Annons

Stulen bild, debitera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:

Någon avrådde dig att fakturera men glömde att det är skillnad att skicka luftfakturor och att som i detta fall fakturera för något som redan "köpts".

/Johan

Att stjäla en bild är rimligen inte samma sak som att att köpa den!

Är ingen jurist, men allt jag vet om att göra affärer säger mig att man inte får göra så. Det vore helt orimligt helt enkelt. Stjäla kontra beställa och köpa en bild, två heeelt olika saker.

Det verkar vara en "allmän sanning" här på fotosidan att det är ok att skicka en faktura så fort nån har stulit ens bild. Har någon en paragraf och peka på eller en jurist som kan bekräfta att det är så? Jag jag *mycket* skeptiskt till det....

Visst, att skicka en fet faktura är ju precis vad man skulle vilja göra, och ha rätt till. Men, har man stöd i lagen för det? Intressant fråga!

Jag vet inte, gissar mest. Nån jurist som läser?

Senast ändrad:
Naturligtvis kan du inte bara skicka en faktura, du måste också förklara varför du skickar den. Du kan se detta med faktura som ett förslag till förlikning. Betalar motparten så drar du tillbaka polisanmälningen och det blir ingen vidare rättsak.

Ok Marco, jag var kanske inte tydlig nog när jag satte köpa inom citattecken. Det jag menade var att iom att de använder bilden olovligt så har ju fotografen rimligen också rätt till ersättning.
Sedan om ersättningen görs upp i godo, eller genom rättegång är ju en annan sak.

Självfallet är ju ett brott begånget...

marco skrev:
Att stjäla en bild är rimligen inte samma sak som att att köpa den!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar