulle kunna passa. När det gäller priset är det enklast att gå efter BLF:s prislista så det beror lite på upplagan och storlek. Om flera bilder kommer att användas kan vi givetvis diskutera priset en del.
Det kan jag inte tolka som att dom kan använda dom hur som helst utan mitt godkännande.
Jag vet inte när broschyren kom ut men det är nog nyligen så jag får väl vänta ett litet tag för att se om dom hör av sig. Om inte skickar jag en faktura direkt till dom utan att ringa dom innan.
Ciao Annika
Hades skrev:
Däremot skulle de naturligtvis skickat en folder till dej för redovisning av användningen för att du ska kunna fakturera bilderna.
Hades skrev:
Nä,du kanske inte skrev att de skulle använda dem, men avsikten att skicka bilder till en bildanvändare är väl inte att de inte ska använda dem. Jag tycker att det är rätt uppenbart att bilderna var till salu för publicering och dessutom till vilket pris, dvs enl. BLFs prislista.
Om de nu hade kontaktat dej innan publiceringen - hade du då sagt nej? Isf varför skickade du in dem överhuvud taget?
Däremot skulle de naturligtvis skickat en folder till dej för redovisning av användningen för att du ska kunna fakturera bilderna.